Nije kao u Evropi, ali bližimo im se: I srpske firme sve više voze na struju!

22.06.2021

07:43

0

Autor: Georgi Mitev Šantek

Prosečan domaći potrošač još je daleko od kupovine električnog automobila, ali tržište lizinga pokazuje da Srbija ipak prati svetski trend

Pixabay

Tržište električnih i hibridnih automobila je eksplodiralo u svetu, u Evropi su procenti rasta novoregistrovanih “zelenih vozila“ fantastični, a Srbija se i dalje muči da hrabrije zakorači u savremenu transformaciju mobilnosti. Broj registrovanih e-automobila i popularnih “hibrida“ je još simboličan ali najnovije brojke iz lizinga pokazuju da se tu stvar polako menja na bolje.

Podaci kompanije “S-lizing“ pokazuju da je u protekle tri godine primetan trend rasta učešća ovih vozila u njenom portfoliju.

Prenose trend iz matičnih zemalja

– Segment hibridnih i električnih vozila, ukupno posmatrano, porastao je od 1,7 odsto ukupnog broja finansiranih vozila 2018. godine do 4,5 odsto prošle godine. I u ovoj godini beležimo sličan trend. Rast je zabeležen i u segmentu hibridnih i u segmentu električnih vozila, ali su hibridna dominantnija – kaže za 24sedam Bojan Vračević, predsednik Izvršnog odbora “S-lizinga“.

Kako navodi, struktura klijenata je takva da ima stranih kompanija koje trend “zelenih” vozila prenose iz matičnih zemalja kod nas, međutim primetno je i povećanje broja domaćih kompanija.

Problem je i sa “punjačima” električnih vozila kojih u Srbiji nema dovoljno; Pixabay/andreas160578

Ali nisu samo firme sve više “ekološki svesne“, kako naglašavaju u “Tojota Srbija“, kompaniji koja je generalni uvoznik vozila čije je ime svetski sinonim za vozila na hibridni pogon.

– Možemo da kažemo da je ravnomerna podela na kupce hibridnih vozila koji dolaze iz kompanije i s druge strane građana. Nisu to, doduše, nivoi kao u Evropi, gde nam prodaja hibridnih vozila ide do 60 odsto ukupne prodaje ali, recimo, stigli smo od 11 odsto 2018. godine do 28 odsto prošle godine i čak 38,5 odsto u prvih pet meseci ove godine. Tome doprinosi desetogodišnja garancija ali i subvencije države – kaže za 24sedam Aleksandar Andrić, PR menadžer “Tojota Srbije“.

Ne može bez državne potpore

Državne subvencije, i to ne samo u novcu, smatraju se u svetu kao glavno oruđe u masovnoj popularizaciji ekoloških vozila.

– Više faktora može uticati na rast tražnje. Povećanje standarda kupaca, atraktivni uslovi finansiranja, aktivna promocija ekoloških vozila i povećanje svesti građana vezano za zaštitu životne sredine su takođe značajni faktori. Ali, subvencije države i druge beneficije za vlasnike vozila svakako najviše doprinose povećanju broja ovih vozila – ističe Vračević.

Kako dodaje, infrastruktura, odnosno zadovoljavajući broj javnih stanica za punjenje predstavljaju preduslov uspešnosti cele operacije.

U Evropi više nije retkost: Parking samo za ekološka vozila, Foto:Pixabay/ Gerd Altmann

A Srbija je, evo drugu godinu zaredom, odvojila nešto novca za subvencije električnih i hibridnih automobila. Krajem prošle godine Uredbom o uslovima i načinu sprovođenja subvencionisane kupovine električnih i hibridnih vozila, za ove namene je spremljeno 120 miliona dinara (oko miliona evra).

Subvencija od 250 do 5.000 evra

U zavisnosti od vrste vozila, subvencije mogu da iznose od 250 za mopede, preko 2.500 evra za hibride, do 5.000 evra za potpuno električna vozila. Osim toga, na snazi je i ranija odluka Vlade Srbije da vozače električnih i hibridnih automobila oslobodi plaćanja poreza na upotrebu motornih vozila.

Kada bi se celokupni fond potrošio na potpuno električna vozila, moglo bi da ih se subvencioniše samo 200 komada. U kombinaciji dva naprema jedan za hibride, kao što je slučaju na razvijenom tržištu Evrope, u najboljem slučaju radi se o 300 vozila.

I uz ovakvu subvenciju ekološka vozila ostaju skupa za prosečnog srpskog kupca novog automobila, tako da ćemo morati da sačekamo da nam standard još poraste, a cena e-vozila u svetu padne, s padom cena baterija.

Svaki peti auto – hibridni

Dok se to ne desi, sa divljenjem možemo gledati u brojke koje na ovom polju proizvode zemlje EU. Prema podacima Evropske asocijacije proizvođača automobila (ACEA) za prvi kvartal 2021. godine, u Evropi se učešće hibridnih i električnih automobila u prodaji popelo na više od 30 odsto. Gotovo da je svaki peti novi automobil na hibridni pogon.

Pročitajte još

Brojke po zemljama su čak impresivnije, pa je tako u Italiji skok prodaje plag-in hibrida (PHEV) 446 odsto, vozila na baterije (BEV) u Nemačkoj 149 odsto, a klasičnih hibrida (HEV) u Francuskoj 135 odsto.

Hibridnih električnih vozila (HEV) u EU je samo u periodu januar – mart registrovano 470.000, odnosno 101 odsto više nego godinu dana ranije.

Za celu prošlu godinu u Srbiji je prodato manje od 1.000 hibrida i svega 34 električna vozila, a kako procenjuju u Ministarstvu zaštite životne sredine, ukupan broj “zelenih“ vozila iznosi 4.000.

Instalirajte našu iOS ili Android aplikaciju – 24sedam.rs

Komentari (0)

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i uslovima korišćenja sajta.

Najčitanije vesti