Padaju ko snoplje: Zbog čega je oboreno 6.000 ljudi u protekle četiri godine?

16.08.2021

18:10 >> 08:57

0

Autor: R.M.

Za četiri godine povređeno je skoro 6.000 biciklista u saobraćaju, a nešto manje od 200 je izgubilo život

Padaju ko snoplje: Zbog čega je oboreno 6.000 ljudi u protekle četiri godine?
Copyright Pixabay

Za samo četiri godine u Srbiji je nastradalo 193 biciklista u saobraćajkama, kažu u Agenciji za bezbednost saobraćaja.

Tako je 2017. godine poginulo njih 48, a naredne godine život je izgubilo 39 biciklista. Najviše ih je nastradalo 2019. godine – njih 65, a u Agenciji dodaju da je prošle godine poginuo 41 biciklista.

– U posmatranom periodu povređen je 5.861 biciklista. Od tog broja njih 1.657 zadobilo je teške telesne povrede, a 4.204 lake – kažu oni.

U Agenciji za bezbednost saobraćaja navode da postoje tri najčešća faktora zbog kojih stradaju vozači ovih dvotočkaša.

– To su neprilagođena brzina uslovima saobraćaja i stanju puta, propust vozača koji se odnosi na nepravilno sagledavanje saobraćajne situacije i vozač pod uticajem alkohola – objašnjavaju oni.

Postoje nelogičnosti u zakonu

Generalni sekretar Biciklističkog saveza Vojvodine Nebojša Subić kaže za 24sedam da zakon vrlo malo obrađuje temu učešća biciklista u saobraćaju i da postoje mnoge nelogičnosti.

Ilustracija, Foto: Pixabay

– Bicikl se u saobraćaju tretira kao i druga vozila, recimo automobili. Ali da bi vozač vozio kola mora da polaže i dobije dozvolu. A biciklista nema obavezu školovanja, iako se tretira u saobraćaju isto kao vozač kola ili kamiona. Ide se na to da treba da poznaje opštu kulturu saobraćaja. Biciklisti bi trebalo da se tretiraju kao pešaci, a to je da su nezaštitćena kategorija. Ne treba da polažu vozački, ali bi trebalo da imaju neku vrstu obuke radi preventive, kao što se radi u svetu – objašnjava Subić.

On navodi primer Velike Britanije, gde biciklisti koji voze u saobraćaju moraju da prođu određenu obuku.

– U Engleskoj postoje četiri nivoa obuke korišćenja bicikla u saobraćaju, a kod nas više nema ni onog što se nekada učilo u osnovnim školama. Tako da su nam deca i omladina neobučeni za upravljanje biciklom u saobraćaju – navodi on.

S druge strane, postoje i mnoge kontradiktornosti u samom zakonu.

– Zakon definiše kretanje kolone pešaka u saobraćaju, ali ne i kolone biciklista. Imate i drugu apsurdnost. Ako vi kao sportski biciklista izađete u saobraćaj i desi se da naleti auto na vas, iako niste krivi dobar advokat može da izvuče vozača automobila. Jer u Zakonu o bezbednosti saobraćaja piše da je svaka sportska aktivnost na putu zabranjena ako ne postoji prethodno dobijena dozvola i saglasnost! I to mora da se najavi najmanje 15 dana unapred. Pa zamislite da morate svaki dan da najavljujete da ćete da se rekreirate – objašnjava Subić.

On dodaje da je još apsurdnije to što se po zakonu saobraćajnice tretiraju kao tereni za sportske bicikliste, na kojima je dozvoljena sportska aktivnost.

Kazne ne moraju da budu novčane

Subić objašnjava da kazne za kršenje saobraćajnih pravila ne moraju biti novčane, već edukativne.

– Nekada ste imali situaciju da kada pređete ulicu dobijete papir sa kojim odete u auto-školu i morate da odslušate čas. Ako to uradite, onda ste oslobođeni kazne. To je bila vrlo korisna preventiva. Zašto to ne može da se uradi i sa biciklistima? – upitao je on.

S druge strane, sva motorna vozila u saobraćaju su “jača” od biciklista, pa se često dešava da to zloupotrebljavaju.

Foto: Pixabay

– Definisano je da biciklisti smeju da koriste metar od ivice puta, i tu bi trebalo da budu zaštićeni. Ali oni to nisu zato što vozači kola znaju veoma često da ih “iseku”, naročito kada se mimoilaze sa drugim motornim vozilom. A najnezaštićeniji su tamo gde nema definisanih staza za bicikliste – objašnjava on.

Ispravan bicikl, pa u saobraćaj

Pročitajte još:
Nebojša Subić kaže i da se biciklisti ponekad neodgovorno ponašaju, ali pre uključenja u saobraćaj preporučuje svima da obrate pažnju na nekoliko stvari.

– Biciklista treba prvo da ima ispravan bicikl za korišćenje u saobraćaju. To podrazumeva da mu rade svetla i da ima reflektujuće materijale na pedalama ili sa strane na točkovima. Kada kupuju bicikle, kod nas bi građani trebalo da obrate pažnju na to da li je opremljen svetlosnim uređajima. I ako već imaju ispravan bicikl, trebalo bi da koriste biciklističke staze. Takođe, što se tiče kaciga i prsluka, njih preporučujem – objasnio je on.

Instalirajte iOS ili android aplikaciju – 24sedam

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike