Poslednja trka pred rat: U nedelju na prestoničkim ulicama rimejk "Velike nagrade Beograda", a evo kako je sve izgledalo pre 84 godine!

01.09.2023

19:15

0

Kraljica Marija Karađorđević, kao pasionirani vozač "rols-rojsa", rešila je da u sklopu proslave sinovljevog rođendana upriliči auto-trke, koje će postati prvi i jedini gran-pri ikada održan u Beogradu

Poslednja trka pred rat: U nedelju na prestoničkim ulicama rimejk "Velike nagrade Beograda", a evo kako je sve izgledalo pre 84 godine!
Copyright Vikipedija

Na Kalemegdanu je 3. septembra 1939. godine održana poslednja automobilska trka koja se odigrala pred Drugi svetski rat, samo dva dana nakon Hitlerove invazije na Poljsku i zvaničnog početka rata.

Tog dana su se u prestonici našli najbolji svetski vozači kako bi učestvovali u trci koja je ponela naziv "Velika nagrada Beograda" ili "Beogradski Gran-pri", a sada će, 84 godine kasnije, u prestonici biti organizovan rimejk ove istorijske trke, za koju se smatra da je preteča Formule 1.

Tako će se u nedelju, 3. septembra, trasom oko Kalemegdana voziti 20 istorijskih vozila iz muzeja i prviatnih kolekcija iz Italije, Srbije i Slovenije. Paradiraće tri kruga, stazom oko tvrđave, evocirajući uspomene na istorijsku trku, a nagrade pobednicima biće dodeljene na platou ispred Skupštine grada Beograda, gde će vozila biti ponovo izložena.

Kako je trka izgledala davne 1939?

U Beograd se, na izmaku avgusta 1939. godine, sjatilo mnogo gostiju iz inostranstva. Hotele "Pariz" i "Moskvu" okupirali su tada predstavnici sedme sile, očekujući zvezde koje su upravo pristizale.

Naime, mladi kraljević Petar II Karađorđević proslavljao je svoj 16. rođendan, te je taj događaj valjalo upriličiti. Danima uoči tog 3. septembra, atrakcija koja će prestonicu dići na noge sve je držala u pripravnosti.

Auto-klub Kraljevine Jugoslavije je bio glavni organizator trke, dok je sve pratilo budno oko majke mladoga kralja.

Kraljica Marija Karađorđević, kao pasionirani vozač "rols-rojsa", rešila je da u sklopu proslave sinovljevog rođendana upriliči auto-trke, koje će postati prvi i jedini gran-pri ikada održan u Beogradu.

Kao pokrovitelj događaja, ona se, poput pedesetak hiljada znatiželjnika, našla na tribinama duž gotovo tri kilometra duge trkačke staze na Kalemegdanu.

Vikipedija/Zmija (Trasa trke oko Kalemegdana)

Prostor oko Kalemegdanske tvrđave vrveo je od ljudi, ali jedna stvar je u tom trenutku izazvala pometnju. Naime, tokom održavanja probne vožnje, u Beograd stižu vesti o napadu Nemačke na Poljsku.

Iz bezbednosnih razloga, francuski i mađarski timovi odmah su otkazali dolazak, a saznavši potom da je i Britanija objavila rat Nemcima, isto čine učesnici iz Ujedinjenog Kraljevstva.

Pobedio Italijan

Ukupno sedam trka pripremljeno je kao zagrevanje za onu najiščekivaniju. "Gran-pri" je startovao tačno u 16.45, a u finale je dospelo svega pet vozača – Miler, Nuvolari, Fon Brauhič, Lang i naš predstavnik Boško Milenović.

Spektakl je bio zagarantovan. Pre svega, sama ruta je zbog kaldrme, tramvajskih šina i neodgovarajuće podloge bila prilično izazovna.

Pobednik trke je bio Italijan Tacio Nuvolari, kom je to poslednja Velika nagrada u karijeri.

Nuvolari i Miler su vozili za tim "Auto Uniona", Fon Brauhič i Lang za "Mercedes-Benc", dok je Milenković učestvovao samostalno i zauzeo četvrto mesto, sa 19 krugova zaostatka za prvom trojicom, usled kvara na svom "bugatiju T51".

Bonus video

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike