"Pametni" semafori na svakom koraku: Smanjiće gužve, potrošnju goriva i zagađenje, ali i doneti nova pravila za vozače i pešake

13.04.2021

08:00 >> 18:09

0

Autor: Jovana Vrećo

Moderni tip ovakve signalizacije predstavlja prvi korak u uvođenju adaptibilnog sistema upravljanja saobraćajem koji bi trebalo da se završi do polovine 2023

"Pametni" semafori na svakom koraku: Smanjiće gužve, potrošnju goriva i zagađenje, ali i doneti nova pravila za vozače i pešake
Copyright Pixabay/ Siobhan Dolezal

Prilagođavanje novonastalim potrebama vozača na beogradskim saobraćajnicama, usled povećanog broja vozila, a u cilju smanjenja gužve, potrošnje goriva, zagađenja životne sredine, ali i olakšano kretanje kroz grad ljudima sa invaliditetom, odnosno onima koji slabije vide i čuju, sada je objedinjeno u jednoj spravi – “pametnom” semaforu.

Upravo je jedan takav proradio 1. marta u Ulici Dimitrija Tucovića, i prvi je “pametni” “Simensov” semafor savremene tehnologije koji troši samo jedan vat struje.

To je predstavljalo prvi korak uvođenja takozvanog “adaptibilnog sistema upravljanja saobraćajem” koje bi trebalo da se završi do polovine 2023. godine, a prema ugovoru koji je Sekretarijat za saobraćaj grada Beograda još ranije sklopio sa konzoricijumom kompanija “Siemens Mobiliti” i “Telegrup”.

Brži prolaz tramvaja

Pre nekoliko dana postavljeni su i novi uređaji za adaptivno upravljanje saobraćajem na raskrsnici Bulevara kralja Aleksandra i Beogradske ulice, kao i senzori koji omogućavaju brži prolaz tramvaja kroz raskrsnicu.

Gradonačelnik Zoran Radojičić nedavno je objavio da je do sada na 95 raskrsnica u glavnom gradu postavljena tehnologija sa “pametnim semaforima”, od čega je samo tokom prethodnog meseca adaptirana na 15 raskrsnica.

– Stručnjaci iz kompanije “Simens”, koji rade na uspešnoj organizaciji saobraćaja, navode da ovakav sistem trenutno nema niko u Evropi, i očekujem mnogo od ovog projekta. Analiza je urađena na osnovu uređaja koji su postavljeni u Ruzveltovoj i Cvijićevoj ulici, kao i na Novom Beogradu, a prema dobijenim rezultatima ušteda vremena provedenog u saobraćaju je oko 20 odsto. Svakako je od toga još važnije pitanje zaštite životne sredine, jer će emisija ugljen-dioksida biti umanjena za oko 500 tona – rekao je Radojičić.

Profimedia / Petr Hloušek / Právo

Prema njegovim rečima, do sada je na postavljanje “pametnih raskrsnica” potrošeno 7,3 miliona evra, dok će ukupna vrednost ove investicije biti 23,7 miliona evra.

– Mobilnost je u Beogradu, kao i drugim velikim gradovima, izuzetno važna tema i na ovaj način poboljšavamo način na koji grad funkcioniše. Posebno je značajno što će vozila gradskog prevoza, naročito tramvaji, imati prednost na raskrsnicama, pa ćemo na taj način dodatno poboljšati funkcionisanje saobraćaja – istakao je gradonačelnik.

Takođe, u planu je da do kraja godine bude postavljena svetlosna signalizacija na više od 200 raskrsnica, a do kraja 2023., taj broj bi trebalo da se popne do 322.

Nova pravila za vozače i pešake

Foto: 24sedam/Katarina Mihajlović

Važno je istaći da će sve ovo dovesti i do novih pravila ponašanja u raskrsnici, kako za vozače, tako i za pešake.

Da je vozilo prisutno ispred semafora, detektovaće induktivne petlje ugrađene u gornji sloj kolovoza, nedaleko od zaustavne liniije, što znači da sistem neće moći da prepozna vozilo dok ne nagazi na tu istu petlju.

Pročitajte još:

Takođe, ako se vozilom ne primaknete dovoljno semaforu, on vas neće ni registrovati, iako ste prvi do njega, pa vam se zeleno svetlo neće ni uključiti.

S druge strane, za pešake je važno da znaju da će, u slučaju kada ima više vozila, zeleno svetlo za vozila trajati duže, sve dok ne naiđe pešak i ne pritisne taster na stubu semafora.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike