Slika koja više od 100 godina ne prestaje da intrigira: Skriveni simboli remek-dela čuvenog francuskog umetnika

22.11.2021

18:30

0

Zbog čega besprekorno obučena šankerka deluje kao da joj je dosadno? Ko je muškarac čiji se odraz vidi u ogledalu? Kako je vešti umetnik uspeo da pogreši kod perspektive? Zašto se na šanku vide flaše francuskog piva? - neka su od pitanja koja se postavljaju i danas

Slika koja više od 100 godina ne prestaje da intrigira: Skriveni simboli remek-dela čuvenog francuskog umetnika
profimedia-0328010170 - Copyright "Bar u Foli Beržeru", Eduar Mane/Profimedia

U nedavno renoviranoj galeriji u Londonu ponovo će biti izložena čuvena slika Eduara Manea, što ponovo budi interesovanje ljubitelja umetnosti.

Salon, ili Pariski Salon je od 1725. godine bio najveći umetnički događaj u zapadnom svetu. Slika "Bar u Foli Beržeru" Eduara Manea izložena je 1882. i od tada oko nje uzbuđenje ne prestaje da se stišava.

Već je sam njen format (120 x 90), bio iskakanje iz onovremenih standarda. Bila je mnogo veća nego što je to bilo ustaljeno, a nakon što bi primetila format, tadašnja stručna i šira javnost nastavila bi sa nizom pitanja - od kojih se mnoga postavljaju i danas.

"Bar u Foli Beržeru", Eduar Mane/Profimedia
 

Zbog čega besprekorno obučena šankerka deluje kao da joj je dosadno? Ko je muškarac čiji se odraz vidi u ogledalu? Kako je vešti umetnik uspeo da pogreši kod perspektive? Zašto se na šanku vide flaše francuskog piva?

- Brojne knjige napisane su o ovoj slici i onome što je Mane pokušao njom da izrazi. Ova slika nikada nije prestala da očarava ljude - rekao je Dejli mejlu Ernt Vegelin, direktor Kortold galerije u Londonu gde je delo izloženo.

Iako će u galeriji, koja je nedavno renovirana, u novoj postavci biti izložena i dela Sezana, Van Goga, Gogena, Renoara i Monea, slika koju je Mane završavao u trenutku kada je umirao od sifilisa, je "zvezda" postavke.

Foli Beržer

Izgrađen kao opera u modernizovanom 9. arondismanu Pariza i otvoren 1869. godine Foli Beržer je bio simbol svega modernog, ali i riskantnog u pariskom društvu s kraja 19. veka.

Bio je to prostor za sve vrste umetničkog izraza, od opereta i aktova na trapezu, do gimnastičarskih izvođenja i škakljivih predstava. Mane je obožavao ovo mesto i tamo je provodio sate opijajući se sa slikarima, muzičarima i piscima.

Eduar Mane/Profimedia
 

Svestan da umire, naslikao je poslednji pozdrav ne samo Foli Beržeru već i dekadentnom svetu koji je voleo.

Zašto devojka izgleda kao da joj je dosadno?

Suzon - Maneov model, stvarno je radila za barom i slikar ju je bez sumnje upoznao baš u Foli Beržeru. Ali njen stav - umorna žena, praznog izraza lica i pomalo izazivajućeg pogleda plod je umetnikove mašte.

Da li joj je dosta posla, buke i užurbanosti bogatih Parižana koji je premalo plaćaju? Ili je možda jednostavno iscrpljena na kraju duge noći služenja mušterija.

Postoji više interpretacija dela, a neke kažu da je ova žena emotivno odsečena od sveta, čak utrnula. Verovatno je takva jer je vremenom oguglala na nepristojne ponude nekih gostiju.

Da li je ona zapravo prostitutka?

Bilo bi vrlo neuobičajeno da šankerica, a kamoli prostitutka, bude centralni fokus tako važne slike. Ali, istoričarka umetnosti Keli Grovijer smatra da je Mane uradio upravo to.

Jedan od "simbola" je kristalna činija puna mandarina. U pozorištima elizabetanske Engleske, prostitutke su se predstavljale kao prodavačice pomorandži.

Njen položaj iza šanka, između flaša šampanjca i likera od mente, cvetni aranžman na njenim grudima, svi su vrlo usklađeni sa logoom „Bas“ piva i ukazuju na to da je konobarica takođe "roba" i "na prodaju".

Te flaše Basovog svetlog piva predstavljaju jedan od najranijih primera plasiranja proizvoda. Da li je Mane uključio ovaj britanski napitak da bi pokazao koliko je internacionalan i moderan bio njegov omiljeni bar? Na slici se takođe, u ogledalu, nalazi odraz dve sijalice, možda prvi primeri električnog osvetljenja.

Zašto perspektiva nije baš najbolja?

- Na prvi pogled sve izgleda nekako "ukrivo". Međutim, što duže gledate sliku, ta iskrivljenost nestaje - rekao je Vegelin.

Umorna devojka koja se naslanja na mermerni šank je predimenzionirana i dominantna. Njen odraz u velikom ogledalu sa pozlaćenim ramom, dok priča sa gospodinom sa šeširom - koji bi mogao da bude sam Mane, nije pod odgovarajućim uglom. Ni odrazi flaša nisu skroz pogođeni.

"Bar u Foli Beržeru", Eduar Mane/Profimedia
 

Sve to nije greška. Mane je tačno znao šta želi, što je utvrđeno rendgenskim snimkom slike. Slika je prošla kroz više izmena - uključujući i raskrštanje ruku šankerice, pomeranje devojke u centar slike i namerno krivljenje perspektive.

Postavlja se pitanje zašto je to uradio? Vrlo verovatno da bi pokazao haotični "moderni" svet poznog 19. veka gde mnogo toga nije imalo smisla.

Seksualno prenosiva bolest

Mane je 1882. godine imao 50 godina i bio je delimično paralizovan zbog komplikacija koje je izazvao sifilis.

Pravio je skice u samom baru, a onda bi u studiju pravio repliku prostora. Lako se umarao i veoma sporo je slikao.

Koliko vredi slika?

Slika je godinama stajala iznad klavira kompozitora Emanuela Šabrijea, bliskog Maneovog prijatelja koji je imao 14 njegovih slika i koji je, zauzvrat, posvetio sonatu Maneovoj ženi.

Pošto je nekoliko puta promenila vlasnika, slika je došla u posed Semjuela Kortolda, engleskog industrijalca, kolekcionara umetnina i osnivača Instituta Kortold koji ju je 1926. godine kupuio za 22.600 funti (današnjih 1,4 miliona funti).

Međutim, danas je ona od neprocenjive vrednosti.

- Ne možete da joj procenite vrednost. Apsolutno je neprocenjiva. Ovakvih slika više nema - rekao je Vegelin.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike