Stručnjaci upozoravaju roditelje! To što sa detetom radite domaći ne utiče na njegov školski uspeh

20.08.2022

05:30

0

Autor: 24sedam

Pitanje o tome koliku pomoć roditelj treba da pruži oko domaćeg zadatka je jedno od onih o kojem se u akademskoj zajednici raspravlja već duže vreme

Stručnjaci upozoravaju roditelje! To što sa detetom radite domaći ne utiče na njegov školski uspeh
profimedia-0537240625 - Copyright Foto:Profimedia

Za mnoge roditelje, pomoć deci oko domaćeg zadatka se podrazumeva kao i briga o tome da li su jeli i idu li u krevet na vreme. Namera im je da tako pomognu svojoj deci da na najbolji način započnu novi život. Međutim, od svih mogućih koristi koje bi ovo zajednički provedeno vreme moglo da pruži, školski uspeh verovatno nije jedna od njih, ustanovili su istraživači.

U dva velika nacionalna istraživanja sprovedena na učenicima privatnih i državnih osnovnih škola u Sjedinjenim Državama, nije ustanovljena značajna povezanost između pomoći roditelja u izradi domaćih zadataka i detetovog uspeha u matematici ili čitanju.

Bez obzira na to koliko su odrasli ili dete pametni, ili kakav je njihov socio-ekonomski status, malo je verovatno da će vreme provedeno zajedno vežbajući matematiku imati značajan uticaj na školsko postignuće učenika.

- Kao takvi, naši nalazi dovode u pitanje decenijsko podsticanje roditelja da pomažu deci i kontrolišu njihove domaće zadatke - navode autori u izveštaju objavljenom u Journal of Research in Childhood Education, prenosi Sajens alert.

Profimedia
 

Pitanje o tome koliku pomoć roditelj treba da pruži oko domaćeg zadatka je jedno od onih o kojem se u akademskoj zajednici raspravlja već duže vreme. Ispravan stav roditelja mogao bi da kod dece razvije ljubav prema učenju. Previše angažovanja, pak, može više umanjiti školske rezultate, nego što će pomoći.

Ni roditeljima ne prija uvek ova obaveza. Istraživanja ukazuju da roditelji doživljavaju rad na domaćem zadatku kao stresan poduhvat, što dovodi do napetosti i pritiska u kući. Često, kada je vremenski rok ograničen, roditelji se odlučuju da urade zadatak umesto deteta.

Većina ovih studija se fokusirala na decu viših razreda osnovne škole i srednjoškolce, ali deca u nižim razredima osnovne škole se nalaze u posebno važnoj fazi razvoja u kojoj domaći zadaci imaju mnogo veći utica, bilo negativan, bilo pozitivan.

Zato su istraživači pokušali da utvrde kako mlađa deca, između prvog i petog razreda, reaguju na roditeljsku pomoći u izradi domaćih zadataka.

Autori su koristili podatake nacionalnih istraživanja od 1997. do 1998. i 2011. godine. Za razliku od prethodnih studija, uzeli su u obzir varijable kao što su socioekonomski status i obrazovanje roditelja, kada su analizirali svoje rezultate.

FOTO TANJUG/ MILOS MILIVOJEVIC
 

Čak i kada se uzme u obzir nivo i intenzitet pomoći roditelja u izradi domaćih zadataka, tim nije našao nikakav efekat na školski uspeh.

Autori ne žele sa sigurnošću da tvrde zašto je to tako, ali su ponudili nekoliko objašnjenja.

Može biti, na primer, da stres kod kuće nije pogodan za učenje. Ili je to možda zato što roditelji urade većinu posla, umesto da uče svoju decu kako da sama razmišljaju. Na kraju krajeva, roditelji nisu obučeni kao nastavnici da sledećoj generaciji prenose znanja i uče ih da čitaju i računaju.

- Osnovna škola služi sticanju znanja, ali još više razvoju veština i navika kod deteta - objašnjava Katerina Bodovski sa Univerziteta Pensilvanije koja se bavi istraživanjem obrazovne politike.

Prevelika očekivanja takođe mogu da ometaju detetovo učenje. Ako dete oseća kao da mu roditelj diše za vratom, to bi moglo dodati nepotreban pritisak na celu situaciju. S druge strane, mnogo je manja verovatnoća da će nastavnik zauzet drugom decom imati vremena da vrši ovakavu vrstu pritiska.

pixabay/steveriot1
 

Ovo nužno ne znači da pomaganje deci da urade domaći zadatak nema baš nikakve koristi, jer studija nije istraživala razliku između vrsta pomoći koju daju roditelji, već je posmatrala kakav uticaj ima na akademsko postignuće. To bi, na primer, u nekim slučajevima moglo da dovede do toga da roditelji provode više vremena sa svojom decom, što može biti od koristi za stvari koje nemaju veze sa školskim postignućem, poput njihovog mentalnog zdravlja.

Roditeljska podrška se ne isključuje

Izveštaji iz perspektive dece sugerišu da su podrška i samopouzdanje roditelja povezani sa višim postignućima, tako da tim ističe da postoji potreba da se napravi razlika između različitih vrsta pomoći roditelja oko školskih obaveza dece.

Autori priznaju da iako njihovi rezultati sugerišu da roditeljska pomoć oko domaćih zadataka ne dovodi do boljih ocena, oni nisu ispitivali učenje tokom pandemije kovida 19.
Način na koji je izvođena nastava od 2020. iznenada je dovela do čudne ravnoteže između nastavnika i roditelja, a pomoć kod kuće je verovatno bila ključni faktor za uspešno učenje na daljinu.

- Kovid je nametnuo situaciju učešće roditelja u školskim obavezama dok su nastavu pratili od kuće. To se veoma razlikuje od pomoći roditelja u izradi domaćih zadataka kada njihovo dete ide na redovnu nastavu - napominje Bodovska.

Ipak, autori predlažu pedagozima i kreatorima obrazovne politike da preispitaju svoje stavove o domaćim zadacima u budućnosti.

Tražiti od roditelja da pomažu u obrazovnom procesu možda nije najbolji način da se obrazuju buduće generacije.

Bonus video:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike