Patak Dača slavi 84. rođendan: Kako je nastajao večiti rival Duška Dugouška

17.04.2021

17:04 >> 17:06

0

Dača se prvi put pojavio na današnji dan 1937. u Gicinom velikom lovu, kojeg je režirao Teks Ejveri i bio je potpuno drugačiji od ovog kakvog danas znamo

Patak Dača slavi 84. rođendan: Kako je nastajao večiti rival Duška Dugouška
Copyright Printscreen/Youtube

Patak Dača je animirani lik iz crtanih filmova kompanije “Vorner braders” i bio je prvi od nove vrste likova koji su izronili tokom tridesetih godina.

Dača je takođe jedan od crtanih likova koga je najteže definisati. Skoro svaki animator studija Vornera brosa je dodao nešto svoje ovom neobičnom patku; on je u jednom crtaću suludi zloća, dok je u drugom pohlepni tragač za slavom i bogatstvom. Bob Klampet i Čak Džouns su pogotovo koristili dve potpuno različite verzije Patka Dače.

Printscreen/Youtube

Patak Dača se prvi put pojavio na današnji dan 1937. u “Gicinom Velikom Lovu”, kojeg je režirao Teks Ejveri. Ovaj crtać je uobičajeni lovac/lovina par po kojima je studio poznat, ali je Dača u njemu predstavljao nešto novo: sposobni i borbeni antagonista, potpuno nesputan. Kada je publika napustila bioskope, nisu mogli da prestanu da pričaju o (kako je to Gica Prasić rekao) “tom ludom patku.”

Rani Patak Dača bio je kratak i zdepast, sa zdepastim nogama i kljunom. Njegov glas (koji mu je pozajmljivao Mel Blank, a koji je oblikovan po glasu producenta Leona Šlezingera) će biti jedina osobina koja će ostati sa njim.

Klampetov Dača

Animator Bob Klampet je odmah zgrabio patka i ubacio ga u niz crtaća tokom tridesetih i četrdesetih. Klampetov Dača je veseli ludak, koji neprestano skakuće oko ekrana sa uzvicima “Hu-hu! Hu-hu!”. Klampet ga je takođe i redizajnirao, učinivši ga višim i tanjim, i zaokrugljujući njegov kljun i stopala.

Makimsonov Dača

Tokom ranih četrdesetih, reditelj Robert Makimson je pomalo ukrotio Daču, ponovo ga oblikujući: okruglijeg i manje elastičnog. Studio je takođe “obdario” Daču sa malo Duškovog zdravog razuma, čineći ga veštim na rečima kao i u ćaknutosti. U ovo doba je Dača takođe uortačen sa Gicom Prasićem: patkov protivnik je bio sada njegov pouzdani prijatelj. Dača je takođe glumio u nekoliko crtaća sa ratnom tematikom tokom Drugog svetskog rata. Dača uvek ostaje veran svojoj nesputanoj prirodi, čak iako to znači izbegavanje služenja vojske u “Regrutu Dači” (1945) i borbu sa nacističkom kozom čija je namera žderanje Dačinog starog gvožđa u “Scrap Happy Daffy” (1943).

Džonsov Dača

Kako je Duško Dugouško zamenio Patka Daču na mestu omiljenog lika Vornera brosa, reditelji su nalazili velike poslove za Daču. Nekoliko crtaća ga je smestilo u crtaće-parodije na popularne filmove i radio serijale. Na primer, “Dripalong Daffy” (izdat 1951. i nazvan po popularnom liku Hopalong Kasidiju) ubacuje Daču u vestern, dok “Dača Robin Hud” (1958) smešta našeg patka u odeću legendarnog odmetnika. U “Dači Nedostižnom u 23. i po veku” (1953) Dača se bori sa Marvinom Marsovcem oko vlasništva nad Planetom Iks.

Duškov uspon u zvezde je takođe zahtevao od Vornerovih animatora da upotrebe Daču kao zečevog suparnika, veoma ljubornog i namerenog da ukrade slavu. Čak Džons je onaj koji je najuspešnije iskoristio tu ideju. Džons je ponovo redizajnirao patka, čineći ga čvršćim kao lika. U čuvenoj Džonsovoj “Lovačkoj trilogiji” koju čine “Rabbit Fire”, “Rabbit Seasoning”, i “Duck! Rabbit! Duck!” (1951-1953) Dačina taština i uzbuđenost omogućuju Dušku da zbuni nespretnog Elmera u neprestano odstreljivanje kljuna sirotog patka. Džonsov Dača vidi sebe kao onog ko se trudi da opstane, nikako sebičnog. Doduše, ovaj Dača ipak ne može uraditi ništa što mu se neće vratiti, oštećujući mu repna pera i dostojanstvo.

 

Mnogi kritičari smatraju da je Džonsov metafikcionalni “Duck Amuck” (1953) najbolji Dačin (i Džonsov) crtać. U njemu, Daču maltretira bogoliki animator čije zlobne četkice menjaju pozadinu, zvuk, pa čak i samog Daču. Kada Dača na kraju crtaća, na ivici nerava, traži da mu se kaže ko je odgovoran, kamera zumira unazad da otkrije Duška Dugouška za animatorskim stolom. “Duck Amuck” je široko priznat kao klasik u snimanju filmova zbog ličnosti glavnog junaka koja je potpuno nezavisna od pojave, okoline, zvuka i zapleta. 1999. godine ovaj crtać je izabran za čuvanje u Nacionalnom Filmskom Registru Sjedinjenih Država.

Printscreen / Youtube

Fric Friling će kasnije iskoristiti postojeći rivalitet Dače i Duška u nekim svojim crtaćima.

Dača u šezdesetim

Nakon što se “Vorner brosov” studio za animaciju ponovo otvorio šezdesetih, Dača je postao pravi zlikovac u nekoliko crtaća sa Brzim Gonzalesom. “Vorner brosov” studio je ulazio u svoj sumrak, i čak je Dača morao postati drugačiji. Neki ljubitelji smatraju da su ovi crtaći kontroverzni, jer je Patak Dača u njima otvoreno zao.

Pročitajte još

Patak Dača danas

Dača nastavlja da živi kroz povremene kamee i kasnijim crtanima, kao npr. njegov klavirski dvoboj sa Pajom Patkom u “Ko je smestio Zeki Rodžeru?” (1988). Dača je takođe imao bitne uloge u filmovima “Svemirski basket” (1996) i “Šašava družina: Ponovo u akciji” (2003). Iste te godine, Vorner braders ga je odredio kao protagonistu sasvim nove serije “Dača Neustrašivi” (“Duck Dodgers”), koju neki kritičati vide kao povratak danima stare slave za ovog patka.

Printscreen/Youtube

Sinhronizaciju Patka Dače radio je svojevremeno veliki glumac Đuza Stojiljković.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike