Kada traktor skrene sa asfalta, za vozača više zakon ne važi: Ljudi masovno ispadaju iz prikolica i ginu jer se ne drže ovih pravila!

18.07.2023

20:05

0

U traktorsku prikolicu sme da sedne najviše pet ljudi, ali ne smeju sedeti na ivici

Kada traktor skrene sa asfalta, za vozača više zakon ne važi: Ljudi masovno ispadaju iz prikolica i ginu jer se ne drže ovih pravila!
Ilustracija - Copyright Profimedia

Dečak M. J. (13) je poginuo, a njegov brat M. J. (18) teško je povređen u nesreći koja se juče dogodila u mestu Donja Šatornja kod Topole kada se otkačila prikolica sa traktora koji je vozio njihov otac Zoran J. (44).

Prema pisanju medija, prikolica se otkačila i upala u reku Raslavicu a uviđajem je utvrđeno da se radi od prikolici ručne izrade koja nije ni registrovana.

Međutim, ovo nije usamljen slučaj jer se gotovo svakog leta dešava po nekoliko nesreća sa prikolicama koje vuku traktori a često i sa smrtnih ishodom. 

Nažalost, uzrok tih nesreća može biti i nedorečenost u našem zakonu koji, kako tvrde upućeni, reguliše prevoz ljudi u prikolicama samo na obeleženim putevima ali ne i seoskim i livadama.

Pet ljudi maksimum

Instruktor i sekretar Privredne komore auto-škola Srbije Mladen Rašeta kaže za 24sedam da je prema našem zakonu dozvoljeno da se vozite u prikolici koju vuče traktor, ali pod određenim uslovima.

- Može da se vozi najviše 5 lica ako pričamo o traktoru. A ako vuče motokultivator, onda najviše tri lica. Uslov je da ne sede na stranicama karoserije prikolice. I ne smeju da sede na teretu koji je nestabilan ili prelazi visinu tovarnog sanduka. Znači, kada natovare slamu a neko sedi na vrh slame, to je zabranjeno - objašnjava Rašeta.

On dodaje da u prilikoci smeju da sedu na nekoj klupi ili na dnu prikolice, pa čak i ako je slama natrpana do vrha tovarnog sanduka mogu da sede na njoj.

- Ali tada je bitno samo da nisu na ivici, već da su u prikolici - dodaje Rašeta.

Međutim, ova pravila važe samo dok se traktor sa prikolicom nalazi na javnom putu koji je obeležen. Čim krene po nekoj livadi, ne potpada pod zakon!

- Zakon o bezbednosti saobraćaja govori samo o javnom saobraćaju. Čim oni skrenu na livadu više nisu u javnom saobraćaju i nikoga ne zanima šta rade. Znači, na livadi i poljskim putevima mogu da rade šta hoće i tada više nisu vezani za zakon. Tada samo zdrava pamet odlučuje - objasnio je on.

Pixabay
Ilustracija

Rašeta kaže da se svake godine dešavaju prevrtanja prikolica i smrtni ishodi.

- Kada bi uzeli statistiku iz Agencije za bezbednost saobraćaja primetili bi da su najčešći smrtni ishodi na njivi pri prevrtanju. Ali tu nema načina da zakon odredi kako se ponašati, pa čak ni da nauče u auto-školi. Jer mi ne vozimo po njivi kada im radimo obuku. I onda ne možemo da objasnimo šta se radi na njivi i kako da izbegnu kanal, kako da ne juri, kako da natovare teret, obezbede prikolicu... oni to sve moraju da nauče na njivi od svojih rođaka ili kojih već uči od rođenja tome - objašnjava instruktor.

Veći prekršaji sa kombijima nego traktorima

Ali najveći prekršaj koji prave poljoprivrednici trenutno nije u vezi sa traktorima i prikolicama, smatra Rašeta.

- Najveći prekršaj se pravi sa kombijima koji prevoze radnike za okopavanje njiva i slično. To su, uglavnom, kombiji bez stakala čija vrata ne mogu da otvore iznutra. Tu je apsolutno zabranjen prevoz ljudi. Ali oni svi prevoze! I to je najveća opasnost - dodaje on.

Kaže da su traktori manja opasnost jer ne razvijaju velike brzine.

- Kombiji su problem jer se tu prevozi po 10 do 15 ljudi u kombiju koji nema sedišta, nema pojasa a vrata ne mogu da se otvore iznutra! - objašnjava Rašeta.

Dodaje da najčešći udesi traktorista nisu u Vojvodini, već u planinskim krajevima.

- Obično zbog prevrtanja i zato što traktori često ne mogu da zakoče usled velikog tereta, loših kočnica, nizbrdice, šljunka... teško se zaustavlja traktor u takvim uslovima i onda ko nije pažljiv vožnja može biti vrlo opasna - dodaje naš sagovornik.

Međutim, sem traktorskih prikolica postoje pravila i za vožnju u kamionskim prikolicama. Tako je obavezno da sedite kada se nalazite u vožnji i ne smete da stojite. Zapravo, ne smete da "štrčite" iznad tovarne kutije.

- Mora da se sedi i bude u visini stranice prikolice. Takođe, kod kamiona je u vučnoj prikolici zabranjeno da se prevoze ljudi za razliku od traktora. To su lica koja idu na njivu da rade i to je izuzetak, a i traktor ne sme da ide brže od 40 na sat za razliku od kamiona - objasnio je Rašeta.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike