Rembrant: Beskompromisni slikar koji je više voleo ružno od lepog

15.07.2021

16:24 >> 16:27

0

Psihološka dubina njegovih portreta i produbljena interpretacija biblijskih događaja koje je rado slikao, ostale su do danas jedinstvene i neponovljive

Rembrant: Beskompromisni slikar koji je više voleo ružno od lepog
Copyright Profimedia

Rembrant Harmenson van Rajn rođen je na današnji dan 1606. godine u Lajdenu, a preminuo 4. oktobar 1669. u Amsterdamu.

Bio je holandski barokni slikar i grafičar, jedan od najveštijih slikara “naracije” u istoriji umetnosti, izuzetnog umeća u umetnosti portreta i dramskih scena.

Rembrant je takođe poznat kao slikar svetla i sene i jedan od onih koji su bili skloni beskompromisnom realizmu tako da su neki njegovi kritičari izjavili da je “više voleo ružno od lepog”.

Na početku svoje karijere i nešto kasnije, Rembrant je uglavnom slikao portrete. Otprilike jednu desetinu njegovog ukupnog dela čine naslikani i gravirani autoportreti.

Rembrant je najveći i najpoznatiji holandski slikar i jedan od najuticajnijih umetnika zapadnoevropske umetnosti 17. veka. Psihološka dubina njegovih portreta i produbljena interpretacija biblijskih događaja koje je rado slikao, ostale su do danas jedinstvene i neponovljive.

Rembrant Wikipedia/Wikimedia commons

Njegovo slikarstvo stilski pripada baroku. Ovo doba je poznato kao Zlatno doba Holandije, kada je Holandija doživela politički, privredni i umetnički procvat.

Već za života Rembrantova dela su kopirana i podražavana. Posle njegove smrti kritičari pristalice klasicizma nisu imali visoko mišljenje o njegovom slikarstvu, dok su njegove slike ostale omiljene i na ceni kod privatnih kolekcionara.

U 18. veku pojavili su se slikari u Nemačkoj i Engleskoj koji su bili nadahnuti njegovim delom. Rembrantov život postao je predmet različitih mitova i legendi, a tek sredinom 19. veka pojavili su se ozbiljni istraživači njegovog života i stvaralaštva.

Od 1970. godine “Istraživački projekat Rembrant” se bavi istraživanjem i pripisivanjem njegovih dela. Danas se smatra da je sam Rembrant naslikao oko 350 dela.

Suštinu Rembrantovog stvaralaštva čine biblijska – i nešto manje – istorijska, mitološka i alegorijska dela, u različitim verzijama slike, grafike i crteža perom i mastilom i crvenom i crnom kredom.

Rembrant Wikipedia/Wikimedia commons

Kroz njegovu karijeru, promene u stilu su izuzetne. Njegov pristup kompoziciji i prikazu svetla i sene – kao i formalnih elemenata slike, konture, forme, boje i poteza četkice, a u crtežu i grafici, tretman linije i tona, podložan je postepenoj a ponekad i nagloj promeni, čak i tokom izrade jednog dela.

Slika poznata kao “Noćna straža” (1640-42) je jasno prekretna tačka njegovog stilskog razvoja. Te promene nisu rezultat nekog slučajnog razvoja, već dokument svesnog istraživanja slikovnog i narativnog, ponekad kao rezultat dijaloga s drugim velikim umetnicima istorije umetnosti.

“Noćna straža”, Rembrant/Profimedia

Privatan život i tragičan brak

Dana 2. jula 1634. Rembrant se venčao sa Saskijom van Ujlenburg, nećakom njegovog patrona i kćerkom bogatog građanina. Iste godine postao je član udruženja majstora-slikara. To mu je omogućilo da kao samostalni majstor uzima učenike. Godine 1635. radio je na slikama Isakova žrtva i Samson optužuje svoga svekra.

Rembrantov prvi sin Rombertus (ili Rombartus), kršten je 15. decembra 1635, ali je preminuo posle nekoliko meseci. Bračni par Rembrant se 1636. preselio iz kuće trgovca Ujlenburga u sopstveni dom. Pored umetničke aktivnosti, Rembrant se tamo bavio sakupljanjem umetničkih, istorijskih i naučnih eksponata, biljaka, životinja i predmeta iz egzotičnih zemalja (poput Indije). Rembrantovi rođaci su 1638. tužili Saskiju zbog prekomernog trošenja imovine. Tvrdili su da je potrošila gotovo 40.000 guldena koje su očekivali kao nasledstvo. Iste godine rođena je kćerka Kornelija, koja je brzo preminula kao i sin.

Rembrant i Saskija / Wikipedia/Wikimedia commons

Rembrant je 5. januara 1639. kupio novu kuću u kojoj se danas nalazi Muzej Rembrantove kuće (Museum Het Rembrandthuis). Za nju je uzeo kredit koji je nameravao da vrati za 5 do 6 godina. Poslednju sliku iz ciklusa Hristovih pasija izradio je 1639. Naredna godina, 1640, bila je godina kada su Rembranta pogodile dve tragedije; 29. jula krštena je njegova druga kći koja je ubrzo umrla, dok je mesec dana kasnije umrla njegova majka.

U to vreme slikao je i izrađivao grafike sa motivom pejzaža. Drugi sin, Titus, kršten je 22. septembra 1641. Naredne godine završio je sliku “Noćna straža”. Supruga Saskija umrla je 14. juna 1642. Ovaj događaj je jako potresao slikara. Prethodnih godina je slikao mnogo, dok je sada slikao dosta manje. Među retke slike i grafike iz ovog perioda spada “Grafika od 100 guldena”.

Saskia Wikipedia/Wikimedia commons

Tada se posvetio ulozi oca svoga sina Titusa. To je primetno u njegovim delima, na primer na crtežu koji prikazuje čoveka koji hrani dete. Kao pomoć u domaćinstvu, angažovao je Gertge Dirks, koja je postala vrlo bliska sa detetom. Tako je Titusa označila kao svog glavnog naslednika u testamentu napisanom tokom bolesti 1648. Rembrant se 1649. oženio znatno mlađom Hendrikje Stofels.

Pročitajte još

Finansijski problemi i poslednje godine

Gertge Dirks je 1649. tužila Rembranta za neispunjeno obećanje posle jedne svađe. Hendrikje je svedočila protv nje, pa je Gertge izgubila spor i provela nekoliko godina u zatvoru.

Sicilijanski mecena Antonio Rufo je od Rembranta 1652. naručio sliku “Aristotel sa Homerovom bistom”. Uprkos povoljnim narudžbinma, prihodima od prodaje grafika i honoraru za poduku učenika, nije uspeo da pokrije dugove i morao je da još pozajmljuje. Hendrikje Stofels je 1654. pozvana da pred crkvenim sudom objasni prirodu svog suživota sa Rembrantom, jer se smatralo da je ovaj odnos grešan. Ona je Rembrantu rodila treću kći koja je takođe dobila ime Kornlija.

Saskia Profimedia

Rembrant je 17. maja 1656. prepisao vlasništvo nad kućom svome sinu Titusu, i uskoro posle toga je bankrotirao. U naredne dve godine kuća, pokućstvo i umetnička kolekcija su prodani na aukcijama. Prihod nije bio dovoljan da se dugovi sasvim izmire. Rembrant se preselio u deo grada u kome u živeli siromašni. Tu je vodio povučen život družeći se sa menonitima i jevrejima.

Titus je posle dugog procsa uspeo da izdvoji svoje nasledstvo iz stečajne mase. On i Hendrikje su 1660. otvorili trgovinu za prodaju Rembrantovih radova. Preko nje su uspostavljani poslovni kontakti, ugovori i organizovana poduka učenika.

Titus je postao punoletan 1665. i primio svoje nasledstvo. U to vreme Rembrant je radio na slici “Jevrejska nevesta”.

“Jevrejska nevesta” Wikipedia/Wikimedia commons

Tri godine kasnije, umro je Titus. Rembrant se tada preselio kod kćeri, ali je ubrzo i preminuo. Slika “Samson u hramu” ostala je nedovršena. Sahranjen je 8. oktobra 1669. u crkvi Vestkerk u Amsterdamu.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike