
Krenule muke s računima za struju: Na papiru potrošnja i duplo veća
Kao što smo i najavljivali da može da se desi, građani se masovno žale na iznose na računima za električnu energiju

Elektrodistribuciji Srbije (EDS) počeli su da stižu žalbe građana zbog drastično većih računa u poređenju sa prethodnim mesecom, kada su bili i do nekoliko puta manje, javlja RTS.
Iz EPS-a kažu da je broj žalbi „isti kao i prethodne godine“, što svakako ne znači da je taj broj mali, jer problemi sa tačnošću računa već neko vreme muče dominantnog srpskog snabdevaća energijom.
Jedna sugrađanka bila je iznenađena kada je u aprilu dobila račun za struju od svega 500 dinara. Međutim, već narednog meseca iznos računa je naglo porastao na čak 4.000 dinara. Ovo je svakako drastičan slučaj, ali uvećani računi nisu retkost.
Iz EPS-a za RTS objašnjavaju da se najveći broj prigovora građana odnosi na pogrešno očitano ili neočitano brojilo, a to smo i najavljivali jer EDS kao instituticija koja očitava brojila i tako pravi osnovu za izdavanje računa EPS-a, nema kapacitete da izvede „pešačko“ očitavanje miliona brojila po Srbiji koja još nisui digitalizovana.
– Ako poredimo 2025. sa 2024. godinom, za prvih šest meseci ove godine broj prigovora na račune za električnu energiju je uobičajen, i iznosi 0,3% od ukupnog broja izdatih računa. Najveći broj od 62% prigovora odnosi se na neočekivano ili pogrešno očitane brojilo", saopštili su iz Elektrodistribucije.
Tih trećina procenta je, inače, više od 11.000 računa a najveći broj potrošača prigovore podnosi elektronskim putem, preko aplikacije ili elektronskom poštom.
Njihovi problemi su reealni, ali ništa više od onih koje ima EDS, jer sasvim sigurno da nakon gorina reorganizacija i smanjenja ljudi nema dovoljno kadra na terenu da očitaju sve stare ne-digitalne strujomere (a takvih je oko 3,2 miliona) očitaju jednom mesečno, a pogotovo ne da se to uradi u kratkom roku od nedelju dana kako bi se svima napravio presek krajem meseca ili početkom sledećeg.
Dosad je taj posao zbog toga i prosleđivan firmama spolja, ali je poslednji javni tender poništen zbog neregularnosti i višestrukih žalbi ponuđača koji su dali manju cenu od „pobednika“. Kako autsorsinga sada nema, sav ovaj gigantski posao, na čiji kvalitet je i inače bilo ogromnih žalbi građana, pao je na pleća EDS.
Proveravajte sami
Dok se ne nađe rešenje za ovaj sistemski problem, građani bi trebali da primene neki oblik „samopomoći“, da ne bi doživljavali šokove kada im stigne računa „crno na belo“.
Kod EPS-a to omogućuje portal za preuzimanje e-računa i elektronsko plaćanje i aplikacija za mobilni telefon "Uvid u račun". Tamo se može videti mesečna potrošnja, i to po zonama i tarifama, kao i svi dostavljeni računi za poslednje tri godine, oni koji su plaćeni, ali i oni zbog kojih je potrošač opomenut na plaćanje u pomenutom periodu.
Tu je i aktuelan račun za poslednji dospeli mesec, i on se tu direktno može platiti ili IPS skeniraj metodom ili platnim karticama dina, visa i masterkard.
Drugi način pruža EDS, kroz portal i mobilnu aplikaciju (zasad samo za android sistem), gde se potrošač prijavljuje za samostalno očitavanje brojila. Kada sami očitate svoje brojilo, podatke pošaljete EDS-u i oni na osnovu toga ispostave račun. Vaše očitavanje će, naravno, biti periodično proveravano.
BONUS VIDEO
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari