Sezona tek počela a već četiri bajkera poginula! Stručnjaci upozoravaju: Obratite pažnju, pojavila se dva nova rizika u vožnji

09.05.2021

18:00 >> 08:49

0

Autor: R.M.

Nekontrolisani bes i gubitak fokusa dovode do toga da vozači nekontrolisano voze i po nekoliko kilometara, kaže stručnjak Vladimir Jevtić

Sezona tek počela a već četiri bajkera poginula! Stručnjaci upozoravaju: Obratite pažnju, pojavila se dva nova rizika u vožnji
motor nesreća 3 - Copyright Ilustracija/Profimedia

Proleće jedva da je počelo, a veliki broj motorista već je na ulicama. Nažalost, od početka sezone već četvoro njih poginulo je u saobraćajkama, a veliki broj je povređen, kaže za “24 sedam” direktor Asocijacije za bezbednost motociklista Vladimir Jevtić.

Jevtić dodaje da je i ova sezona počela kobno.

– Svake godine oko 50 motociklista izgubi život i oko 1.000 bude povređeno u saobraćajnim nesrećama. Najgori je prolećni deo godine i jul, kada je najveći broj vozača motocikala na ulicama – objašnjava Jevtić.

Zbog korone se povećala prodaja motocikala

Jevtić kaže da su prošle godine svi imali pad prodaje automobila zbog koronavirusa, ali da se povećao broj prodatih motocikala. Zbog toga je veći i broj motociklista na ulicama, ali je problem u tome što veliki broj novih vozača uopšte nije svestan koliko su izloženi nesrećama.

Vladimir Jevtić, Foto: Printscreen Youtbue RTS prikazuje

– Očigledno da se povećala prodaja motocikala jer su se ljudi uželeli slobode, a ova mašina pruža taj osećaj. Ali ljudi ne shvataju da su rizici da stradaš 15 puta veći na motoru nego u kolima i to po pređenom kilometru – objašnjava on.

Sem klasičnih rizika poput pijanstva ili prevelike brzine, Jevtić kaže da su se pojavila dva nova na koja vozači ne obraćaju pažnju a specifično je što su postala aktuelna pojavom koronavirusa.

– Stalno se priča o alkoholu i brzini i svi znaju posledice, ali se pojavila odsutnost misli u vožnji. To je postao užasan problem. Primetno je da kako neko stane na semafor, hvata mobilni telefon u ruke. To odvlači misli i onda vozač nastavi da vozi i pređe deo puta a da nije fokusiran na vožnju. Vozite u “autopilot” režimu i ako se desi opasnost misli su vam toliko odlutale da se mozak budi tek u momentu kada je već kasno da se reaguje – upozorava Jevtić.

Ovo može posebno biti opasno za vozače motocikala jer je naučno dokazano da ih u trenucima “odsutnosti” vozači kola ne registruju.

– Kada je mozak vozača automobila “odsutan” istraživanja su pokazala da on ne prepoznaje jedan far na vozilu, jer mozak očekuje dva fara. I tek kada motoru priđe bukvalno na par metara onda se “probudi”. Tada se najčešće desi ii forsirano kočenje ili nespretno zaobilaženje, a onda nastane ozbiljan problem – objasnio je Jevtić.

– Jako je važno da kada si seo u automobil fokus bude na vožnji a ne Fejsbuku, šminkanju ili bilo čemu drugom što odvlači pažnju – kaže ovaj stručnjak.

Bes opasan u vožnji

Drugi faktor koji veoma ometa vožnju je nekontrolisani izliv emocija, najčešće besa.

– Emocije koje su se pokazale opasne su agresija i nulta tolerancija prema drugim učesnicima u saobraćaju. Veliki broj vozača kreću u svađe bez potrebe. Kada uđeš u to stanje nivo kortizola ti raste i imaš veći rizik da napraviš grešku i po 15 kilometara od tog momenta. To su stanja koja su česta i nervoza pravi užasan problem, po mom mišljenju mnogo veći nego alkohol i brzina – objašnjava Jevtić.

Profimedia

Međutim, zakon ne prepoznaje ovakva stanja jer se ne može nekome reći da ne vozi nervozan što dovodi do toga da sami vozači moraju da shvate sve opasnosti do kojih dovodi gubitak fokusa i bes u vožnji.

Nikako na motor bez potrebne opreme

Iako se mnogi vozači vode devizom “lako ćemo” kada sednu na motor, naročito što se tiče zaštitne opreme, Jevtić objašnjava da je to jedna od najvažnijih stvari koja čuva motocikliste.

Pročitajte još:
– Zaštitna oprema je jako važna jer ljudi su skloni u šorcu da se voze motorom. Motor ne trpi improvizaciju. To je isto kao da neko ulazi u visokonaponsku trafostanicu. Ako nije ispoštovao procedure on je nadrljao ali ako jeste, manji mu je rizik nego da uđe u prodavnicu – kaže on.

Dodaje da postoje i “divljaci” na motorima koji voze i po 200 na sat u gradovima.

– Pri toj brzini prelazite 56 metara u sekundi! Da vam neko izleti nećete stići da reagujete! Motociklista mora da ima neke veštine koje se ne uče u autoškolama, već na specijalnim obukama. Jer on ima faktički 3 sekunde da reaguje u opasnoj situaciji. Suština je da mora mnogo više da predviđa i ispravlja greške drugih vozača, jer će svakako izvući deblji kraj ako dođe do nezgode – zaključio je Jevtić.

Zvanično 75.000 bajkera, nezvanično mnogo više

Veliki problem pravi i to što veliki broj ljudi koji sedaju za motocikl zapravo i nemaju dozvolu za njegovu upotrebu. Vladimir Jevtić procenjuje da imamo dosta više motociklista u odnosu na zvanične brojke.

– Zvanična statistika kaže da imamo 75.000 registrovanih motociklista, ali mislim da imamo mnogo više. Moja procena je da imamo oko 100.000 motocikala, ali ima gomila njih koji nisu registrovani – kaže on.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike