Uprkos NATO bombama koje su ga razorile 1999, on se uzdigao kao feniks iz pepela: Most kod Ostružnice pušten u saobraćaj

23.01.2023

07:01

0

Izgradnja spone između dve beogradske opštine - Surčina i Čukarice, počela je još 1990. godine

Uprkos NATO bombama koje su ga razorile 1999, on se uzdigao kao feniks iz pepela: Most kod Ostružnice pušten u saobraćaj
Most kod Ostružnice - Copyright Tanjug/Tara Radovanović/Wikimedia

Most kod Ostružnice, koji predstavlja sponu između dve beogradske opštine - Surčina i Čukarice, konačno je pušten u rad 21. januara 2023. godine, posle 15 meseci vrednog neimarskog rada.

Izgradnja spone između ove dve opštine počela je još 1990, dok je projekat za ovaj most urađen još osamdesetih godina 20. veka. 

Nažalost, ratovi su prekinuli njegovu izgradnju 1992, a neimari su se na mostu kod Ostružnice ponovo našli pet godina kasnije, kada je nad Savom podignuta specijalna čelična konstrukcija dugačka 560 metara. 

Tanjug/Tara Radovanović
 

Tada su na levoj i desnoj strani ove beogradske reke izgrađene prilazne konstrukcije od armiranobetonskih nosača, a u sam most je ugrađeno 37.600 kubnih metara betona, 3.250 tona armature i 291 tona kablova za utezanje. 

Montaža mosta obavljena je plovnom dizalicom.

Kao takav, most je bio spreman za svoje prve putnike 1999. godine. 

Niko se nije nadao bombardovanju mosta

Vikipedia
 

Tek po svečanom otvaranju, NATO projektili su u 28. aprila 1999. godine, tačno u 3.10, razorili sponu između Čukarice i Surčina - bombe su most presekle na pola i oborile glavni deo čelične konstrukcije. 

"Srbija bogatija za još jedan most i put"

Tadašnji predsednik Vlade Republike Srbije Vojislav Koštunica svečano je otvorio Most na Ostružnici u decembru 2004. godine. 

- Srbija je od danas bogatija za jedan put i jedan most, kojih nikada nema dovoljno. Svaka država stalno gradi nove puteve. Mi smo, nažalost, morali i da obnavljamo stare, kao što je ovaj most na Savi, koji je pre puštanja u saobraćaj srušen NATO projektilima. Otvaranje ove obilaznice i pogled na železnički most, takođe srušen u bombardovanju, čija je izgradnja pri kraju, pokazuju da stvari u Srbiji idu u pravom, dobrom pravcu - kazao je tada Koštunica. 

Radovi koštali 900 miliona

Tanjug/Tara Radovanović
 

Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić objavio je da je u punom profilu za saobraćaj pušten most na Savi kod Ostružnice.

- Republika Srbija je bogatija za još 2,2 kilometra auto-puta sa najznačajnijim objektom na obilaznici grada Beograda - dodao je Vesić.

Nesreća urezana u pamćenje 

Tri godine od NATO bombardovanja, jedan mladić i devojka koji su se automobilom vraćali iz Nemačke nisu znali da je most srušen

Bez ikakvih saobraćajnih oznaka da je prelazak preko mosta neomogućen, ali i u naletu velike brzine i nemogućnosti da zakoče na vreme, oni su završili u Savi. 

S obzirom na to da će se narednih meseci nastaviti radovi na donjem profilu mosta, brzina kretanja vozila biće ograničena na 80 kilometara na sat do završetka svih radova, i ona će biti kontrolisana kamerom sa radarom.

Radovi na sanaciji starog mosta trajali su 15 meseci i njihova vrednost jeoko 900 miliona dinara. 

Most "blizanac" otvoren 2020.

Novi most preko Save kod Ostružnice, na obilaznici oko Beograda, pušten je u saobraćaj u junu 2020. godine. 

Tadašnja ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović kazala je da je ponosna na taj projekat.

- Nijе bilo lako, jеr smo u rеci zatеkli tonе i tonе čеlika kojе su nam ostavilе zеmljе kojе su nas bombardovalе. Zato smo primеnili potpuno novu tеhnologiju izgradnjе, i na tomе hvala svim inžеnjеrima i radnicima - rеkla jе tada ona.

Bonus video

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike