NATO piloti mislili da su bezbedni dok su gađali Srbe, a onda im je Vojska Republike Srpske priredila šok

02.06.2022

12:15

0

Autor: 24sedam

Položaji srpskih protivvazdušnih jedinica bili su poznati NATO pilotima, tako da nisu očekivali značajnije probleme tokom napada

NATO piloti mislili da su bezbedni dok su gađali Srbe, a onda im je Vojska Republike Srpske priredila šok
aircraft-63028_1280 - Copyright Pixabay

Na današnji dan, 1995. godine, Vojska Republike Srpske oborila je američki avion F-16C u blizini Mrkonjić Grada. Pilot koji je upravljao avionom Skot O'Grejdi uspeo je da se spase katapultiranjem.

Krajem maja 1995. godine NATO se umešao u ratne sukobe u Bosni i Hercegovini, otvoreno se stavljajući na stranu onih koji su bili protiv Srba. Tokom agresije na Republiku Srpsku oni su povremeno dejstvovali i po objektima i jedinicama VRS.

Zbog toga je komandant Glavnog štaba VRS general Ratko Mladić naredio komandantu RV i PVO VRS da dejstvuje po avijaciji NATO. Snage srpske PVO već su bile duže vreme u zasedama na širem području Banjaluke i Bosanske Krajine, gde su pratili povremene letove muslimanskih ili hrvatskih helikoptera, ali i motreći i na aktivnost vazdušnih snaga NATO na nebu BiH. 

Klonili se srpskih raketa

Tokom operacije, NATO lovci F-16C leteli su na visini od 26.000 stopa. Lovci su patrolirali bez upotrebe uređaja za elektronsko ometanje AN/ALQ-131 nad područjem Bihać - Banjaluka -Bosanski Petrovac. Položaji srpskih protivvazdušnih jedinica su im bili poznati odranije, tako da nisu očekivali značajnije probleme tokom misije. 

- Znali smo kako da se klonimo srpskih raketa zemlja-vazduh na severu i istoku. Te rakete su definitivno bile pretnja za F-16, čak i sa našim naprednim sistemima odbrane – pričao je kasnije  O'Grejdi.

Skot O'Grejdi/Printscreen / Youtube /AP Archive
 

Međutim, NATO nije imao informaciju da je Komanda RV i PVO VRS organizovala premeštanje jedne baterije KUB, južnije, u Bravsko Polje, iznad koga su redovno leteli avioni NATO.

Tokom noći između 29. i 30. maja, baterija je izvršila marš, posela vatreni položaj i tako napravila zasedu za dolazeće avione. Puna tri dana baterija je pratila letove avijacije NATO po podacima talasa obaveštavanja bez uključivanja zračenja sopstvenih radarskih sistema, sve do popodnevnih časova 2. maja. 

Mislili da su bezbedni dok su gađali srpske položaje

Tog popodneva dva američka lovca F-16C približila su se na 20 km od vatrenog položaja baterije. Par lovaca koji su tog popodneva 2. maja leteli činili su piloti: kapetan Skot V. O'Grejdi (pozivno kodno ime Basher 56) i kapetan Robert G. Rajt (kodno ime Basher 57). Njih dvojica su krenula u napad na srpske položaje iz baze Avijano. 

Dva iskusna američka pilota su mislila da je to još jedan rutinski let iznad protivnika koji ne može da uzvrati. Bili su ubeđeni da tačno znaju gde se nalaze položaji RV i PVO VRS i da sve što treba da urade jeste da gađaju ciljeve, bez opasnosti po sopstvene živote. A onda je usledio šok!

- Tačno u 15.03 moj sistem za upozoravanje je pokazao crvenu tačkicu. Gledao sam u svoju konzolu u neverici. Istovremeno, oglasio se i alarm u mojoj kacigi. Uhvatio me je neprijateljski radar! Zaboravi na pretnju sa severa. Ovo je dolazilo s istoka. Stomak mi se okrenuo. Sada je bio moj red da postanem plen. Znao sam da moram da se pripremim za najgore - prisećao se  O'Grejdi.

PVO sistem 2K12 Kub/Printscreen / Youtube /Silja Pluton
 

Amerikanac je objasnio da nije odmah video beli dim koji ispaljena raketa ostavlja za sobom.

- Pošto nisam video ništa na nebu, pogledao sam opet na displej. Crvena tačkica nije nestala, što je značilo da sam i dalje naciljan. Trenutak kasnije, u kacigi mi se oglasio i drugi alarm. Pogled mi se vratio na ekran. Tamo je bilo novo upozorenje, jače od prethodnog. To se sve dešavalo u nekoliko sekundi, ali dovoljno da shvatim da me je uhvatio radar. To još nisam znao, ali "Medžik" je dobio informaciju sa špijunskog satelita da se tačno ispod mene nalaze rakete, ali zbog ometane radio-veze mi nikad nismo dobili tu poruku – ispričao je on.

Pilot F-16 je kazao da je bio ljut zbog “neprijateljskog nadmudrivanja”, ali je naveo da je ostao pribran. 

Pixabay
 

- Od mog aviona je ostala slamčica u vetru, bio je potpuno van kontrole. Uprkos svemirskoj elektronici, supersoničnoj brzini i borbenoj moći, F-16 nije bio savršen. Dok trepneš, on može da se pretvori iz nebeskog princa u plamteću hrpu žica i iskrivljenog metala -  kazao je O'Grejdi.

Tek tada je shvatio da su se nos i kokpit aviona fizički razdvojili. Avion je bio prepolovljen. 

- Tada sam pomislio: Gospode, ne daj da umrem sada, ne daj da umrem od ovoga. Kroz vatru i dim sam ugledao ručku za katapultiranje i u poslednjem trenutku uspeo da je povučem – ispričao je pilot.

“Otrežnjenje” za NATO

O'Grejdi se padobranom spustio na srpsku teritoriju, a onda je počela grozničava potraga za njim. U jednom trenutku, srpski helikopter koji ga je lovio bio je tako blizu da je mogao da vidi lica vojnika u njemu.

Na kraju je ipak uspeo da pošalje signal sa svojom lokacijom, pa su po njega poslata četiri helikoptera. Koliko se posle obaranja aviona NATO komanda “otreznila” najbolje govori činjenica da je misliju spasavanja pratilo čak 40 letelica kao dodatna podrška. 

Marinci su O'Grejdija pronašli 8. juna 1995. godine.

Vojska Republike Srpske/Privatna arhiva
 

Obaranje NATO aviona F-16C od strane Vojske Republike Srpske bila je velika pobeda Davida protiv Golijata, koja je potvrdila reči vladike Petra II Petrovića Njegoša da boj ne bije svijetlo oružje, nego srce u junaka. 

Da je rat manje matematika posedovanja najmodernijeg naoružanja, a više umetnost vojevanja i nadmudrivanja protivnika, VRS, a nešto kasnije i Vojska Jugoslavije, pokazale su više puta u borbi protv NATO. Višestruko jačoj vojnoj sili, koju je srpska vojska toliko puta pobedila na bojnom polju, na kraju je ostalo samo da, u besu i nemoći, gađa civilne ciljeve ubijajući žene, decu i starce. Samo tako je NATO dokazao svoju “moć”.

BONUS VIDEO:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike