Da stvarno zagađivač plaća: Manje eko takse firmama, a veći porezi na automobile

04.05.2021

11:22

0

Autor: G.M.Š.

Umesto plaćanja po delatnosti, trebalo bi da veću taksu plaća konkretno firma koja u svom poslovanju više zagađuje

Da stvarno zagađivač plaća: Manje eko takse firmama, a veći porezi na automobile
Pexels

Gotovo polovina industrije u Srbiji koja ispušta azotne okside nije obuhvaćena nijednom ekološkom naknadom a naknade se ne naplaćuju niti ijednom emiteru amonijaka iz sektora poljoprivrede ili industrije koja ispušta ugljen-dioksid, navodi NALED u novom biltenu.

Zbog toga Nacionalna alijansa za lokalni ekonomski razvoj (NALED) predlaže promenu sistema plaćanja naknada za zaštitu životne sredine i ekoloških taksi, kako bi se obezbedilo poštovanje principa “zagađivač plaća” i podstaklo ulaganje u čistije tehnologije.

PM čestice „nevidljive“ i za poreznike

Kada je reč o praškastim materijama (PM2,5 i PM10), trenutno je samo 2,5 posto  ukupnih emitovanih PM čestica obuhvaćeno nekim poreskim instrumentom, a u najveće izvore se ubrajaju individualna ložišta i toplane manje snage.

Autori analize zato navode da je, u skladu sa direktivom EU o oporezivanju energenata,  potrebno uvesti akcizu na ugalj, a subvencijama podstaći 80 odsto domaćinstava da pređu na obnovljive izvore.

Preduzeća u Srbiji plaćaju naknadu za zaštitu i unapređenje životne sredine u fiksnim iznosima od 5.000 do dva miliona dinara i to u zavisnosti od delatnosti i veličine, a ne od količine ispuštenih štetnih materija, tako da visoku obavezu mogu da imaju i oni koji ne prave štetu, ističu iz NALED-a.

Dodaju da dosadašnja praksa nije dala očekivane efekte na smanjenje zagađenja, zbog čega predlažu drugačiju politiku naplate.

Da bi se obezbedilo poštovanje proklamovanog ali u praksi neostvarenog principa „zagađivač plaća“ kao prvi korak predlažu integraciju postojećih nameta u jedinstvenu naknadu za zagađivanje.

– Naknada za zaštitu i unapređenje životne sredine propisuje paušalne iznose, ne uzimajući u obzir stvarne količine emisija štetnih gasova. Paradoksalno je i da preduzeće može da uloži u zaštitu životne sredine izgradnjom postrojenja za otpadne vode, ugradnjom filtera ili korišćenjem čistijih goriva i to se neće uzeti u obzir prilikom obračuna naknade – kaže Jelena Kiš, predsednica Saveza za zaštitu životne sredine u NALED-u.

Prema njenim rečima, za druga preduzeća koja puno zagađuju i ne ulažu, ova naknada ne pruža nikakav podsticajan efekat da promene svoj način poslovanja, jer šta god uradili na kraju će platiti isto.

Ilustracija: Profimedia

– Zato se zalažemo za potpunu primenu principa ‘zagađivač plaća’, odnosno da svako plati onoliko koliko stvarno zagađuje i da trošak, koji će po tom osnovu ubuduće imati, smanji tako što će uložiti u čistiju proizvodnju – dodaje Kiš.

Deo reforme podrazumeva i da se proširi lista štetnih materija za čije će se ispuštanje naplaćivati naknada, proširenje liste obveznika, kao i da se naplaćuje isti iznos naknade po toni emisije, a da se taj iznos u naredne tri godine poveća za 10 posto. Uz to, udeo gradova i opština u prihodima od naknade trebalo bi povećati sa 40 na 50 procenata u odnosu na budžet Republike.

Predlog je deo NALED-ove Analize fiskalnih instrumenata u oblasti životne sredine, prema kojoj je u čistiji vazduh neophodno uložiti oko 2,3 milijarde evra.

Veći porez na „krševe“

Deo sredstava moguće je obezbediti boljom upotrebom prihoda od ekoloških taksi, a u promenu sistema oporezivanja potrebno je uključiti i građane.

Pročitajte još:

– Prema podacima MUP-a, u Srbiji ima 2,1 milion registrovanih automobila od čega gotovo 1,2 miliona ima motore EURO 3 i nižih standarda, koji emituju nepropisnu količinu gasova. Trenutno je porez niži za starije automobile, a kako bismo motivisali vlasnike da zamene svoje katalizatore i filtere, predlažemo izmenu obračuna poreza na motorna vozila, tako da porez raste srazmerno kubikaži vozila, ali i da se uvećava što je stariji EURO standard po kojem je motor proizveden –  objašnjava Kiš.

U svim zemljama EU, pa i u zemljama regiona, naglašava ona, zabranjen je uvoz čak i EURO 4 motora i tu praksu, uz podsticaje za kupovinu vozila koja ispunjavaju novije standarde, neophodno je uvesti i kod nas kako bismo stali na put zagađujućim česticama koje dolaze iz saobraćaja.

I u ovom segmentu potrebno je da dođe do integracije nameta – utapanje lokalne takse za držanje motornih vozila u porez na upotrebu motornih vozila – i promene raspodele prihoda između države i lokalnih samouprava.

 

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti