Na današnji dan Beograd je spojen sa Pančevom: Otvaranjem Mosta kralja Petra II 1935. godine san je postao java (FOTO)

27.10.2023

07:08

0

Autor: M.M.

Izgradnjom ovog mosta rešen je jedan od najvitalnijih tadašnjih saobraćajnih problema u Jugoslaviji

Na današnji dan Beograd je spojen sa Pančevom: Otvaranjem Mosta kralja Petra II 1935. godine san je postao java (FOTO)
Pančevački most - Copyright Twitter/Misko Misko

Spajanje leve i desne strane Dunava bio je veliki san svih Jugoslovena i konačno je 1935, baš na današnji dan, taj san postao java.

Dugo se čekalo na izgradnju jednog od od najvećih saobraćajnih objekata, ne samo u Jugoslaviji nego i na celom Balkanu.

Tom značajnom vezom, ne samo Beograd, Pančevo i Banat, nego i cela Jugoslavija, dobili su mnogo kako u ekonomskom, privrednom, saobraćajnom, tako i u nacionalnom pogledu. 

Izgradnjom ovog mosta rešen je jedan od najvitalnijih tadašnjih saobraćajnih problema u Jugoslaviji. 

Udarna vest

Kako su te godine pisale "Beogradske opštinske novine", tog istorijskog dana Most nj. v. kralja Petra II bio je predmet na koji su Beograđani i Pančevci gledali kao u simbol najlepše budućnosti i moćne države.

- Još rano izjutra, pred neopisivo lepo dekorisanim i okićenim mostom i trijumfalnom kapijom na ulazu mosta, na kome je stajala velika tabla uokvirena cvećem i državnim zastavama sa natpisom "Most nj. v. kralja Petra II", okupljena je bila masa Beograđana, Pančevaca i seljaka Ovče i okolnih sela - pisale su novine. 

Na novoj železničkoj pruzi čekao je opremljen prvi putnički voz kojim su velikodostojnici i zvanični predstavnici krenuli za Pančevo, posle puštanja mosta u javni saobraćaj. 

- Tačno u 11 časova stigao je nj. v. kralj, čiji su dolazak okupljeni građani burno i sa oduševljenjem pozdravili jednodušnim uzvicima: "Živeo!", "Živeo kralj Petar II"... - opisivali su novinari tada ovaj događaj od nacionalnog značaja.

Na svečanu govornicu popeo se Vlada Ilić, tadašnji gradonačelnik Beograda, koji je govorio u ime grada Beograda kao prestonice. 

Vikipedia
Vlada Ilić

 

- Vaše kraljevsko visočanstvo, dozvolite mi da vam kao predstavnik Beograda kažem koliko sam u ovom momentu uzbuđen i ponosan. Uzbuđen zato što se danas ostvaruje jedan od onih snova o kojima smo dugo sanjali svi mi Jugosloveni, s ove i s one strane Dunava, zato što ćemo danas predati saobraćaju most koji zauvek vezuje prestonicu, zatočenika jugoslovenske ideje, sa Pančevom i Banatom. Ponosan sam što će ova značajna stopa nositi ime koje nam je svima toliko drago, ime naše nade, ime kralja Petra II - govorio je tada Ilić.

 

 

Nakon obraćanja državnih i gradskih zvaničnika, u prvi vagon voza ušli su predsednik Beograda Vlada Ilić, zastupnik ministra saobraćaja dr Šefkija Behman, ministar građevine M. Bobić, ministar poljoprivrede S. Stanković i ministar šuma i ruda Đ. Janković. 

Novine su prenele i da su se u naročitim kolima nalazili izaslanici Ministarstva saobraćaja i direktor železnice, dok su u ostala kola ušli predstavnici Senata i Grada, kao i crkveni velikodostojnici.

Posle otvaranja mosta, kralj Petar II napustio je taj deo Beograda uz klicanje svih prisutnih građana. 

Ministarstvo odbrane
Izgradnja Pančevačkog mosta

 

Na početku Drugog svetskog rata, u noći između 10. i 11. aprila 1941. godine, most je srušila Vojska Kraljevine Jugoslavije s namerom da uspori kretanje nacista.

Pet godina kasnije, 1946, na istim stubovima na kojima je počivao stari, podignut je novi most koji je poneo naziv Pančevački, u narodnu poznatiji kao "Pančevac".

24sedam/Katarina Mihajlović
Današnji izgled Pančevačkog mosta

Bonus video:

 

 

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike