Naplata putarine kamionima? Stručnjaci kažu da je to dobro samo zbog ove stvari

12.04.2021

18:15 >> 05:41

0

Predlog da se teretnim vozilima preko 12,5 tona naplaćuje putarina na magistralnim putevima pospešila bi bezbednost u saobraćaju, smatraju stručnjaci u ovoj

Naplata putarine kamionima? Stručnjaci kažu da je to dobro samo zbog ove stvari
Copyright Ilustracija/Pixabay

Vozači teretnih vozila, čija ukupna težina prelazi 12,5 tona, možda će uskoro morati da plaćaju putarinu na magistralnim putevima, najavio je vršilac dužnosti direktora “Puteva Srbije” Zoran Drobnjak. Taj predlog naišao je na opšte odobravanje saobraćajnih stručnjaka, jer bi se, kako kažu, “na taj način pospešila bezbednost u saobraćaju”.

Direktor “Puteva Srbije” je ovaj svoj predlog pre nekoliko dana rekao gostujući u Uranku na TV K1 i objasnio da, pre svega misli na Ibarsku magistralu, gde je zbog velikog broja vozila i kamiona nebezbedan saobraćaj i da bi naplata putarine naterala kamione preko 12,5 tona da koriste auto-put.

Tanjug/Strahinja Aćimović

Kako je izjavio,  neće se uvoditi vinjete, pošto je za vozače mnogo pravedniji i jeftiniji sistem naplate putarine po pređenom kilometru, koji se kod nas primenjuje, ali da se razmatra naplata putarine na magistralnim putevima za teške kamione i to putem video nadzora.

Foto: 24sedam/J. V.

– Gledamo da ne uvodimo vinjetu, nego da postavimo portale da snime vozilo kada negde uđe na magistralu i gde izađe. Tako ćemo da vidimo koliko kilometara je prešlo i dobiće fakturu da to plati – naveo je Drobnjak i objasnio da se taj sistem video nadzora razlikuje od vinjeta po tome što se ne kupuje nalepnica za korišćenje autoputa u određenom vremenskom periodu, već bi se putarina opet plaćala po pređenom kilometru.

“Ko više vozi, treba više i da plati”

Foto: Printscreen/YouTube/safedriveRS011

Profesor Saobraćajnog fakulteta u penziji, Milan Vujanić za “24sedam” kaže da podržava odluku.

– Sa jedne strane, to je pošteno i apsolutno podržavam predlog direktora “Puteva”, posebno deo koji se odnosi na to da bi se putarina plaćala u odnosu na pređenu kilometražu. Jer, zašto bi plaćali isto korisnici za specijalan prevoz, koji mesečno voze jednom ili dvaput, i oni koji svakodnevno koriste magistralni put? Takođe, ta teretna vozila najviše i “troše” put, oštećuju ga, a kada bi platili putarinu, taj iznos bi mogao da se izdvoji u očuvanje saobraćajnice. Za samo jedan kilometar izgradnje puta potrebno je oko milion evra, pa upravo zbog toga smatram da je predlog ispravan, jer “ko više koristi, treba više i da plati” – objasnio je profesor Vujanić.

Takođe, i naš poznati stručnjak za saobraćaj Milan Božović kaže da bi upravo ova odluka, ukoliko se usvoji, najviše uticala na bezbednost u saobraćaju.

Bezbednost nema alternativu

– Jedna od mogućih i osnovnih efekata izmeštanja teretnih vozila na auto-put je pospešivanje bezbednosti u saobraćaju. Auto-putevi i jesu izgrađeni sa tom namerom, pa je logično i da je teretnim vozilima, posebno onim težim, tamo i mesto. Mi sada na magistralnim putevima imamo jednu prilično heterogenu situaciju – susrećemo vozila svih vrsta i različitih težina, a zapravo je cilj da budu homogena. Predlog je pošten, čitav niz prevoznika izbegava plaćanje putarine, pa ide alternativnim putevima, gde zaista nije moguće garantovati bezbednost, a bilo je čak i situacija da kamioni, zbog svoje veličine, moraju da koriste dve trake, u oba smera. Naravno, ukoliko je početna i završna tačka planiranog puta takva da je prosto nemoguće izbeći magistralni put, u tom slučaju je opravdano korišćenje magistrale – naveo je on.

Nesavesni vozači ostaju bez dozvole i vozila?

Agencija za bezbednost saobraćaja predložila je da izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja predvide i trajno oduzimanje vozačke dozvole i vozila nesavesnim vozačima koji nisu spremni da promene svoje ponašanje, najavio je direktor Agencije Duško Pešić.

– Zakonom o bezbednosti saobraćaja je već predviđena granica kaznenih poena za oduzimanje vozačke dozvole, ali  treba razmotriti da se za teške saobraćajne prekršaje broj kaznenih poena koji se izriču poveća, kao i da se izriču dodatni kumulativni poeni ako vozač više puta ponavlja istu vrstu teškog saobraćajnog prekršaja, kao i da se povećaju novčane kazne za ovakve vrste prekršaja – poručio je Pešić.

Podsećamo, i prethodne godine direktor Drobnjak izneo je isti predlog, a tada je rekao da su i od Svetske banke dobili zeleno svetlo.

Pročitajte još
– Imamo preporuku od Svetske banke da tako uradimo. Ibarska magistrala je vrlo opasna jer ima mnogo teških teretnih vozila. Njihovim pomeranjem ti putevi bi bili kvalitetniji za vožnju, što bi direktno uticalo na povećanje bezbednosti učesnika u saobraćaju, a naplatom bi se obezbedio i novac za održavanje puteva – objasnio je on tada.

Međutim, ono što i dalje ostaje nepoznato je kada bi ovaj predlog mogao da bude usvojen i na koji način bi ta ideja bila sprovedena u delo.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike