Skriveni Beograd: Auto-perionica u srcu priče o tunelu koji čeka završetak već 70 godina

24.11.2020 | 08:00 >> 11:47

Autor: Luka-Đorđija Talevski

Izgradnja podzemne saobraćajnice kojom bi se povezali savski amfiteatar i dunavsko priobalje započela 1950-ih, a aktuelizovana je novim planom u kojem je pred

Copyright Foto: 24sedam/ J. V.

Iza auto-perionice u ulici Gavrila Principa, kod broja 63, nalazi se ulaz u tunel star već skoro 70 godina. Naime, ideja da se podzemnom saobraćajnicom povežu savski amfiteatar i dunavsko priobalje postoji još od sredine prošlog veka. Tadašnje vlasti su čak započele i kopanje prve cevi, ali se od ovog projekta ubrzo odustalo.

Probijeno je samo 56 metara i onda se stalo. San posleratnih arhitekata nije realizovan i gradilište je zatvoreno. Zvanično, zbog pojave podzemnih voda i klizišta, a nezvanično zato što su novac i mehanizacija preusmereni na izgradnju Novog Beograda. Najveći deo tunela je zazidan, a danas se koristi samo prvih nekoliko metara, gde se nalazi auto-perionica.

Pročitajte još:

Od močvare do najnaseljenije opštine: Novi Beograd dobio naziv po kafani u Tošinom bunaru

Dogodine počinje izgradnja metroa, a ovo su trase linija (MAPA)

Copyright Printscreen/GoogleMaps – Mesto na kojem je trebalo da bude izlaz iz tunela

Generalnim urbanističkim planom, s početka pedesetih godina prošlog veka, bilo je predviđeno da se probije tunel od Kameničke do Francuske ulice, čime bi se rasteretio saobraćaj i izbegao prolazak vozila kroz centar grada.

Preko puta crkve Aleksandra Nevskog na Dorćolu, na mestu gde se danas nalazi benzinska pumpa, trebalo je da bude izlaz iz tog tunela, što bi strateški omogućilo da se stari deo grada poveže sa Novim Beogradom i Zemunom.

Vozila bi iz Venizelosove ulice izbijala direktno na savski amfiteatar, u blizini današnjeg Ekonomskog fakulteta, odakle bi preko mosta prelazila na levu stranu Save. Takođe, u planu je bila i izgradnja saobraćajnice koja bi povezivala celu tu rutu sa Obrenovačkim putem.

Da li će uskoro početi izgradnja?

Ideja je i posle skoro 70 godina i dalje aktuelna. Naime, plan detaljne regulacije tunela od Savske do Dunavske padine usvojen je u maju prošle godine na sednici Skupštine grada. Gradski čelnici su tada najavili početak izgradnje za kraj 2020, ali se to, za sada, nije dogodilo. Procena je da bi čitav projekat trebalo da košta oko 110 miliona evra.

Tunel bi trebalo da bude dugačak oko dva kilometara, a sastojao bi se od dve odvojene cevi. Za razliku od prvobitnih planova iz pedesetih godina prošlog veka, današnja ideja predviđa ulaz u Gavrila Principa, kod Ekonomskog fakulteta, a izlaz u Bulevaru despota Stefana, kod Policijske uprave grada Beograda.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam