Šta krije naizgled običan portret dvojice muškaraca star 500 godina? Neverovatan detalj "ubačen" u sliku (FOTO)

24.05.2022 | 10:40

Ovo umetničko delo i nakon pet vekova budi radoznalost istoričara umetnosti koji je i dan-danas analiziraju

Copyright Hans Holbajn Mlađi Profimedia

U Nacionalnoj galeriji u Londonu čuva se slika "Ambasadori" koju je slavni renesansni slikar Hans Holbajn Mlađi naslikao 1533. godine.

Ovo umetničko delo i nakon skoro 500 godina budi radoznalost istoričara umetnosti koji je i dan danas analiziraju.

Sliku često opisuju kao "zapanjujuće impresivan portret renesansne umetnosti". Ali šta sve krije ovaj naizgled običan potret dvojice muškraca?

Hans Holbajn Mlađi Profimedia
 

Holbajn je nekoliko godina nakon što je naslikao ovo delo postao dvorski slikar kralja Henrija VIII i čovek koji nam je omogućio da preko njegovih dela saznamo kako su izgledali kontroverzni vladar, njegove supruge i potomstvo.

Na levoj strani portreta naslikan je Žan de Dintevij, ambasador iz Francuske koji je živeo u Engleskoj, a na desnoj strani njegov prijatelj Žorž de Selv, koji će godinu dana kasnije, postati i biskup.  

U trenutku slikanja obojica su bili u kasnim dvadesetim godinama i izuzetno uspešni. Henri VIII spremao se da raskine veze sa Katoličkom crkvom kako bi mogao da se razvede od svoje zakonite supruge, španske princeze Katarine Aragonske i oženi ljubavnicu Anu Bolen (što je i učinio u januaru 1533. godine).

Poznato je da je francuski ambasador Žan de Dintevij boravio tada u Engleskoj kako bi mogao da ga drži na oku.

Henri VIII Profimedia
 

Na slici se vide reference na ovo istorijski važno i vrlo burno doba u Engleskoj.

Žan je najverovatnije poručio sliku, sa planom da ona bude u njegovoj kući. Da je tako, jasno je po laskavom prikazu. Njegov krznom opšiveni plašt, odeća od pliša i satena i teški zlatni lanac trebalo je da ukažu da je reč o veoma uspešnom i bogatom muškarcu. I vrlo mladom, što je ambasador hteo da naglasi na zlatnim koricama svog bodeža na koji je položio desnu ruku, a na kojem su ugravirane njegove godine - 29.

Holbajn njegovu odeću opisuje jasno i detaljno, gotovo hirurški precizno.

Sa desne strane je Žorž de Selv, obučen skromnije, što se i očekuje od biskupa. Njegov lakat položen je na knjizi na kojoj su ispisane njegove godine - 25. Nož sa jedne strane, a knjiga sa druge trebalo je da ukažu na razliku između poziva koje su odabrali.

Detalj slike Profimedia
 

Žanov život je aktivan, dok je Žorž odabrao da se posveti razmišljanju i nauci.

Slika nas tera da gledamo i u jednog, i u drugog, ali možda i više, u ono što je između njih, a što na prvi pogled liči samo na policu pretrpanu raznovrsnim predmetima. Holbajn je bio brilijantan da dočara različite materijale, pa veoma lako na njegovim slikama  možemo razlikovati šta je drvo, šta je papir, šta metal, a šta platno.

Kada bi se slika poprečno podelila na pola, na jednoj bi bio prikaz aktivnog života, a na drugoj onog posvećenoj razmišljanju, kontemplaciji. Na vrhu je nebeska sfera, na donjoj zemaljska.

Na gornjoj polici nalaze se predmeti koji se koriste za proučavanje astromonije i vremena, dok su na donjoj muzički instrumenti i knjige - globus sveta, lauta, knjiga o aritmetici i notna sveska.

Naročito zanimljiva je lauta, skraćena više nego što bi trebalo da bude. Ako se pogleda izbliza, jedna od žica je pukla. Istoričari umetnosti to tumače kao disharmoniju, razlaz unutar Crkve ovog vremena, sa pojavom protestantizma koji je upravo Henri VIII pogurao.

Detalj slike Profimedia
 

Tu ideju podržava i knjiga sa notama ispod laute, toliko precizno naslikana da zapravo možemo da je pročitamo. U njoj je ispisana himna u prevodu Martina Lutera, vođe protestantske reformacije. Sav taj luksuz, svi ti objekti i glamurozna odeća, sve to stoji na podu, mozaiku koji je zaista postavljen u Vestministerskoj opatiji. Dijagram koji treba da predstavlja makrokosmos.

U okviru slike je jedan potpuno neverovatan detalj i deluje kao da ju je neki moderni grafičar samo ubacio u sredinu. Podsetimo, slika je nastala skoro pre 500 godina. U pitanju je anamorfna slika, ona koja je veštački razvučena, a predstavlja lobanju. Kada sliku posmatrate iz desnog ugla, to se jasno vidi.

Lobanja je "memento mori" simbol, ona je podsetnik smrti. Ona donosi jedan novi kontekst, poništava sve ove zemaljske uspehe, jer - svi su prolazni. Potpuno je fascinantno na koji način je lobanja "ubačena" u sliku.

Holbajn s jedne strane bira da zemaljske predmete prikazuje neverovatno tačno u njihovoj stvarnoj, realističnoj proporciji, ali ono što je onostrano (smrt) odabrao je da ne podloži tom savršenom iluzionizmu.

Holbajn hoće da vidimo taj kontrast, lauta i lobanja su postavljene u istoj dijagonali. U levom gornjem ugla, iza teške zelene zavese viri raspeće.

Hans Holbajn Mlađi Profimedia
 

Slika govori o onome što su ova dvojica ljudi, ali i ljudi uopšte kroz istoriju postigli u životu. Lobanja i raspeće međutim, bacaju na te uspehe drugačije svetlo. S jedne se strane, ljudski uspesi se slave, ali sa druge tu je i podsetnik na granice koje su postavljene ljudskom životu, čovečkoj sposobnosti i njegovom saznanju. On podsećaju na neizbežnost smrti, ali i na obećanje koje je Isus Hrist dao na krstu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam

Izvor: Telegraf