aktuelno

Kinezi su osvojili Sajam, a sada će i Srbiju (FOTO+VIDEO)

26.03.2025

18:30

0

Autor: Georgi Mitev Šantek

Od 46 brendova koji su bili zastupljeni da danas okončanom Salonu automobila u Beogradu gotovo polovina su bili iz Kine, i pokazali su da tehnološki ne zaostaju a da u opremi prednjače

Kinezi su osvojili Sajam, a sada će i Srbiju (FOTO+VIDEO)
Copyright Promo: BYD

Da je Beogradski sajam drugačije organizovao izložbeni prostor 56. Međunarodnog salona automobila, i „promešao“ brendove iz Evrope i Japana sa onima koji dolaze iz Kine stvar bi bila još očiglednija. Ali i ovako, odvojeni u posebne hale, Kinezi su dominirali ovim danas okončanim sajmom automobila, na kome se pojavilo čak 20 njihovih brendova od ukupno 46 koliko je ukupno bilo proizvođača.

Ovakva „najezda“ i na srpski Sajam automobila, dosad ih „kineza“ bilo tek nekoliko po izložbi, je možda iznenađenje za široku publiku ali za svakog ko iole bliže prati vesti iz automobilske industrije to odavno nije ništa novo.

– Kineski proizvođači su poslednjih četiri, pet godina zastupljeni u Evropi a sada sve njihove velike fabrike pojačavaju prisustvo tamo i evo došli su u velikom broju i u Srbiju. Sada imaju tehnološki napredne modele za klasične benzinske automobile a kod električnih su superiorni – kaže Borjan Vučković iz Autokuće Kole, zastupnika državne kompanije BAIC, koja ima nekoliko brendova i treći je po veličini proizvođač automobila u Kini.

Veliko interesovanje Kineza za evropsko a samim tim i srpsko tržište iskoristili su i neki domaći dileri vozila da sklope poslove i dođu i do vozila koja su premijerno u Evropi. Gamma Elektrocentrar je tako predstavio jedan električni model gradskog automobila koji uz subvenciju košta manje od 15.000 evra.

– Nama je kao auto-kući u interesu da pronađemo proizvođače i modele koje možemo da ponudimo na ovom tržištu kao nešto kvalitetno a dostupno ovdašnjim kupcima. Kod električnih vozila Kinezi su nesporni tehnološki lideri, a prednjače i u povoljnim cenama tako da je potpuno opravdano da se i kod nas pojave u ovom broju – Marko Ćeranić, direktor Gama Elektrocentra koji zastupa više kineskih brendova, a čija električna dostavna vozila su oduševila Poštu Srbije.

Ko je sve stigao

Na Salonu automobila su ove godine od "kineza" bili: Ineos, KGM (ex SSang Yong), BYD Auto, BAIC, SWM, JAC, Cenntro, Avantier, Seres, N-moto, Jmev i Chery EV, Foton Motors, Dongfeng, Victory, Baw, Dayun i Yudo.

– To je nešto što radi vrlo malko kompanija u svetu jer je tehnološki zahtevno. Dođete na servisnu stanicu, zamene vam praznu bateriju za punu i za tri minuta možete da idete dalje, kao da punite rezervoar. To će verovatno i kod nas biti omogućeno – napominje Vučković.

Nekome „standard“ kao kod nekoga „lux“

Osim što su cenom 20% do 40% povoljniji od evropskih konkurenata u istoj klasi vozila, kineski automobili možda i najveću razliku prave u onom što za taj novac nude.

– U ceni evropskog vozila vi ne možete da dobijete tako veliki paket opreme kao kod onog iz Kine. U principu prave vozila sa maksimalnim paketom opreme, a s obzirom da je tu često i Bošova elektronika, nema razlike u kvalitetu – napominje Vučković.

To se moda najbolje vidi kod perjanice kineske ponude u automobilskoj industriji – kompanije BYD koja tehnološki polako nadilazi američku Teslu.

Kinezi su osvojili Sajam, a sada će i Srbiju (FOTO+VIDEO)24sedam/Danilo Krša
BYD želi da dominira i tržištem e-automobila u Srbiji

 

– Nijedan model ne manjak sa opremom. Čak i u standardnoj opremi vi npr. kod „seal u dm-i“ dobijate kameru 360 stepeni, senzore i napred i pozadi, automatski panoramski krov, grejače sedišta… Sve što biste u nekom modelu BMW-a ili Audija morali da dobro doplatite – kaže Miloš Jevtić generalni direktor TDV Fleet, koja u regionu zastupa kompaniju BYD.

Još da „stigne“ servisna mreža

Kvalitetni i povoljni automobili su već tu ali da bi ova „ofanziva“ Kineza u Srbiji i Evropi i uspela potrebno je da pored samih vozila imaju i kvalitetnu mrežu za njihov održavanje. To trenutno nije slučaj ali sistematični Kinezi i na ovom ubrzano rade.

– Svi veliki igrači koji dolaze imaju novca i vrlo brzo će uspostaviti svoje mreže ovde. Kako su već neko vreme u Evropi, tamo već imaju magacine sa lagerima delova tako da ovde mogu da stignu bar jednako brzo kao i za bilo koji drugi evropski model. I cenom prate „evropljane“ i tu neće biti nikakvih problema, a troškovi održavanja će biti isti ako ne i manji nego kod konkurencije iz Evrope – ističe Vučković.

Konkurencija je uvek poželjna

Proizvođaće koji su nahrupili iz Kine pozdravljaju domaće autokuće, jer im u neku ruku olakšavaju podao, ali i direktni suparnici koji kažu da se ne boje zdrave konkurencije.

 

– Pozdravljamo konkurenciju u ponudi električnih automobila jer to i nama olakšava posao. Manje ćemo morati da se trudimo da objasnimo ljudima koliko je ta tehnologija napredna i da je e-mobilnost neminovnost – kaže Marko Ćeranić.

Podrška konkurenciji stiće i iz Folksvagena, proizvođača koji i u električnim automobilima dominira evropskim tržištem.

– Mi već imamo široku ponudu električnih automobila a sledeće godine dolaze i automobili koji će biti cenovno još pristupačniji, kao što su ID-2 i ID-1 2027. godine. Kineski proizvođači će uzeti svoj deo tržišta ali konkurencije se ne bojimo. Naprotiv, veoma je pozdravljamo – zaključuje za 24sedam Slobodan Pešić, brend direktor za Folksvagen u kompaniji Porše SCG.

BONUS VIDEO

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike