Prevelik vam je račun za struju? Evo kako da se pravilno žalite

19.08.2023

11:48

0

Autor: 24sedam

Nakon brojnih reakcija građana da im je stigao „nenormalno veći“ julski račun za struju, Udruženje potrošača „Efektiva“ objavilo je uputstvo za žalbu EPS-u i inspekciji

Prevelik vam je račun za struju? Evo kako da se pravilno žalite
Ilustracija - Copyright Profimedia

Mnogi građani po društvenim mrežama žale se da su dobili velike račune za struju za jul, iako mnogi od njih po pola meseca nisu ni bili kod kuće zbog letnjeg odmora. Neki su zvali telefonom i "rešili problem", a neki uputili zvanične žalbe „Elektroprivredi Srbije“ (EPS) a da bi one bile efikasne Udruženje potrošača „Efektiva“ je sastavilo „uputstvo za upotrebu“.

Ukoliko ne možete da problem rešite telefonski ili mejlom, što takođe može "da radi" pokazuju objave građana, prema savetu „Efektive“ prvo treba uputiti pisanu reklamaciju EPS-u, to naravno može i elektronskom poštom, u kojoj se osporava račun za jul. Tu navesti razlog zbog koga se sumnja na neodgovarajući iznos, odsustvo zbog odmora, prethodna potrošnja i slično.
U istom dopisu obavezno je i zatražiti izveštaj o očitavanjima struje za poslednjih šest meseci ili od početka godine, sa zahtevom da se navede kog datuma je vršeno očitavanje i koja su bila stanja potrošnje na strujomeru.

EPS ima zakonski rok da na reklamaciju odgovori u roku od osam dana, ukoliko ne odgovori trebalo bi da prijavite slučaj Tržišnoj inspekciji po isteku osmog dana. Inspekcija bi trebalo da kazni EPS zbog neodazivanja na rok, kaznom od 50.000 dinar po potrošaču kome se ne odazove.

Iz „Efektive“ kažu da potrošač može da uplati deo računa, odnosno iznos koji smatra da je nesporan (koliko misli da bi račun trebalo da bude), prema članu 85 Zakona o zaštiti potrošača.

Šta može/mora da kaže EPS

U odgovoru EPS-a bi moralo da stoji da li se reklamacija prihvata ili ne. Ako se prihvata, račun mora da bude korigovan a ako se odbija, EPS je slobodan da nadalje postupi prema Zakonu, bez mogućnosti da potrošaču isključi struju zbog tog duga!

 

 

Ako potrošač dobije odgovor EPS-a, i u njemu se vidi da očitavanje struje nije vršeno u skladu sa članom 90. Zakona o zaštiti potrošača (ZZP), odnosno da je obračunski period bio veći od mesec dana, taj odgovor treba proslediti Tržišnoj inspekciji.
Inspekcija bi trebalo da, prema članovima 184. i 185. ZZP, izrekne meru otklanjanja nepravilnosti iz člana 90.

U slučaju da EPS odgovori „da nije nadležan“ za očitavanje i uputi na firmu koja je vršila merenje (koja to radi uslužno za EPS), potrošač nema obavezu komunikacije sa firmom sa kojom nema ugovorni odnos, te da bi takav odgovor bi predstavljao nepoštenu poslovnu praksu.

Kada se plaća samo deo računa na uplatnici se obavezno mora napisati „uplata za nesporni deo računa za jul 2023. godine“. Svaki naredni račun treba platiti uplatnicom na kojoj piše da se plaća za određeni mesec, čime julski račun može da dođe u zastarevanje ako EPS ne pokrene postupak u roku od 12 meseci.

Sporni deo računa ostaje za rešavanje u okviru reklamacije, koju u slučaju odbijanja, EPS dalje može da rešava samo sudskim putem, odnosno pokretanjem postupka naplate preko izvršitelja. Pokretanje postupak prinudne naplate EPS košta 5.000 dinara po računu, pa je pitanje da li im se isplati.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike