Na koju robu se najčešće žale kupci u Srbiji: Kakva su prava građana, a za šta su odgovorni prodavci?

27.01.2021

06:53 >> 08:17

0

Autor: Jovana Vrećo

Postoji više faktora koji ukazuju na razloge reklamacije, od kojih je svakako najznačajniji kvalitet robe, objašnjavaju u NOPS-u

Na koju robu se najčešće žale kupci u Srbiji: Kakva su prava građana, a za šta su odgovorni prodavci?
Copyright Pixabay

Neslavno prvo mesto na listi proizvoda na koje se kupci u Srbiji najviše žale u poslednjih nekoliko godina zauzima obuća, odnosno najčešće patike.

Da se trend ne menja, i da je upravo ta vrsta robe ona na koju se potrošači najviše žale, potvrdio je za 24sedam potpredsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije Zoran Nikolić.

– Patike jesu najviše zastupljene, ali tu su i cipele, čizme, papuče i sandale – objašnjava Nikolić, i dodaje da je to potpuno razumljivo, s obzirom na tržišno učešće ove robe u odnosu na ukupnu prodaju.

Različiti proizvodi za različita tržišta

Prema njegovim rečima, postoji više faktora koji ukazuju na razloge reklamacije, od kojih je svakako najznačajniji kvalitet robe.

– Postoji zvaničan stav proizvođača i uvoznika da je roba u Srbiji identična onoj koja se prodaje u razvijenim zemljama Evrope i sveta. Međutim, nisam siguran da je to tako, jer ne možemo pouzdano da utvrdimo razliku u kvalitetu materijala i same izrade – kaže naš sagovornik.

Profimedia

On podseća da je nedavna istraga u okviru Evropske unije utvrdila da postoje različiti proizvodi sa istim imenom za različita tržišta.

– Upravo zbog toga je Evropska komisija donela direktivu o zabrani “dualnog” kvaliteta robe pod pretnjom visokih kazni, koje su negde identične sa onima iz povrede Zakona o zaštiti konkurencije – navodi Nikolić.

Pogrešna upotreba

Potpredsednik NOPS-a objašnjava da potrošači u našoj zemlji nekada koriste obuću po vremenu za koje ona nije namenjena ili je peru.

– Postoje brojni slučajevi pogrešnog održavanja koje vodi do pucanja materijala ili đona, odlepljivanja i sličnih oštećenja.

Naglašava da deklaracija robe služi da se svi mi, kao potrošači, upoznamo s karakteristika robe i načinima njene upotrebe i održavanja. Kako objašnjava, gotovo bez izuzetka obuća u Srbiji je namenjena za upotrebu po suvom vremenu, a način održavanja je čišćenje samo četkom ili krpom.

Brojne laboratorije koje se bave kontrolom kvaliteta pri uvozu postoje, ali problem nastaje, kako navodi naš sagovornik, kod konkretne reklamacije.

Nema metodologije za ispitivanje oštećenja

– Kako će bilo koja akreditovana laboratorija izdati stručni nalaz zasnovan na međunarodno priznatim standardima? To nije moguće, jer niko u našoj zemlji nije akreditovao metodologiju za ispitivanje uzroka oštećenja u slučaju reklamacije. U praksi vidimo brojne izveštaje o rezultatima ispitivanja na novom paru obuće, što nikako nije dokaz, jer nije predmet reklamacije – kaže Nikolić.

Zoran Nikolić; Printscreen/ Youtube

Kako dodaje, upravo zbog svega iznetog Akreditaciono telo Srbije (ATS) je pre nekoliko godina obavezalo sve firme koje se bave kontrolom kvaliteta da u slučajevima postupanja po reklamaciji navedu da ispitivanje nije izvršeno po akreditovanoj metodi niti da je takav izveštaj obavezujući za trgovca.

– To zapravo pokazuje da trgovac može sam da odluči o svakom zahtevu, na šta po zakonu ima pravo – zaključuje potpredsednik NOPS-a.

Kako navodi, ima trgovaca koji uvažavaju svaki opravdan zahtev potrošača, nekada čak rade i “u korist svoje štete“ ne bi li zadržali potrošača, a sa druge strane postoje i oni trgovci koji ne razumeju zakonska prava potrošača niti poverenje koje se gradi na taj način.

Na pitanje koliko su “opasne” akcije “2+1”, naš sagovornik kaže da bi takva ponuda svakako trebalo da bude povoljnija od redovne, ali ipak upozorava:

Dobro proveriti cenu

– Trebalo bi proveriti cenu istog proizvoda u pojedinačnom pakovanju, jer je nekada ova ponuda neznatno povoljnija u odnosu na “samo” jedan komad iste robe.

Pročitajte još

Ipak, kako dodaje, možda je bitnije pitanje opravdanosti stvaranja zaliha, odnosno da li nam trebaju tri ista proizvoda u tom trenutku.

– Dakle, stvar je individualne procene u datom trenutku – objašnjava Nikolić.

Prema izveštaju nacionalne organizacije za zaštitu potrošača Srbije, u 2020. godini registrovano je oko 6.000 prijava. Upravo prema novim propisima predviđeno je vansudsko rešavanje sporova, gde potrošač može, pogotovo u slučajevima kada trgovac nije prihvatio njegovu prijavu, da pokrene taj spor, koji je vremenski ograničen u maksimalnom trajanju od 90 dana.

Instaliraje našu iOS ili Android aplikaciju – 24sedam.rs

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike