Spektakl na otvaranju Beogradskog festivala igre: Čudesna predstava na ivici superherojske izdržljivosti hipnotisala publiku

24.03.2021

07:47

0

Autor: Dejan Ćirić

Sedmoro plesača neprestano, u čitavih sat vremena, imaju samo dve radnje koje se odvijaju u nekom nedefinisanom prostoru i vremenu - padaju i ustaju

Spektakl na otvaranju Beogradskog festivala igre: Čudesna predstava na ivici superherojske izdržljivosti hipnotisala publiku
ATA Images/Milan Maričić

Švajcarska trupa „Alias“ iz Ženeve sinoć je gostovala četvrti put u prestonici Srbije, ovog puta premijerno izvodeći plesni komad „Normalno“ u koreografiji brazilskog umetnika Đulijerma Botelja, na velikoj sceni Beogradskog dramskog pozorišta u okviru 18. Beogradskog festivala igre.

Kada je krajem 2020. godine završena 17. sezona, već od početka nove godine direkcija smotre na čelu sa Ajom Jung je vredno predstavila čitav repertoar najnovijih produkcija koje očekuju publiku željnu ove vrste teatra modernog plesa.

Komad „Normalno“ sigurno predstavlja nekoliko vidljivih koraka iznad svega što je auditorijum imao prilike da vidi u istoriji ovog punoletnog festivala. Teško je jednostavno opisati doživljaj nakon odgledanog spektakla, koji je neka vrsta veoma ozbiljnog eksperimenta, koji se unedogled odvija pred očima omađijane i hipnotisane publike, koja je sve vreme u neverici šta zaista posmatra.

ATA Images/Milan Maričić

Sedmoro plesača neprestano, u čitavih sat vremena, imaju samo dve radnje koje se odvijaju u nekom nedefinisanom prostoru i vremenu – padaju i ustaju. Predstava samim tim nema pravi razvoj radnje, tačnije ne oslikava kroz ples fabulu koja se možda očekuje, već ilustruje čitav ciklus života kroz sve moguće uspone i padove.

Sedam hrabrih ljudi, sedam umetnika, pravih „spartanaca“ ili gladijatora, koji skupa podsećaju na čuveni film „I konje ubijaju, zar ne?“ od samog početka jedan po jedan kreću da padaju celom svojom težinom, ali se brzo i usprave, i tako naizmenično, do krajnjih granica. Oni menjaju pozicije, počinju sa udaljenog kraja pozornice sa gornje desne strane, a onda se to ustajanje i padanje približava ka sredini, da bi se razvijalo u nekoliko „rukavaca“ svuda po bini, i taj ples kao da nema kraja.

ATA Images/Trupa Alias

Kako je autor Boteljo, osnivač trupe „Alias“ opisao – sve pojave su ciklične, sve ima svoj kraj, stvari nezaustavljivo nestaju i ističu pre ponovnog pojavljivanja ili rađanja u nekom drugačijem obliku, vremenu ili prostoru. Upravo tako se i realizuje ovaj projekat, na praznoj pozornici, jer ovde i nije potrebna scenografija, gde se oni nalaze u nekoj vrsti vakuuma, možda su u savremenom trenutku ili su u bliskoj budućnosti, suočavajući se sa svim nedaćama koje život (od)nosi.

Svaki pad može biti njihov poraz, bol, nesreća, problem, ili kada uče da hodaju kao bebe, ili nakon neke teške povrede, a ustajanje je svakako njihov spas, napredak, bolje sutra, sreća. Ta nedefinisana grupa pojedinaca ulazi u proces, hipnotički privučena nevidljivom silom, i imaju gotovo neuništivu snagu i stvarno nestvarnu izdržljivost koja se ne viđa nigde na svetu, da uspevaju da 60 minuta samo lete po sceni u padovima i podizanjima.

Istina, sam proces predstave postaje vremenom naporan i donekle monoton, jer tu nema očekivanog plesa, već se odmah pretvara u neverbalni teatar pokreta i vrlo ambiciozno zamišljen, jedinstveni eksperiment koji brzo oduzima dah.

ATA Images/Milan Maričić

Kolaps, nestajanje, obnova, transformacija… na simboličan način je predstavljena alegorija života koja u stalnom kretanju i transformaciji postaje progresivno manifestna, kroz metafizički pogled na čin padanja.

Izuzetno je efektna originalna muzika kompozitora Murcofa, ambijentalna, elektronska, opuštajuća, ali i sa dinamičnim zaraznim ritmom koji ne daje učesnicima da se opuste.

Pozorišni komad prikazuje tela nagnuta u pravcu vetra, poput stabljika trave u oluji ili ljude zarobljene u kružnom životnom kretanju, gde vreba možda opasnost i nedaća iza svakog ugla, ali se oni svim atomima snage pošteno bore sa tim bez izuzetaka.

Naslov „Normalno“ kao da asocira na celu situaciju sa pandemijom koja ne jenjava već punih godinu dana, oduzima živote, zatvara pozorišta, bioskope, koncertne sale i hale, ostavlja umetnike bez posla i prihoda, iako je predstava izvedena još krajem 2018. godine u Théâtre Forum Meyrin u Ženevi, u produkciji trupe „Alias“ i Théâtre du Croćetan.

ATA Images/Milan Maričić

Inače, „Alias“ je nezavisna plesačka trupa savremene igre koju je 1994. godine u Ženevi osnovao spomenuti igrač i koreograf Đulijerme Boteljo iz Brazila, koji je sa svojim mnogim predstavama gostovao više od 500 puta u 20 država Evrope i na mnogim kontinentima, od Afrike, preko Azije do Severne i Južne Amerike.

Pročitajte još

Ova čudesna predstava na ivici superherojske izdržljivosti, biće izvedena i danas na sceni Beogradskog dramskog pozorišta.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: Tanjug

Najčitanije Vesti