Kaciga, štitnici i ograničenje brzine: Prvi korak ka bezbednijoj vožnji električnih trotineta

14.07.2021

19:30 >> 20:54

0

Vožnja ovih dvotočkaša mora se regulisati Zakonom, koji mora uzeti u obzir novonastalo stanje - sve učestaliju upotrebu ovog prevoznog sredstva - rekao je

Kaciga, štitnici i ograničenje brzine: Prvi korak ka bezbednijoj vožnji električnih trotineta
Profimedia

Trend vožnje električnih trotineta je u porastu, pogotovo tokom proleća i leta, ali njihovim masovnim korišćenjem dovodi se u pitanje bezbednost građana, s obzirom da i dalje ne postoji zakonska regulativa koja bi definisala njihovu upotrebu u saobraćaju.

Кako bi se povećala bezbednost onih koji koriste trotinete, kao i ostalih učesnika u saobraćaju, trenutno je u izradi novi predlog Zakona o bezbednosti saobraćaja.

Pročitajte još

U celoj Evropi ova vozila su prepoznata kao novo prevozno sredstvo u saobraćaju koje delimično smanjuju gužve i zagađenje vazduha u gradovima. Osim što se svuda stiže brže nego pešice, štedi se i parking prostor. Lako se sklapaju i mogu se držati i na radnom mestu, u kancelariji, učionici, čekaonici.

Iz godine u godinu sve je više i građana Beograda koji voze električne trotinete.

Obavezna zaštitna oprema

Kako je počeo da raste broj građana koji voze električne trotinete, odgovorniji prodavci shvatili su da je zaštitna oprema neophodna za vozače ovog prevoznog sredstva – kaciga mora biti obavezna, a poželjni su i štitnici za ruke i noge.

Profimedia

Kako su za 24sedam objasnili u jednoj radnji koja se bavi prodajom trotineta, oni svakom kupcu dvotočkaša poklanjaju zaštitnu kacigu.

– Zaštitna oprema može da spasi život. Štitnike za ruke i noge, za sada, uglavnom niko ne kupuje – rekla je za 24sedam prodavačica.

Prema njenim rečima, postoji mnogo modela trotineta, a brzina dvotočkaša koje oni prodaju u svojoj radnji se kreće od 15 do 30 kilometara na sat.

– Na beogradskim ulicama, zbog bezbednosti, preporučljivo je da se ne vozi brže od 20 kilometara na sat, što je i neka prosečna brzina koju trotineti razvijaju – objasnila je ona.

Vožnja trotinetom (ne)bezbedna

Koliko je vožnja trotineta (ne)bezbedna u glavnom gradu, kako po samog vlasnika, tako i za pešake i druge vozače, ukazuje za 24sedam stručnjak za bezbednost saobraćaja Milan Vujanić.

Milan Vujanić Printscreen/TV KCN

– Prvi korak je napravljen. Ministarstvo saobraćaja je uvrstilo trotinet u Pravilnik o podeli motornih vozila. Još uvek nije regulisano šta vozač trotineta mora da ima od opreme, kao ni ko i gde ima pravo da upravlja njime. Tek kada se ti segmenti definišu, vozači trotineta će biti vidljivi pred Zakonom – rekao je Vujanić za 24sedam.

On zaključuje da se vožnja električnih trotinera mora regulisati Zakonom, koji mora uzeti u obzir novonastalo stanje – sve učestaliju upotrebu ovog prevoznog sredstva.

Trotinetom po pešačkim zonama?

Više je nego izvesno da će prvim sledećim izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima biti obuhvaćena i materija električnih trotineta.

Prema trenutno dostupnim podacima iz Agencije za bezbednost saobraćaja Nacrt izmena i dopuna zakona predviđao bi da se električni trotineti mogu voziti trotoarima i pešačkim zonama, ne brže od brzine hoda, koja u proseku iznosi šest kilometara na čas.

Pixabay/icsilviu

Ipak, i u pogledu javnih površina na kojima će biti dozvoljena vožnja električnih trotineta postoje nesuglasice jer pojedini stručnjaci smatraju da pešačke zone moraju biti rezervisane isključivo za pešake.

Očekuje se da navedenim izmenama i dopunama Zakona bude propisan i spektar bezbednosnih uslova, kako za same vozače tako i za ostale učesnike u saobraćaju, kao i odgovarajućih pravnih sankcija za sve vidove zabranjenog i Zakonu suprotnog ponašanja.

Najčešće povrede glave

Kako je objasnio dr Vladimir Jeftić, stručnjak za dvotočkaše, prilikom pada sa trotineta najčešće dolazi do politraumatskih povreda glave, preloma baze lobanje ili strada predeo vilice.

Pixabay/borismayer77

– Zato treba koristiti homologovane zaštitne kacige. Mi očekujemo od zakondavca da definiše gde i kada se mogu voziti električni trotineti, jer prosečna brzina pešaka je do dva metra u sekundi i kada dođe trotinet mnogo većom brzinom može doći i do smrtnog stradanja – kaže Jeftić.

Poginulo 35 osoba

Od početka ove godine na dvotočkašima je stradalo 35 osoba, a svaki drugi bolnički krevet na ortopediji zauzeo je neko ko je povređen u takvom udesu.

Pročitajte još

Pored motociklista, kojih je od početka godine stradalo 20, vozači bicikala i trotineta takođe spadaju u rizičnu grupu, jer ih je do sada oko 50 doživelo udese sa velikim traumama, a najviše stradaju oni koji ne nose kacigu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi