Pet saveta za mali biznis: Slušajte svoje mušterije

25.02.2021

06:53 >> 10:06

0

Kako bolje poslovati ubuduće, a ne samo u vreme korone, i bez čega se više ne može

Pet saveta za mali biznis: Slušajte svoje mušterije
Copyright Pixabay/Photo Mix

I mali i veliki biznisi danas, nakon godinu dana trajanja pandemije i ekonomske krize koju je izazvala, uzdaju se u vakcine kao sveopšte rešenje “povratka na staro“. Ali povratka na staro nema, jer 12 meseci povremenih nestašica robe s početka, preko periodičnih “zaključavanja“ i popuštanja antipandemijskih mera, rada ali i kupovine od kuće, promenili su način života i proizvođača i kupca. Zbog toga vam dajemo pet saveta koje stručnjaci najčešće dele za mali biznis.

Krenite u nepoznato

Mala preduzeća za proizvodnju, a još više za usluge, teško da su preživela poslednju godinu a da nisu bar delom poslovanja prešla na internet. Ukoliko ste među onima retkima koji se drže klasičnih kanala, taj prelazak je svakako prioritet broj jedan.

Neće trgovina postati potpuno digitalna „već sutra“, kako neki predviđaju, ali onlajn kanal je veoma važan kao dobar generator prihoda već danas. A za internet prisustvo neophodno je nekoliko stvari: jednostavan i pristupačan veb-sajt, elektronska pošta, nalozi na društvenim mrežama, i na kraju dobar servis za dostavu.

“Back to Business” studija kompanije “Visa” pokazala je da je tokom poslednjih nekoliko meseci nešto više od polovine anketiranih potrošača u svetu kupovalo onlajn kad god je moglo. S druge strane, 43 odsto malih preduzeća je prešlo i na internet, a 87 odsto planira da to uradi tokom naredna tri meseca.

Kakav veb-sajt je potreban?

Na veb-sajt, odnosno vašu internet stranicu, može se gledati kao na izlog radnje, ali on je mnogo više od toga. Zapravo, već prosečan kupac očekuje da tu nađe mnogo više od onoga što staje u izlog. Dobro organizovan sajt u startu znatno će vam olakšati i početak i razvoj. On što se ne vidi a obavezno je, jeste da mora biti SEO optimizovan. To samo od sebe ne prodaje robu, ali vas bar neće ostavljati u zaostatku za drugima u Google pretrazi kod kupaca.

Pročitajte još:

U firmi „Elastic path“, koja pruža sistemsku podršku malom biznisu za e-trgovinu, napravili su listu deset stvari koje kupci očekuju da im pruži sajt na kojem kupuju. Čak 95 odsto kupaca insistira na jasno istaknutoj ceni proizvoda, ali i ceni dostave, zatim 75 odsto očekuje čist profesionalan dizajn koji daje kredibilitet i odiše poverenjem, pa sve do detalja kakvi su dobra mogućnost pretrage proizvoda po sajtu, čitanja i davanja komentara i ocena, ali i dobra politika očuvanja kupčeve privatnosti. Na kraju, ne treba zaboraviti onlajn podršku kupcima i u tom domenu čet-servis, odnosno da kupac može odmah da dobije odgovor koji ga interesuje.

Ali veb-sajt nije dovoljan, mora se i “na mrežu“

Dobar veb-sajt je obaveza, ali nije dovoljan za uspešno savremeno poslovanje, pogotovo za promenljiva tržišta malog biznisa. Uz internet portal druga vrata izlaska onlajn su društvene mreže. Danas kupci, pogotovo mlađa populacija, više vremena provode na društvenim mrežama nego u pretrazi na internetu, da ne pominjemo televiziju ili štampu, koje su ionako teško dostupne oglašavanju malih preduzetnika. Društvene mreže su pravi kanal za najavu akcija i sniženja, i već takav manir dovoljno skreće pažnju na onog koji nudi proizvod i uslugu. Pritom se preporučuje taktika najave „za 45 dana“, pa „sledeće nedelje“ i na kraju finalno podsećanje „sutra….“.

Ne zaboravite onlajn osnove

To što su svi na internetu i društvenim mrežama svakako ne treba da znači da se mogu zaboraviti osnove elektronske komunikacije, a to su pomalo skrajnuta elektronska pošta i SMS. Njuzleter u elektronskom poštanskom sandučetu je i efikasan, ali i ličniji način da dođete do poverenja svog kupca, pa se dobra imejl lista svakako preporučuje. Tu je i pomalo zaboravljeni SMS, mada istraživanja kažu da je izuzetno efikasan – 98 odsto svih poslatih komercijalnih poruka se „otvori“, a na 95 odsto je „odgovoreno“ u roku od ti minuta po prispeću, podseća magazin „Forbs“.

Profimedia

 

Plaćanje na daljinu, ili bar bez kontakta

Kada već skrenete pažnju kupcima na svoje postojanje, bilo da robu prodajete onlajn ili u klasičnoj radnji, danas se već podrazumeva da plaćanje samo kešom ne dolazi u obzir. Pandemija je ubrzala proces digitalizacije plaćanja i elektronsku trgovinu, tako da mali biznis mora još brže da se prilagodi i uvede beskontaktno plaćanje i plaćanje onlajn.

Stvar je otišla mnogo dalje od bankovne platne kartice i POS terminala, i sada smo već u dobu plaćanja mobilnim telefonima i upotrebi QR kodova. Uvedite što je moguće više načina plaćanja, jer kupac će birati i na osnovu toga gde mu je zgodnije da plati.

Ovakva promena zahteva finansijsko ulaganje, ali donosi i uštede na troškovima baratanja gotovim novcem, i pritom ubrzava poslovanje.

I na prvom mestu – kupac

Da bi vam vaš mali biznis rastao, „slušajte“ svog kupca i ne „gledajte“ konkurenciju, savetuju stručnjaci. Povratna informacija od onog koji je nešto kupio od vas je ključna, pozitivna ili negativna. Upravo mogućnost da se uspostavi dobar korisnički servis i brzo reaguje na svaki problem je ono u čemu mali biznis ima veliku prednost nad velikim i tromim. Mogućnost da mušterija kontaktira s vama i postavi pitanje ili kaže svoja zapažanja nije dodatak vašem osnovnom biznisu, to je u svetu preduzetništva njegov dobar deo.

Zbog toga se držite one stare – mušterija je na prvom mestu, pa makar i ne bila uvek u pravu.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike