aktuelno

Zašto je Panamski kanal bitan i može li Tramp zaista da preuzme kontrolu nad njim?

03.01.2025

21:01

0

Autor: Vladimir Tanacković

Panama nije to shvatila kao "šalu" i odbacila je svaku mogućnost da do toga dođe

Zašto je Panamski kanal bitan i može li Tramp zaista da preuzme kontrolu nad njim?
Copyright Profimedia

Novoizabrani američki predsednik bacio je oko na Panamski kanal, izazvavši reakciju Panama Sitija, dok posmatrači spekulišu da o tome da li bi Vašington zaista mogao da zauzme strateški plovni put.

Šta kanal čini važnim i da li je Tramp možda ozbiljan?

Novoizabrani predsednik Donald Tramp našalio se na društvenim mrežama da bi SAD mogle da zauzmu Panamski kanal i Grenland i pretvore Kanadu u 51. saveznu državu.

Panama nije to shvatila kao "šalu", a predsednik Hose Raul Mulino je na društvenim mrežama naglasio da "svaki kvadratni metar" kanala "pripada Panami i da će i dalje pripadati Panami".

- To ćemo još videti - uzvratio je Tramp.

Koja je važnost kanala?

Sa oko 6 procenata ukupne globalne pomorske trgovine i 8.000 nautičkih milja ili više putovanja između Tihog i Atlantskog okeana, Panamski kanal je služio kao ključna ekonomska i strateška tačka više od veka, a većinu tog vremena bio je pod kontrolom SAD.

Zašto je Panamski kanal bitan i može li Tramp zaista da preuzme kontrolu nad njim?Profimedia
 

Brodovi kroz njega mogu da prođu za samo 8-10 sati, dug je 81,5 kilometara, širok 33-150 metara, a Panami donosi oko 3,5 milijardi dolara u okviru tranzitnih naknada.

Kanal je otvoren 1914. godine nakon decenije izgradnje koju su predvodile, nadgledale i finansirale SAD, koja je koštala više od 15 milijardi dolara u današnjem novcu.

SAD su preuzele kontrolu nad zonom Panamskog kanala 1903. nakon što su priznale nezavisnost Paname od Kolumbije i imale su je do 1999 - kada je ona data Panami u skladu sa uslovima sporazuma iz 1979. godine, donekle zahvaljujući strahovima SAD od rastućeg sovjetskog uticaja u Latinskoj Americi. SAD su zadržale pravo da trajno čuvaju kanal.

Kanal se pokazao toliko uticajnim na globalno brodarstvo da je doveo do stvaranja sopstvene klase masivnih brodova za rasuti teret, poznatih kao Panamak, nosivosti od 60.000 do 80.000 tona.

Šalio se on ili ne, Tramp nije prvi republikanac koji je kritikovao sporazum iz 1979. godine, a Ronald Regan je to uradio tokom kampanje 1976. i 1980. godine, ali je odustao od te ideje ubrzo nakon što je stupio na funkciju.

Da li bi Tramp mogao biti ozbiljan?

Zašto je Panamski kanal bitan i može li Tramp zaista da preuzme kontrolu nad njim?Tanjug/AP Photo/Evan Vucci, File)
 

Tramp se "samo šalio" i ne postoji pravni način da SAD stvarno obnove kontrolu nad Panamskim kanalom, rekao je za Sputnjik stručnjak za geopolitička pitanja i trgovinsku politiku Tomas Pauken II.

Osim što naglašava "preteranu reakciju" medija i visokih zvaničnika na njegovu izjavu, Trampova diskusija o kanalu je zapravo osmišljena da se pozabavi prijavljenim previsokim cenama američkih špeditera, sa njegovim pretnjama koje imaju za cilj "te stope padnu" i da se pozabavi time da li Američki trgovinski konkurenti, posebno Kina, imaju bilo kakav preferencijalni tretman, rekao je Pauken.

- To je zaista jednostavan slučaj, samo želi da pregovara o nižim cenama za transport, a zatim se šali o tome kako bi Amerika navodno mogla da pokuša da preuzme kontrolu nad Panamskim kanalom. Naravno, svi koji imaju zdrav razum, uključujući ljude koji su navodno diplomate, medijski zvaničnici, pa čak i stručnjaci za pravo, treba da znaju da Tramp ne može da preuzme kontrolu nad Panamskim kanalom ako Panama to odbije - naglasio je posmatrač.

Kanal bi mogao da postane žarište za sukob između Kine i SAD, smatra Pauken, ali samo "ako Peking i Vašington odluče da započnu i podstiču trgovinske ratove" umesto da sednu i sklope "veliku pogodbu" koju će obe strane smatrati poštenim - poput prvog trgovinskog sporazuma postignutog krajem 2019.

Bonus video

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike