USPEŠNA BIZNIS PRIČA Dragana Milanović: Onlajn prodaja je u koroni eksplodirala, a ko se nije prilagodio nije ni preživeo

02.05.2021

07:44

0

Autor: Slađana Gavrić

Kako je mlada preduzetnica pre osam godina pokrenula brend Roberto Baressi, i kako se izborila sa najvećom krizom u poslovanju prošle godine

24sedam/Katarina Mihajlović

Iako je po profesiji filolog, Dragana Milanović je 2013. sa samo 26 godina uplivala u preduzetničke vode. Pokrenula je brend Roberto Baressi, koji samo “zvuči” italijanski, a predstavlja potpuno domaću proizvodnju muških i ženskih košulja, haljina i mantila.

Ova mlada žena odrasla je u preduzetničkoj porodici u Ivanjici i slobodno se može reći da joj je biznis “u krvi”. Već na drugoj godini osnovnih studija filologije u Beogradu, kako sama kaže, shvatila je da želi da se bavi nekim sveobuhvatnijim stvarima, da joj treba veći izazov i da, na kraju krajeva, želi da iskorači u svet biznisa.

Rasla gledajući kako se razvija biznis

– Tada nisam imala ideju koliko će taj put biti izazovan, ali sam bila spremna da mnogo učim, da se pomučim i da ne odustajem. Makar ne lako i bez borbe. Tako se desio taj moj svesni prelaz sa onog što sam studirala, na ono čime planiram da se bavim ceo život – priča za 24sedam ova mlada preduzetnica.

24sedam/Katarina Mihajlović

Draganini roditelji su se od devedesetih godina 20. veka u Ivanjici bavili uslužnim šivenjem za poznate svetske brendove, a ona je rasla gledajući kako izbliza izgleda razvijanje jednog biznisa.

– Moj otac je oduvek važio za jako sposobnog čoveka i ja sam se uvek divila njegovoj spretnosti i umeću. Neretko me je vodio sa sobom na poslovni put, često sam se zaticala u kancelariji sa njim i njegovim tadašnjim poslovnim partnerima i svi ti poslovni dogovori i pregovori su za mene tada bili strašno zanimljivi – ističe Dragana Milanović.

Stalno prilagođavanje neophodno

Svoj brend Roberto Baressi pokrenula je s proizvodnjom biznis košulja i posao se za sedam godina, do 2020. i pandemije korone, odlično razvijao. A zašto baš košulje?

– To smo umeli dobro da radimo. Moji roditelji su se bavili proizvodnjom serije košulja za razne svetske brendove, poput Gesa, Kavalija, Roberta Skarpe… A kada radite za brendove koji ozbiljno vode računa o svom kvalitetu, vi izučite zanat i postanete znalci u poslu. Kada sam preuzela našu firmu, bila sam dosta mlada i želela sam da pokrenem priču svog brenda, ali baziranu na onome što znamo da radimo. To je bio dobar razvojni put i imao je smisla u našem evolutivnom toku – navodi ona.

24sedam/Katarina Mihajlović

Međutim, nove prilike tražile su, kako dodaje, da konstantno prilagođavaju poslovanje.

– Tako smo i mi kasnije prešli i na neke dodatne artikle, haljine, mantile, kožne tašne, “secrid” futrole za kartice – ističe Dragana Milanović.

Pored posebno teškog izazova za poslovanje u toku korone, nije bilo lako ni započinjanje novog-starog biznisa…

– Kada pokrenete svoj biznis i kada ste novi u svemu tome, bez mnogo sredstava, bez dovoljno znanja, bez tima, bez aseta, dug je put pred vama. Ume da bude zahtevno i teško, i potrebna je velika mentalna snaga da nastavite napred, kada nailazite na prepreke i čini vam se da ste toliko mali i beznačajni. Onda radite i gradite ciglu po ciglu i nastavljate napred najbolje što možete. U nekom momentu se zaustavite, osvrnete i shvatite da ste negde i stigli – objašnjava naša sagovornica.

24sedam/Katarina Mihajlović

Velika podrška kupaca za vreme krize

Dragana Milanović kaže da je shvatila da dobro radi i da ima vernu klijentelu u trenutku najveće krize sa pandemijom.

– Svi smo bili u panici kada je krenulo ovo sa koronom… Radnje su se zatvarale, svi prestaju da rade, niko ne zna šta će biti sutra… A pritom, mi što imamo male biznise nismo imali zalihe ili fondove iz kojih bismo povukli novac. Morali smo jako brzo da razmišljamo. Ali, tada se desila jedna jako lepa stvar… Naime, puno naših mušterija javilo nam se sa idejom da nam pomognu, da nas u tom trenutku podrže tako što će kupiti naše proizvode. Tada smo i krenuli jače sa tom onlajn prodajom… To je bila značajna podrška koja nam je pomogla da lakše prebrodimo sve ovo – ističe ona.

Ovaj brend je, kako naglašava, za sada okrenut domaćem tržištu, jer “žele prvo da srede stvari u svom dvorištu”.

– Čitava zamisao Roberto Baressi-ja, koji ima i strano ime, kako bi se kasnije lakše prodavao van zemlje, jeste oduvek bila, da se prodajemo van granica naše zemlje i mi na tome sada sve više radimo – dodaje ona.

Ipak, pandemija je “donela” neke nove izazove…

Navike potrošača se drastično menjaju

– Sa koronom su se desile velike promene i zahtevale su da se brzo misli i još brže deluje. U toj situaciji, mi “mali” smo morali brzo da se prilagodimo, jer nemamo velike novčane zalihe i mnogo prostora za odugovlačenje. Usled novonastalih promena naš biznis model se promenio i mi smo sa proizvodne kompanije prešli na to da budemo firma koja se bavi prodajom i prepustili smo proizvodnju našim kooperantima. To je bila dosta bolna i teška odluka, ali apsolutno neophodna u datom momentu – navodi Dragana Milanović.

Kako dodaje, u toku korone u 2020. godini su se svima desile velike promene.

– Sigurna sam da, ko se nije prilagodio, verovatno nije ni preživeo. Konkretno, u ritejlu su se kolekcije smanjile, onlajn prodaja je eksplodirala, drastično su opale posete tržnim centrima i šoping molovima, a onlajn marketing ima sve veći značaj. Generalno, navike potrošača se tako drastično menjaju, da će ostati takve, čak i nakon pandemije – smatra ona.

24sedam/Katarina Mihajlović

Ajde sad još bolje

Dragana je nedavno proglašena mladim menadžerom godine po izboru SAM-a, i kako kaže, ova nagrada predstavlja priznanje eminentne biznis zajednice naše zemlje.

– Članovi žirija i ljudi koji su imali priliku da glasaju za nas, su ljudi koji bez preterivanja vode ekonomiju Srbije. Velika je čast da vas oni nagrade i još je veći zadatak da se ta nagrada opravda u godinama koje dolaze. To je lepa stvar koja mi kaže da smo nešto dobro radili, ali isto tako poručuje – e pa ajde sad još i bolje – naglašava Dragana.

Sve u svemu, ovo je, ističe Dragana, jedan zaista zanimljiv istorijski period u kome su velike promene i neminovne.

– Nama se ujedno desio i veliki pad prodaje biznis košulja, koje su nam da tada bile osnovni i najvažniji proizvod, usled pada potražnje. Kako se nije išlo u kancelarije, tako se nisu tražile ni poslovne košulje. Onda smo brzo reagovali i počeli da potenciramo druge proizvode za kojima je postojala realna tražnja, uveli smo i neke nove koje do tada nismo imali, kao što su “cardholderi” i novčanici holandskog brenda “secrid”. U tim situacijama morate napraviti plan i izvesti svoj biznis iz globalne krize, koja je nastala kao posledica više sile – kaže Dragana Milanović.

Ona naglašava da se kompanija i dalje bavi uvozom svih tkanina, i to italijanskih, najboljeg kvaliteta.

– I dalje mi radimo krojeve, kako bismo sve bolje kontrolisali, dok su nam sedište firme i kancelarije u Ivanjici. Od početka smo mnogo ulagali, u zgradu, mašine i u ljude. Imamo krojače koji rade po našim šablonima, kako bi sve bilo bez greške. Onda taj iskrojeni material, pripremljen sa dugmadima, koncem i etiketama šaljemo firmama koje to šiju. A u Beogradu imamo tri prodavnice – objašnjava ova mlada preduzetnica.

Pročitajte još

Iako je kompanija pre korone zapošljavala za stalno oko 35 radnika, kako navodi, sada ih je dvadesetak, jer je nekoliko prodavnica zatvoreno prošle godine. Ipak, Dragana Milanović ima ambiciozne planove pa uveliko radi na tome da se prozvodi i brend Roberto Baressi vrate na strana tržišta, i to u Crnu Goru, Poljsku, ali i daleki Japan i Australiju, gde se izvozilo ranije. Samo je sada, prema Draganinim rečima, plan da se izvoz drastično poveća.

 

Instalirajte našu iOS ili Android aplikaciju – 24sedam.rs

Komentari (0)

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i uslovima korišćenja sajta.

Povezane vesti