Velika ofanziva Evrope na Srbiju: Da li smo spremni za konkurenciju "Bauhausa", "Depa"…?

24.05.2021

07:38 >> 12:15

0

Poljaci i Rusi su već tu, a sada dolazak na srpsko tržište najavljuju i Nemci i Holanđani

Velika ofanziva Evrope na Srbiju: Da li smo spremni za konkurenciju "Bauhausa", "Depa"…?
Svi zadovoljni, i kupci i trgovci, Foto:Pixabay/press 👍 and ⭐

Srbija je u poslednje vreme postala veoma popularna destinacija za trgovinske lance iz Evrope. Nakon dolaska giganta “Lidla“ krajem 2018. godine, u poslednjih godinu dana ovde su stigli trgovinski lanci “Mere“ iz Rusije i “Pepco“ iz Poljske, a sada dolazak najavljuje “Depo“ (Deppo) iz Holandije i još jedan gigant – nemački “Bauhaus“. O pomalo neočekivanoj popularnosti srpskog tržišta u Zapadnoj Evropi razgovarali smo sa stručnjacima i domaćim trgovinskim lancima.

– Tržište Srbije je otvoreno i prilično razvijeno. Prometi u trgovini su u poslednjih pet godina u maloprodaji porasli, pogotovo u prehrambenom delu, i to je razlog zašto smo sada zanimljivi i najvećim lancima u Evropi. A prostora za konkurenciju ima, jer kod nas trgovinski lanci drže polovinu tržišta, dok je to u Evropi veći procenat – kaže za 24sedam Žarko Malinović, sekretar Udruženja za trgovinu u Privrednoj komori Srbije.

“Lidl” prekinuo zatišje

Nakon pionirskog dolaska belgijskog “Delezea“, koji je 2011. godine preuzimanjem lanaca “Maksi“ i “Tempo” zapravo kupio tržište na kome primat drži 2014. godine napravljeni regionalni gigant nastao objedinjavanjem hrvatske “Idee“, srpske “Rode“ i slovenačkog “Merkatora“ pod kapom “Agrokora“, nastalo je veliko zatišje koje je trajalo godinama. Najavljivani su lanci koji već decenijama rade u okruženju, u Hrvatskoj i Sloveniji, poput “Špara“, “Bile“, “Kauflanda“ u prehrambenom delu ili “Bauhausa“ i “Baumaksa“ u sektoru za građevinu i domaćinstvo, ali oni nikako da dođu.

Manji izbor ali i cena: Kupovina u hard diskontima Pexels/ Gustavo Fring

To zatišje je, uz veliki bum, prekinuo “Lidl“ pre dve i po godine. Dolazak nemačkog lanca ne samo da je uzdrmao postojeće srpsko tržište supermarketa, već je otvorio jedno gotovo potpuno novo – tržište diskont prodavnica.

– Dolazak “Lidla“ je pokazao da u Srbiji postoji veliki prostor za specijalizovane formate trgovine kao što su tzv. hard diskont trgovine, gde imate proizvode povoljnije cene, ali nemate veliki izbor brendova već proizvode sopstvenih marki trgovca. Ulazak “Lidla“ u Srbiju je po finansijskim podacima najuspešniji ulazak u Evropi – ističe Malinović.

Stručnjak PKS dodaje da sada drugi koriste “strategiju remorkera“ i dolaze na tržište za koje su već urađeni ozbiljno marketinško istraživanje i kalkulacije.

Jesu li domaći trgovinski lanci spremni?

Dolazak još jednog velikog i poznatog trgovca, kao što je dugo najavljivani “Bauhaus“ (odustao od investicije zbog problema sa dobijanjem zemljišta 2012. godine), ili nama manje poznati holandski “Depo“ u prehrambenom sektoru, zaoštriće konkurenciju i domaćim i regionalnim “igračima” u Srbiji. Da li su domaći “igrači” spremni, pitali smo Desimira Tadića, generalnog direktora trgovinskog lanca “Europrom“ iz Valjeva, firme koja je članica grupacije “Domaći trgovački lanci” (DTL).

Pixabay/27707

– Primanja građana su porasla i očekivali smo da se konkurencija pojača. Nismo protiv njihovog dolaska, uostalom, takva je i politika države i Privredne komore, a da će biti teško, biće. Ali smatramo da je konkurencija korisna i za nas jer ona podrazumeva povećanu ozbiljnost i zalaganje menadžmenta i operative. Ozbiljni domaći lanci će ostati i opstati i kada dođu stranci – smatra Tadić.

On ističe da ne očekuje neku pomoć države u tome da se domaći trgovci lakše izbore sa udarom konkurencije iz inostranstva.

– U se i u svoje kljuse – poziva se na narodnu poslovicu prvi čovek “Europroma“.

Žarko Malinović iz PKS-a na ovo dodaje da konkurencija zahteva novu vitalnost i da postojeće firme na tržištu tera na nova rešenja.

Pročitajte još_

– Pogledajte primer pakovanog mesa. Toga kod nas nije bilo, ili je bilo veoma retko dok nisu došli stranci. Dotad smo imali samo mesare u radnjama. I onda se celo tržište promenilo, i sada to svi nude, a za takvu promenu su potrebni ozbiljan tehnološki proces i logistika – napominje Malinović.

On ističe da će dobrobit osetiti i proizvođači, bilo kroz direktnu prodaju svojih proizvoda u novom lancu, bilo kroz rad za trgovca i njegovu robnu marku. Na kraju, najveći dobitnici su sami potrošači.

– Imaće bolju ponudu i povoljnije uslove kupovine. A što se tiče domaće robe, tu nema mnogo brige, jer pokazalo se da je u trgovinskim lancima 80 odsto proizvoda domaćeg porekla, a da naši potrošači uvek pre kupe srpsku nego inostranu robu ako je istog ranga, kvaliteta i cene – zaključuje Žarko Malinović.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi