Beograđanima se ostvaruje decenijski san: Za pet godina voziće se prvom linijom metroa i to vozovima bez vozača! (FOTO)

13.01.2023

18:02

0

Metro će imati tri linije, a planirano je da prva linija bude završena do 2028. godine

Beograđanima se ostvaruje decenijski san: Za pet godina voziće se prvom linijom metroa i to vozovima bez vozača! (FOTO)
BG metro - Copyright 24sedam/Tanjug/Vladimir Sporčić

Istorijski trenutak dogodio se danas u sali Starog dvora, kada je potpisan ugovor o uslugama rane operatorske pomoći na projektu beogradski metro

Potpisivanje ovog ugovora znači da Beograđani napokon mogu da prestanu da sanjaju, jer će do 2030. godine već moći da se provozaju savremenim metroom, koji će imati automatske vozove. 

O ovom projektu od nacionalnog značaja pričao je i gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić, koji je istakao da će 2023. biti godina od izuzetnog značaja jer će biti vidljiv i depo na Makišu, kao i saobraćajnica koja će početi da se gradi ka Železniku i Belim vodama.

Tanjug/Vladimir Sporčić
Gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić

- Za sada ne kasnimo ni u jednom segmentu ovog projekta i zaista imamo osnovanu nadu da će rokovi koji su postavljeni, a to je da će od 2028. do 2030. obe linije beogradskog metroa da zažive, biti ispunjeni - rekao je gradonačelnik, dodavši da metro mora da postane kičma javnog prevoza, jer Beograd ne može da izdrži povećanje saobraćaja i broja automobila.

Pripremni radovi za depo beogradskog metroa na Makiškom polju počeli su 22. novembra 2021. godine, a mašine koje će bušiti tunele za metro, tačnije "krtice", trebalo bi da kopaju kanale na dubini od oko 45 metara a negde i preko 60.

S obzirom da u Srbiji ne postoji niko ko ima iskustva sa izgradnjom metroa, ovaj projekat su preuzeli Francuzi i Kinezi - jedni rade građevinski deo, a drugi tehnologiju. 

Linije metroa

Foto: Predlog razvoja metro sistema
 

Predviđeno je da kompletna Linija 1 na potezu Makiš - Mirijevo bude duga oko 21,1 kilometara sa ukupno 21 stanicom.

Prva metro linija u zoni Makiškog polja planirana je u dužini od oko 2,1 kilometar, da bi nakon stanice Makiš bila vođena podzemno do Mirijeva. 

Metro linija 1 planirana je na pravcu: Železnik - Makiš - Žarkovo - Bele vode - Trgovačka - Požeška - Park Banovo brdo - Ada Ciganlija - Sajam - Mostar - Savski trg - Trg Republike - Skadarlija - Dunav - Pančevački most - Karaburma - Ada Huja - Višnjička - Mirijevski bulevar - 7. gimnazija - Mirijevo.

Foto: Instagram/ mali_sinisa
 

Kada je druga linija u pitanju - od Mirijeva do Zemuna, ona će biti duga 19,2 kilometara i ovde neće biti nijednog dela iznad zemlje. Plitko ispod zemlje metro će ići na trasi od 9,4 kilometara, a duboko 9,8 kilometara.

Treća linija metroa trebalo bi da spoji Novi Beograd sa Banjicom. 

Ideja je da prođe kroz centar grada ispod Trga republike i Doma Narodne skupštine, ali i da spoji buduću Novu autobusku stanicu u Bloku 42 i Železničku stanicu "Beograd - centar". 

Trebalo bi da bude duga 20,8 kilometara i da ima 21 stanicu.

Šta su to automatski vozovi? 

partners.alstom.com
 

Automatski vozovi predstavljaju vozove bez vozača koji imaju automatski sistem i koji su automatski kontolisani i navođeni.

Prvi voz bez vozača krenuo je sredinom 2008. godine na liniji U3 u sistemu podzemne železnice u Nirnbergu.

Peroni se prate pomoću video-kamera i posebno razvijenih sistema praćenja. Sistem visokofrekventnih transpondera sa transmiterom i prijemnikom, na primer, montiran je ispod ivice perona, i emituje gustu mrežu senzorskih snopova preko tračnica. Ako bi neko pao na šine, sistem bi automatski zaustavio sve vozove u tom konkretnom sektoru mreže. 

Promo/ Grad Beograd
 

Slično tome, kad voz treba da krene, senzor infracrvenih zraka registruje i najmanji pritisak na ivice vrata - kraj kaputa zaglavljen u vratima je dovoljan da ne dopusti da voz krene iz stanice.

Putnici, u međuvremenu, uopšte nisu svesni toga da voz nema vozača, a oni koji sede napred mogu da uživaju u besplatnom pogledu na deo tunela koji je ispred njih.

Ostvaren i Pešićev san

Ovim istorijskim poduhvatom ostvariće se i želja nekadašnjeg, omiljenog gradonačelnika Branka Pešića, koji je još 1970. godine obećao da će srpska prestonice dobiti metro. 

Upravo taj plan, koji je poneo naziv "Beograd 2000", Pešić je predložio tadašnjem predsedniku Jugoslavije Josipu Brozu Titu.

- Strategijski ciljevi Beograda su: oslobađanje obala železnih okova i izmeštanje železničke stanice, spuštanje grada na njegove reke, izgradnja metroa, izgradnja novih stambenih naselja, razrešenje nagomilanih saobraćajnih problema, izgradnja rekreativnih površina… - ovim rečima je omiljeni gradonačelnik počeo da obrazlaže ambiciozni plan.

Pešić je tada kazao da kako će se i kada strateški ciljevi realizovati zavisi i od ocena budućih generacija kao i njihovog suda. 

24sedam/Katarina Mihajlović
 

Prema tom planu, prioritetno je bilo izmeštanje železničke stanice i njeno prebacivanje na tadašnju urvinu između kraja “Hajd parka” i novog auto-puta kroz Beograd, u podnožju malo poznatog Maleškog brda – današnji Prokop. 

Cilj je bio da se Beograd konačno spusti na obalu svoje reke Save, što su sprečavali koloseci, železničke kompozicije, ložionice, depoi i svi ostali objekti koje je koristila tadašnja Jugoslovenska železnica.

Metro i "Prokop" tražili su i nove mostove, sposobne da iznesu veliki saobraćaj, umesto dotadašnjeg mosta “Bratstvo i jedinstvo” u Brankovoj ulici i starog Savskog mosta koji su izgradili Nemci u toku Drugog svetskog rata.

Nažalost, svega nepune dve godine kasnije, nekim čudnim spletom okolnosti Branko Pešić će pre isteka mandata biti sklonjen sa pozicije gradonačelnika Beograda. 

Na njegovo mesto došao je daleko manje ambiciozniji kadar, a spektakularni plan “Beograd 2000” nečujno je, bez mnogo priče i skretanja pažnje, odložen u neku od fioka.

Bonus video

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike