Sekondhend ekonomija: Stare stvari su OK, sada su čak i skuplje

11.11.2021

06:33

0

Autor: 24sedam

Upotreba i kupovina korišćene robe, od automobila do kućnih aparata i garderobe, u vreme pandemije su postali mejnstrim tržišta, a ne samo periferija za siromašne ili škrtice

Sekondhend ekonomija: Stare stvari su OK, sada su čak i skuplje
Copyright Instagram: @ kachafurniture

Sve do pandemije, novi automobil je skoro uvek gubio dobar deo vrednost onog trenutka kada izađe iz salona. Sada ta osnovna ekonomska činjenica više nije istinita.

Kupac „folksvagen golfa“ u Irskoj, na primer, mogao bi danas da proda taj automobil za prosečno 15 odsto višu cenu od one po kojoj ga je kupio novog pre godinu dana - i to sa dodatnih 20.000 pređenih kilometara, piše Blumberg.

- Tržište je u zaista jedinstvenom periodu – kaže Tom Gilespi, ekonomista koji je analizirao brojke za “Dan dil“ (DoneDeal Ltd), najveće tržište malih oglasa u Irskoj.

Profimedia
 

Cene u Irskoj posebno su visoke jer je Bregzit poremetio redovan protok polovnih automobila iz Velike Britanije, a malo je alternativa kod vozila pravljenih za vožnju levom stranom puta u „ostatku“ Evrope.

Nestašica „svega“

Ali ova pojava se uočava i na drugim mestima, jer se kupci suočavaju s nestašicom i kašnjenjem mnogo toga što je novo: polovne stvari ulaze u mejnstrim i više nisu samo za štedljive.

Očekuje se da će tržište onlajn maloprodaje polovne robe ove godine premašiti 65 milijardi dolara, što je istorijski rekord, prema istraživanju sajta za e-trgovinu „Merkari“ (Mercari Inc).

U izveštaju se navodi da je troje od četvoro ispitanika izjavilo da bi verovatno kupilo bar jednu polovnu stvar za predstojeće božićne i novogodišnje praznike.

Prodavnice nameštaja „Mis Piksiz“ (Miss Pixie's) i „Vuatnot“ (Whatnot) iz Vašingtona u poslednjih nekoliko nedelja ponudile su sniženja od 30 odsto, što je ranije nego što je uobičajeno, pošto je u prodavnicama polovnog nameštaja pred Božić porasla potražnja.

- Mnogo ljudi razmišlja ovako: Ne znam da li će ono što sam želeo nekome da kupim da stigne na vreme u radnju - rekla je Piksi Vindzor, koja vodi prodavnicu već 25 godina.

Pexels
 

Ona primećuje da se obim posla povećao, ne samo kada je reč o potražnji za manjim predmetima kao što su čaše za koktel, dekanteri i umetnička dela, već i za stolovima i stolicama neophodnim za organizaciju prazničnih okupljanja.

Za razliku od novih proizvoda koji mogu da se rasprodaju čak i u samim prodavnicama, „Mis Piksiz“ nudi kupcima priliku da „uđu, pogledaju i dodirnu“, a Piksi Vindzor kaže da će artikal isporučiti u roku od pet dana.

Ni Nemci nisu odoleli

U Nemačkoj je broj ljudi koji su posetili neke od najvećih platformi za prodaju polovnog nameštaja i elektronike preko interneta bio za 20 odsto veći u martu nego u istom periodu prethodne godine, izjavio je portparol „iBej Klajnancajgen“ (eBay Kleinanzeigen GmbH).

I veliki trgovinski lanci na malo su se pridružili porastu interesovanja za prodaju korišćene robe – poput IKEA programa čiji je cilj reciklaža nekih od „miliona komada korišćenog nameštaja“ koji svake godine odlaze u otpad, ili „Već korišćeno“ programa modnog giganta „Zalando SE“.

Potreba za prodajom održivije robe posebno pomaže kompanijama koje trguju polovnom odećom, prema navodima američke platforme za e-trgovinu „TridAp“ (ThredUp Inc), koja u izveštaju navodi da predviđa da će ovaj segment do 2030. godine biti dvostruko veći od tržišta brze mode.

Nekima ništa drugo ne preostaje

Dostupnost digitalnih platformi i motivi potrošača nisu jedino što se promenilo u vreme korone – prodaja starih stvari je za mnoge ljude postala finansijska neminovnost.
Istraživanje koje je sproveo „iBej“ (eBay Inc) pokazalo je da je skoro tri četvrtine ispitanika širom SAD, Velike Britanije, Kanade, Nemačke i Francuske prošle godine počelo da prodaje polovnu robu kao dodatni izvor prihoda, a njih 14 odsto je konkretno navelo da je razlog za to gubitak posla.

Dodatno, izveštaj koji je „iBej Klajnancajgen“ objavio u Nemačkoj navodi da je više od polovine ljudi koji su nedavno kupovali polovnu robu navelo uštedu kao ključni faktor – a to se posebno odnosi na mlađe od 30 godina, koji su neproporcionalno pogođeni krizom u Evropi.

Na primer, broj oglasa u kojima se traže polovni automobili je ovog oktobra porastao za 25 odsto u odnosu na septembar 2020. godine. Ponude za ta vozila su u međuvremenu pale za isti procenat. Proizvođači poput „Folksvagena“ kažu da će biti potrebne godine pre nego što nestašica kompjuterskih čipova prestane da koči proizvodnju novih automobila.

Didre Popovič, asistent profesor na Tehnološkom Univerzitetu Teksasa i neko ko se fokusira na ponašanje potrošača, kaže da očekuje da će snažna potražnja za polovnom robom opstati čak i nakon što se zastoj u proizvodnji smiri.

Oglašeno ode „za minut“

To je zato što su brojni potrošači usvojili drugi način razmišljanja u pogledu vrednosti i naoštrili svoje digitalne alatke kako bi lakše kupovali polovnu robu.

Vendi Hoenstajn zajedno sa svojim mužem vodi „1830 Vintage“, malu prodavnicu antikvitetnog nameštaja i umetnosti u Vašingtonu. Na Instagram nalogu radnje, roba se oglašava i prodaje za par minuta.

Printscreen
 

 

Pandemija je preoblikovala način na koji ona i ostali u industriji popunjavaju svoje police i izloge. Kada su se prodaje nekretnina i aukcije prebacile na internet prošle godine iz bezbednosnih razloga, stotine ljudi odjednom su dobile pristup događajima koji se obično održavaju na udaljenim lokacijama.

- Ljudi dolaze po „patio“ nameštaj koji ste nekada mogli da kupite u „Houm depou“ (Home Depo), što je sada nemoguće - rekla je Hoenstajnova.

Dala je primer verandnog seta, koji čine tri stolice i dvosed, koji je videla onlajn, a koji se obično prodaje za 150 dolara.

- Sada on košta 550 dolara zato što je ljudima nedostupan – zaključuje za Blumberg Hoenstajnova.

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Izvor: Blumberg

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike