Porše i Ferari su spaseni: EU odobrila izuzetak za e-goriva

29.03.2023

09:59

0

Autor: 24sedam

Drama oko zabrane prodaje vozila sa motorima koji ispuštaju CO2 u atmosferu je završena i Nemačka i Italija su uspele da dobiju izuzeće za superautomobile

Porše i Ferari su spaseni: EU odobrila izuzetak za e-goriva
porše - Copyright Printscreen/YouTube, ピットワン

Porše“ je spasen, kažu Nemci ali i „Ferari“, mogli bi da dodaju Italijani. Veilika drama oko odluke EU da zabrani nakon 2035. godine prodaju svih novih vozila sa motorima koji nisu klimatski neutralni, tj, praktično sve dizelaše i benzince, okončana je na zadovoljstvo svih strana.

Gotovo cela EU gurala je ovaj klimatski veoma važan zakon ali su u poslednji čas Nemci potegli kočnicu i zahtevali da se u zakon uvede izuzetak za sintetička, tzv. e-goriva. Ovaj zahtev su podržali i Italijani, jer pord nemačkog „Poršea“ i „Ferari“ je zainteresovan da mu automobili ne budu (samo) na struju.

Sada će i nakon 2035. neka vozila sa motorima sa unutrašnjim saogorevanjem biti odobrena ukoliko koriste e-goriva, odnosno ukoliko njihovim korišćenjem budu „karbonski neutralna“.

Ovo je, doduše, bila omogućeno i prvobitnim tekstom zakona iz juna 2022. godine, ali prema oceni nemačke strane „nije bilo dovoljno jasno“.

Nadležna Komisija EU je sada morala da sa nemačkom vladom postigne dogovor o dodatnom pojašnjenju kojim se izričito odobravaju vozila na e-goriva, piše „Dojče vele“.

Uslovno neutralni

Ta goriva su klimatski neutralna jer iako pri sagoveraju ispuštaju štetne ugljendioksid, pri pravlejnu samog goriva taj gas se zahvata iz atmosfere pa je na kraju zagađenje nulto – ako se gorivo dobija upotrebom struje dobijenom iz obnovljivih izvora energije. Međutim, litar tog goriva bi mogao da košta od sedam do osam evra, što opet nije problem jer je namenjen bogatoj klijenteli koja vozi sportske i superautomobile.

Na tekstu originalnog zakona o vozilima s nultom emisijom štetnih gasova nijedno slovo nije promenjeno, tvrde zvaničnici EU u Briselu.

Kroz dopunu zakona, spomenuto izuzeće trebalo bi da postane pravno obavezujuće. Ukoliko bi Evropski parlament odbacio taj takozvani „delegirani pravni akt“, Evropska komisija bi onda prešla na plan B. To bi onda zahtevalo pokretanje novog zakonodavnog procesa koji bi mogao da potraje nekoliko godina i koji, prema mišljenju zvaničnika EU, ne bi bio gotov pre 2026. godine.

"Neverovatno", kažu evropski političari

Mnogi ministri energetike nisu imali razumevanje za nemačko izuzeće za motore sa unutrašnjim sagorevanjem. Švedska ministarka Eda Buš, koja predsedava savetom ministara, rekla je da su nemačke primedbe bile „tvrd orah“. I dodala: „Drago mi je što je EU krenula na ambiciozan put, okrenut budućnosti i ka ukidanju automobila koji koriste konvencionalna goriva.“

Ministar energetike i saobraćaja Luksemburga Klod Turmes (Zeleni) kritikovao je nemačko insistiranje na e-gorivima za automobile nakon 2035. godine, kao „mnogo buke ni oko čega“.

- Neverovatno je da smo mi u Evropi morali nedeljama da trpimo bol FDP-a. To je bila politika za vozače „Poršea“ i bogate. Prilično je apsurdno to što se tamo dešavalo - izjavio je Turmes na marginama Saveta ministara u Briselu.

Nemačka Stranka slobodnih demokrata (FDP) ostvarila je slab rezultat na izborima i morala je da pokaže da je još uvek tu, smatra Turmes. To što je predsednik te stranke, nemački ministar finansija Kristijan Lindner, strastveni vozač „Poršea“, u ovom kontekstu je svakako slučajnost, zadirkuju posmatrači iz Brisela.

Kritika je bilo i u samoj nemaćkoj, čak vladi. Ministar privrede Robert Habek iz stranke Zelenih rekao je da je drama sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem naštetila nemačkom kredibilitetu u EU.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike