Boingovi propusti su skandalozni: Otkriveni novi detalji, skrivali delove od regulatora, a onda ni sami nisu mogli da ih nađu

20.06.2024

21:19

0

Kompanija nije bila u stanju da pronađe mnoge delove koje je izmestila

Boingovi propusti su skandalozni: Otkriveni novi detalji, skrivali delove od regulatora, a onda ni sami nisu mogli da ih nađu
Avioni Boing - Copyright Profimedia

Trenutni zaposleni u Boingu tvrdi da je kompanija pokušala da sakrije delove aviona 737 Maks koji su van specifikacije od regulatora i da im je izgubila trag, prema istrazi potkomiteta Senata koja je objavljena u utorak.

Boing je pokušao da sakrije neusaglašene delove od regulatora Federalne uprave za vazduhoplovstvo tako što ih je sklonio iz vidokruga i falsifikovao evidenciju, tvrdi Sem Mohok, novi uzbunjivač koji radi za Boingovu jedinicu za osiguranje kvaliteta u Rentonu u Vašingtonu.

Kompanija nije bila u stanju da pronađe mnoge delove koje je izmestila i oni su verovatno na kraju bili ugrađeni u neke avione, rekao je Mohok.

Boing je saopštio da je u ponedeljak uveče primio izveštaj od kongresnih istražitelja.

- Preispitujemo tvrdnje. Neprekidno podstičemo zaposlene da prijave sve probleme jer nam je prioritet bezbednost naših aviona i leteće javnosti -  navodi se u saopštenju kompanije.

Izvršni direktor Boinga Dejv Kalhun biće suočen sa novim tvrdnjama pored drugih optužbi uzbunjivača o propustima u bezbednosti Boinga na svom prvom saslušanju u Kongresu. Odlazeći izvršni direktor Boinga planira da se izvini za nedavne bezbednosne greške kompanije u svom svedočenju.

Profimedia
Dejv Kalhun

Prema njegovom pripremljenom svedočenju koje je podelio sa CNN-om, Kalhun će priznati probleme sa kulturom kompanije, ali će odbaciti tvrdnje da se kompanija svetila onima koji su izneli bezbednosna pitanja na videlo.

- Mnogo je rečeno o Boingovoj kulturi. Čuli smo te zabrinutosti jasno i glasno. Naša kultura je daleko od savršene, ali mi preduzimamo akcije i napredujemo. Razumemo težinu i posvećeni smo napredovanju - navodi se u pripremljenim komentarima koje je Boing objavio u ponedeljak popodne.

Primedba "daleko od savršenog" prilično umanjuje odgovornost budući da je Boing bio pod brojnim i intenzivnim federalnim istragama i saslušanjima u Kongresu otkako je 5. januara na letu aviona Aljaska er Boing 737 Maks eksplodirao utikač na vratima, praveći rupu u avionu i u reputaciji Boinga.

Pored lošeg publiciteta zbog saslušanja u Senatu, Federalna uprava za vazduhoplovstvo naredila je Boingu da poboljša bezbednosne probleme pre nego što nastavi sa proizvodnjom, što je izazvalo probleme avio-kompanijama koje ne mogu da dobiju avione koje su naručili. To je, zauzvrat, povećalo cene karata.

Profit ispred bezbednosti

Iks_@theanthonydavis
 

U pripremljenim izjavama koje je u utorak rano objavio senator Ričard Blumental, demokrata iz Konektikata koji predsedava komitetom, senator optužuje Kalhuna da je stavio profit ispred bezbednosti aviona, da je vodio kompaniju u kojoj su se oni koji su zabrinuti za bezbednost redovno suočavali sa odmazdom, uprkos tvrdnjama menadžmenta.

- Ovo je kultura koja nastavlja da daje prioritet profitu, pomera granice i zanemaruje svoje radnike. Kultura u kojoj su oni koji govore ućutkani i stavljeni na stranu, dok se krivica gura pod tepih. Kultura koja omogućava odmazdu protiv onih koji se ne pokoravaju krajnjoj liniji. Kultura koju očajnički treba popraviti - navodi se u pripremljenoj uvodnoj reči koju je objavio Blumental.

Blumental je u utorak za CNN rekao da je njegov komitet saslušao desetak uzbunjivača iz Boinga, uključujući Mohoka.

- Njegove optužbe su izuzetno ozbiljne. Njegov iskaz o odmazdi protiv njega posebno je zastrašujući pritisak koji je na njega vršen da ćuti. Imaju program pod nazivom Govori dobro, rečeno mu je da ućuti - rekao je Blumental.

Blumental je dodao da su se on i drugi nadali da će Kalhun promeniti praksu u Boingu nabolje kada je preuzeo funkciju generalnog direktora u januaru 2020, nekoliko meseci nakon prizemljenja Maksa 737 koji su usledili nakon dve fatalne nesreće.

- Ali onda, prošlog januara, fasada je bukvalno oduvala šuplju školjku Boingovih obećanja svetu - rekao je Blumental tokom svedočenja, pozivajući se na izbijanje čepa na vratima.

National Transportation Safety Board via AP
 

- I kada je taj ponor otkriven, saznali smo da praktično nema dna praznine koja leži ispod - dodao je.

Opsežan istraživački dokument koji su pripremili pomoćnici odbora pokazuje da je panel naoružan nalozima uzbunjivača iz unutrašnjosti Boinga. Neki od uzbunjivača u dokumentu podelili su detalje javno

Među njima je i Mohokova tvrdnja da je u junu 2023. godine, kada je FAA obavestila Boing da će pregledati fabriku u Rentonu, kompanija rekla zaposlenima da većinu od 60 neusaglašenih delova premeste na drugu lokaciju kako bi ih sakrili od inspektora. Mnogi od njih su vraćeni, ali neki su izgubljeni, navodi Mohok.

On takođe tvrdi da je Boing u avgustu 2023. rekao zaposlenima da izbrišu evidenciju o neusaglašenim delovima, što ga je navelo da se žali, ali Boing nije preduzeo ništa.

Pomoćnici su u memorandumu napisali da uzbunjivači "prave zabrinjavajuću sliku kompanije koja daje prednost brzini proizvodnje i smanjenju troškova u odnosu na obezbeđivanje kvaliteta i bezbednosti aviona".

- Čini se da ovi pogrešno postavljeni prioriteti doprinose bezbednosnoj kulturi koja nedovoljno vrednuje i nedovoljno se bavi osnovnim uzrocima zabrinutosti zaposlenih i nedovoljno odvraća od osvete zaposlenima koji su progovorili - navodi se u dopisu.

Saslušanje u utorak koje je održao stalni pododbor Senata za istrage pod nazivom „Boingova narušena bezbednosna kultura“ poslednje je saslušanje u Kongresu ove godine o bezbednosnim pitanjima u Boingu, ali prvi put da Kalhun svedoči u više od četiri godine vođenja problematične kompanije.

Profimedia
Dejv Kalhun

Osim njega, svedočio je i Hauard Mekenzi, glavni inženjer Boinga.

Na saslušanju 17. aprila inženjer Boinga Sem Salehpur je svedočio da Boing isporučuje neispravne avione jer su on i drugi koji se žale bili suočeni sa pritiskom da se ne žale.

- Ozbiljno sam zabrinut za bezbednost aviona 787 i 777 i spreman sam da preuzmem profesionalni rizik da bih govorio o njima - rekao je Salehpur u uvodnoj reči, dodajući da je bio ignorisan kada je izrazio zabrinutost i da mu je savetovano da ne kasni, kao i da "ućuti".

Kalhunove pripremljene primedbe poriču tvrdnje uzbunjivača i Blumentala o odmazdi protiv onih koji izazivaju zabrinutost za bezbednost.

- Posvećeni smo tome da se svaki zaposleni oseća ovlašćenim da progovori ako postoji problem. Takođe imamo stroge politike koje zabranjuju odmazdu prema zaposlenima koji se jave. Naš posao je da slušamo, bez obzira na to kako dobijamo povratne informacije, i postupamo sa ozbiljnošću koju zaslužuju - navodi se.

Hoće li biti promena?

Uprkos pažnji koju je saslušanje privuklo, malo je verovatno da će to dovesti do značajnih promena u kompaniji, rekao je Ričard Abulafija, izvršni partner za AeroDynamic Consultancy, savetodavnu firmu za vazduhoplovstvo.

AP Photo/Michel Euler, File
 

- Ništa nije donelo promenu, osim što su gomile kupaca avio-kompanije frustrirane. Nisam siguran šta će se promeniti zbog ovoga. Kalhun mora da ide. Pokazao je snažnu želju da udvostruči ono što je loše - rekao je Abulafija.

Preliminarna istraga o incidentu na Alaska Air-u otkrila je da je avion napustio fabriku Boinga dva meseca pre incidenta bez četiri zavrtnja koja su potrebna da drže čep na vratima.

A Boing tek treba da obezbedi papirologiju i identifikuje onog ko je u fabrici instalirao čep za vrata bez zavrtnja. Članovi Kongresa i bezbednosni regulatori oštro su ga kritikovali i verovatno će se suočiti sa još kritikama u utorak.

Kalhun se već sastao sa članovima Kongresa od incidenta na Aljasci, iako iza zatvorenih vrata. Takođe je dao brojne javne izjave zaposlenima u Boingu i investitorima od incidenta na Aljaska eru.

- Mi smo izazvali problem i to razumemo. Kakvi god zaključci da se donesu, Boing je odgovoran za ono što se dogodilo. Šta god da je konkretan uzrok nesreće, ovakav događaj jednostavno ne sme da se desi u avionu koji napušta jednu od naših fabrika. Jednostavno moramo biti bolji - rekao je on investitorima u januaru tokom poziva nakon što je prijavio svoj peti godišnji gubitak zaredom.

Izvinjenje porodicama i putnicima

Profimedia
 

Kalhunove izjave počinju izvinjenjem članovima porodica žrtava dva fatalna incidenta aviona 737 Maks. Osim njih, 346 ljudi je poginulo u nesrečama 2018. i 2019. u Indoneziji i Etiopiji, što je dovelo do 20-mesečnog prizemljenja mlaznjaka kako bi se popravila greška u dizajnu koja je izazvala nesreče.

- Duboko nam je žao zbog vaših gubitaka. Ništa nije važnije od bezbednosti ljudi koji ulaze u naše avione. Svakog dana nastojimo da poštujemo sećanje na izgubljene - rekao je on u uvodnim komentarima.

Takođe se ponovo izvinio putnicima i posadi leta Aljaska era u januaru.

Stručnjaci kažu da je bila čista sreća što niko nije stradao u tom incidentu.

Ovo bi mogao biti jedini put da je Kalhun svedočio na Kapitol hilu. On je najavio da planira da se povuče pre kraja ove godine. Njegov naslednik tek treba da bude izabran.

Bonus video

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike