Koban let Beogradskog Ikara: Košava je pre 110 godina polomila krila Edvardu Rusjanu

10.01.2021

19:00 >> 10:01

0

Autor: Jovana Vrećo

Bio je 12. konstruktor u svetu koji je poleteo letelicom koju je sam izradio na motorni pogon, ali i prva žrtva vazduhoplovstva na prostorima Balkana

Koban let Beogradskog Ikara: Košava je pre 110 godina polomila krila Edvardu Rusjanu
Copyright Foto: 24sedam/ Goran Sivački, Lunapic/ Wikipedia

Pionir vazduhoplovstva, Slovenac Edvard Rusjan, poginuo je na današnji dan pre 110 godina, kada se letelica, koju je sam konstruisao i napravio, srušila pod bedemima Beogradske tvrđave.

Bio je poznati kao Beogradski Ikar, ali i 12. konstruktor u svetu koji je poleteo letelicom koju je sam izradio na motorni pogon i bio je prva žrtva vazduhoplovstva na prostorima Balkana.

Od dečačkog sna do leta u visine

Edvard Rusjan rođen je 1886. godine u Trstu. Nedugo potom se njegova porodica preselila u Goricu gde se Edvard školovao.

Još kao dečak zaljubio se u avione i njihovu konstrukciju, zanimajući se i čitajući tekstove iz, u to vreme dostupnih, italijanskih, nemačkih i slovenačkih novina.

Sa 18 godina, od bambusa i papira napravio je dva velika modela aviona: jedan po ugledu na dvokrilca Orvela i Vilburta Rajta i drugi po modelu brazilskog konstruktora aviona Santosa Dumona.

U Beogradu dočekan cvećem

Iz Zagreba, 1910. godine, Edvard u društvu uglednog fotografa Mihajla Merćepa odlazi u Pariz i kupuje motor “Gnome” od 50 konjskih snaga.

Ubrzo su napravili jednokrilca Merćep-Rusjan koji je uspešno testiran na aerodromu Černomerc u Zagrebu. Posle niza uspešnih letova, oni su se odlučili da krenu u Beograd i pokažu svoj avion.

Aeroplan, naziv za današnji avion, do Beograda je transportovan vozom, a Merćep i Rusjan su dočekani cvećem, a onda ih je masala nosila na rukama sve do fijakera.

YouTube screenshot / RTS – Rusjanov monoplan nakon rušenja

Tada je bilo planirano da se letenje obavi u dane Božića, 7, 8. i 9. januara, u donjem gradu pored Dunava. Ipak, košava, koja je na Božić, duvala brzinom od 15 metara u sekundi, sprečila je Rusjana u njegovoj nameri da poleti na sam praznik.

Međutim, samo dva dana kasnije, 9. januara 1911. godine Rusjan, uprkos tome što su ga ostali odvraćali da ne rizikuje, odlučuje da leti.

Rusjan je poleteo i krenuo ka Topčideru. Kada je stigao do železničkog mosta napravio je luk i austrijskom stranom krenuo nazad prema donjem gradu. Nad zidinama grada aeroplan je zahvatio snažan udar vetra, jedno krilo je otpalo, i letelica je počela da strmoglavo ponire ka zemlji.

Pročitajte još:

U spasavanje Rusjana, bio je uključen i sin Branislava Nušića, koji je bio i veliki zaljubljenik u avione. On je kasnije na otkinutom delu napisao: Pao u 11 časova, izdahnuo posle sedam minuta.

“Ti si, moj sokole, u te oblake hteo da uzletiš”

Na večno počivalište ispraćen je dan kasnije, 10. januara, uz sestru i zeta.

Rusjana je ispratila najveća pogrebna povorka koju je Beograd, do tada, video, a veliki broj ljudi istakao je crnu zastavu na svojoj kući.

Sa balkona hotela Moskva, oproštajni govor održao je Branislav Nušić:

Gusti su se i tamni oblaci nadvili nad našom otadžbinom i ti si, moj sokole, u te oblake hteo da uzletiš. Krvave su zidine našeg beogradskog grada i ti si, moj junače, hteo da ih i svojom krvlju orosiš. Hteo si da u more krvi prosute za slobodu, prospeš i svoju krv za kulturu. Je li ta tvoja junačka krv oduženje za dug koji si nam još ranije obećao i ponudio? Jesi li hteo da tvoj grob bude zaloga one velike jugoslovenske ljubavi koju si tako plemenito gajio. Neka tvoja majka lepa slovenačka, bude mirna za tvoj grob. Mi ćemo ga čuvati jer će nam on biti zaloga za naše bratske veze i spomenik da Sloveni, koji su vekovima vodili veliku borbu za slobodu ulaze u tako isto veliku borbu za kulturu. Slava junaku Rusjanu.

Njegovi posmrtni ostaci se nalaze na Novom Groblju u Beogradu.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike