
Evropski propisi o emisijama menjaju pravila igre na tržištu automobila: Šta vozači mogu da očekuju?
Automobilsko tržište u 2025. godini suočiće se sa velikim izazovima, a vozači će morati pažljivo da planiraju svoje odluke o kupovini

Tržište automobila u 2025. godini obeležiće značajne promene, među kojima su manjak polovnih automobila starosti tri ili četiri godine, povećanje cena polovnjaka, slaba prodaja električnih vozila i sve stroži propisi o emisijama.
Kako navodi kompanija za podatke o vozilima carVertical, automobilsko tržište je izrazito osetljivo na globalne ekonomske izazove, političke promene i strože regulative. Potražnja za automobilima varira, pri čemu neki periodi beleže nagli rast, dok su u drugim kupci primorani da prilagode svoje navike.
Iako globalna kriza sa poluprovodnicima možda deluje kao prošlost, njen uticaj se i dalje oseća. Proizvodnja novih automobila je tokom 2021. i 2022. godine značajno opala usled problema u lancu snabdevanja.
Prema rečima stručnjaka za tržište automobila Matasa Buzelisa, kolebanja na tržištu novih automobila direktno utiču na segment polovnih vozila.
"Očekuje se da će problem nedostatka vozila proizvedenih 2021–2022. godine potrajati. Ponuda polovnih automobila starosti tri, četiri godine biće veoma ograničena", naglašava Buzelis.
Zbog ovakve situacije, cene vozila starosti tri do četiri godine će rasti, a nepošteni prodavci mogu pokušati da iskoriste situaciju falsifikovanjem kilometraže ili prikrivanjem oštećenja. Kupci se savetuju da pažljivo provere istoriju vozila i informacije koje dobijaju od prodavaca.
Inflacija i rast kamatnih stopa su dodatno otežali tržište automobila, ali se sa stabilizacijom kamatnih stopa u 2024. godini očekuje postepeni rast prodaje. Stručnjaci procenjuju da će pad kamatnih stopa učiniti automobile pristupačnijim, što bi moglo pozitivno uticati na ponašanje kupaca.
Rast tržišta električnih vozila usporavaju visoki troškovi i nedovoljno razvijena infrastruktura za punjenje. Kineski proizvođači ulaze na tržište sa povoljnijim modelima, ali postoje sumnje u njihov kvalitet i postprodajnu podršku, zbog čega se kupci i dalje najradije odlučuju za proverene brendove.
Dizel vozila, koja su godinama dominirala zapadnoevropskim tržištem, postaju sve manje prisutna usled strožih propisa o emisijama i veće orijentacije na benzinske i hibridne modele. Ograničena ponuda novih dizel automobila u Zapadnoj Evropi rezultirala je rastom tražnje za polovnim dizelašima u Istočnoj Evropi.
Evropska unija je 2025. godine snizila dozvoljeni nivo emisije CO2 za automobile sa 116 grama po kilometru na 94 grama. Proizvođačima koji ne ispoštuju propise prete velike kazne, što dodatno komplikuje situaciju na tržištu.
Austrija, Bugarska, Poljska, Rumunija i još nekoliko zemalja izrazili su zabrinutost zbog strožih pravila emisija, tražeći odlaganje njihove primene kako bi se izbegle negativne posledice na proizvođače i nacionalne ekonomije.
Automobilsko tržište u 2025. godini suočiće se sa velikim izazovima, a vozači će morati pažljivo da planiraju svoje odluke o kupovini, uz obaveznu proveru vozila pre sklapanja dogovora.
Bonus video
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari