24SEDAM MALI ZVORNIK Upoznajte Most Kralja Aleksandra Prvog Karađorđevića

20.06.2022

13:13

0

Autor: 24sedam

Granični prelaz «Stari most» ima status malograničnog prelaza i dozvoljen je za prelazak samo stanovnicima Malog Zvornika i Zvornika

24SEDAM MALI ZVORNIK Upoznajte Most Kralja Aleksandra Prvog Karađorđevića
Most-kralja-Aleksandra-I-Karadjordjevica-Mali-Zvornik-1 - Copyright Opština Mali Zvornik

Most Kralja Aleksandra Prvog Karađorđevića, u neposrednoj blizini podzemnog grada, koji spaja Mali Zvornik sa susednim Zvornikom u Republici Srpskoj, sagrađen 1929. godine, još jedan je u nizu kulturno istorijskih spomenika u opštini. Ovaj most je jedan od tri zadužbinsko zavetna mosta na Drini.

Skoro devet decenija od izgradnje, 2020. godine, ovaj most je renoviran i osposobljen za odvijanje pešačkog saobraćaja. Obnova mosta je finansirana sredstvima Vlade Srbije u iznosu od 600.000 €, dok je preostala sredstva, 750.000 KM, za obnovu i izradu gazećeg sloja obezbedio Grad Zvornik (RS).

Granični prelaz «Stari most» ima status malograničnog prelaza i dozvoljen je za prelazak samo stanovnicima Malog Zvornika i Zvornika.

Krađorđev zavet da će Drinu “plemenitu među” prelaziti i “čestitu Bosnu polaziti”, ostvarila je srpska pobedonosna vojska početkom novembra 1918. godine u svom nezadrživom jurišu. Dolaskom u Zvornik 4. jula 1919. godine Karađorđev praunuk regent Aleksandar Prvi Ujedinitelj izvršio je Karađorđev zavet o prelasku Drine “plemenite međe”. Već 1922. godine rodila se ideja da se na mestu gde je Karađorđev praunuk prešao reku podigne dostojan zadužbinski most. Godine 1926. po raspisu konkursa, izabrano je idejno rešeje mosta. Pripremni radovi, koji su obuhvatali sondaže i proveru zemljišta i terena, planiranje infrastrukture i prilaza mostu, počeli su 1927. godine, a obimni radovi na izradi elemenata most trajali su naredne dve godine. Posredstvom nemačke firme “Cajz i Majzl” iz Beograda naručeni su gvozdeni delovi mosta u Šćećinu, a angažovani su još i “Sartid” Smederevo, građevinsko preduzeće “Till i Šimić” iz Slavonskog broda (fabrika vagona i mostova), tehničko preduzeće inženjera Ojdovića iz Beograda i brojna manja uslužna preduzeća. Novac za izgradnju mosta, najveći deo, obezbedilo je Ministarstvo građevine, koje je i nadziralo radove, dok je u više navrata, značajne svote i priloge davao i sam Kralj Aleksandar Prvi. Krajem 1929. godine most je bio završen i sve vreme do danas ostao je u prvobitnom obliku izgradnje. Gradska opština u Zvorniku I njen odbor za svečano otvaranje i osvećenje gvozdenog mosta na Drini, decembra 1929. godine, doneli su odluku i rešenje da se most svečano otvori njegovim osvećenjem 12. januara 1930. godine i nazove “Most Kralja Aleksandra Prvog”. Osvećenje mosta, koji je bio svečano dekorisan, izvršili su Episkop zvorničko – tuzlanski g-din Nektarije i šabački g. Mihailo. Most je nakon obreda osvećenja predao na upotrebu izaslanik Njegovog Kraljevskog Visočanstva, g. Milenko Varjačić. Banketu koji je bio priređen u tu čast prisustvovao je i komandant konjičkog puka “Obilić” iz Niša g. Bogdan Jevtović, pukovnik koji je prvi sa srpskom konjicom, 28. oktobra 1918. godine, doneo Zvorničanima slobodu.

Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove Opštine Mali Zvornik koja je dodelila sredstva.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike