Evropljane sve više zanima kineski "Put svile", ali u oblastima koje su održive i ekološki prihvatljive

22.11.2020

09:24

0

Pomak prema zelenim investicijama odražava se opadanjem entuzijazma za BRI projekte koji se mogu smatrati manje zelenim

Evropljane sve više zanima kineski "Put svile", ali u oblastima koje su održive i ekološki prihvatljive
Copyright Profimedia

Kompanije u Evropi u nastajanju sve su više zainteresovane za ekološki prihvatljive i održive sektore kao područja za buduće investicije Inicijative pojasa i puta (BRI), iako su tradicionalni sektori povezani s trgovinom, poput transporta i logistike, i dalje popularni.

Prema istraživanju koje je naručila međunarodna pravna firma CMS, gotovo jednaki udeli ispitanika iz Srednje i Istočne Evrope (CEE) i Kine (49 odsto i 48 odsto) vide BRI mogućnosti u obnovljivoj energiji, dok oko trećina (32 odsto ) ispitanika iz CEE planiraju da aktivno ciljaju takve mogućnosti.

Više od dve trećine učesnika iz CEE i 84 odsto kineskih ispitanika smatra da je važno da BRI projekti budu održivi i ekološki prihvatljivi, a mnogi se slažu da bi ih poboljšanja u održivosti učinila spremnijima za učestvovanje u takvim projektima.

Samo osam odsto zanima nafta

Ovaj pomak prema “zelenim investicijama” odražava se opadanjem entuzijazma za BRI projekte koji se mogu smatrati manje zelenim. Iako je 24 odsto ispitanika iz CEE ranije ciljalo na projekte konvencionalne energije, samo devet odsto kaže da će to činiti u budućnosti. Nadalje, samo osam odsto planira da iskoristi mogućnosti za naftu i plin u poređenju sa 20 odsto koji su to činili u prošlosti.

Takozvani “tradicionalni” BRI sektori su područja koja i dalje privlače najviše interesa; gotovo tri četvrtine (73 odsto) preduzeća iz CEE posmatra putne projekte kao jedan od sektora koji nude najviše mogućnosti, a sledi sektor logistike (65 odsto).

– Naše istraživanje pokazuje da tržište Srednje i Istočne Europe najviše BRI mogućnosti vidi u putevima, logistici, energetskim mrežama i obnovljivim izvorima energije – kaže Marcin Bejm, CMS partner i šef sektora za energiju i projekte u Poljskoj.

Putni projekti su ipak jedan od tradicionalnih sektora koji nude najviše mogućnosti; Alexas_Fotos/Pixabay

– Iako se CEE kao regija brzo razvija i napreduje, još uvek postoji potreba za privlačenjem više infrastrukturnih ulaganja. BRI bi mogao biti način za popunjavanje infrastrukturne praznine u CEE. Da bi BRI privuklo međunarodno finansiranje, bilo koji projekt će morati da prihvati principe održivosti tokom svog razvoja i rada – rekao je Bejm.

Iako nešto više od četvrtine (27 odsto) učesnika iz SIE očekuje da će povećati svoje učešće u BRI projektima, obratno, više od dve trećine (68 odsto) kineskih ispitanika predviđa veće učešće u budućnosti.

SZO i Kina pokrenule Zdravstveni put svile

Usprkos različitom raspoloženju među CEE i kineskim ispitanicima u kontekstu entuzijazma za BRI, značajan broj učesnika BRI drugde u svetu, pokazao je interes za projekte CIE.

Gotovo polovina (49 odsto) onih na Bliskom Istoku i Severnoj Africi želi da istraži mogućnosti u CEE i Rusiji.

Pročitajte još: „Ovo nam treba!“: Pet mera koje poslodavci i PKS traže od Vlade Srbije

Pročitajte još: Kinu će spasiti – Kinezi: Privatni novčanik vadi državu iz krize

Istraživanje je otkrilo snažan konsenzus da će pandemija koronavirusa dovesti do većeg interesa za Zdravstveni put svile (HSR) – velika većina od 94 odsto ispitanika iz CEE kaže da očekuje da će se to dogoditi. Inicijativu HSR pokrenule su 2017. godine Kina i Svetska zdravstvena organizacija (SZO) za jačanje zdravstvene pokrivenosti u zemljama BRI putem kineske saradnje i podrške.

Smatra se da pravna i regulatorna pitanja predstavljaju najveći rizik u BRI projektima za organizacije CEE, na šta ukazuje gotovo tri četvrtine učesnika ankete. Stabilnost projekata i politička pitanja su i drugi glavni problemi.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: SEEbiz

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike