Novi krateri čim padne sneg: Koliko su beogradske ulice zaista izdržljive

14.01.2021

19:02 >> 12:31

0

Kolovoz puca tako što se voda koja prođe kroz rupe zaledi, a led razbija sve, beton, branu - kaže stručnjak za bezbednost saobraćaja Milan Vujanić

Novi krateri čim padne sneg: Koliko su beogradske ulice zaista izdržljive
Copyright Tanjug/ Dragan Kujundžić

Sneg koji je padao prethodnih dana prekrio je beogradske saobraćajnice i tako “maskirao” mnogobrojne rupe na prestoničkim ulicama i uticao na to da se one dodatno prošire.

Kako za 24sedam kaže stručnjak za bezbednost saobraćaja Milan Vujanić, da li će asfalt “pucati” ili ne, zavisi isključivo od njegovog kvaliteta i načina izrade.

– Kada se opredeljuje kako će se napraviti kolovoz, prvo što se uzme u obzir je saobraćajno opterećenje. Nije svejedno da li će njime prolaziti teška vozila ili putnički automobili, a treba proceniti i koliko će njih da prođe dnevno, odnosno ustanoviti prosečni godišnji dnevni saobraćaj. Na osnovu toga se zna koliko je put opterećen, a što je opterećeniji put, on mora da ima kolovoz koji može da izdrži to opterećenje, pa se, na osnovu toga, projektuje debljina sloja koji nosi, vrsta habajućeg sloja i materijala – kaže Vujanić.

On priča da sneg i so, na kvalitetno urađen kolovoz, ne bi uopšte trebalo da utiču.

Antonio Ahel/ATAImages

– Pošto je asfalt izolator za vlagu, znači da vlaga ne može da prođe kroz njega ako je dobro napravljen. Kolovoz puca tako što se voda koja prođe kroz rupe zaledi, a led razbija sve – beton, branu. Kada je kolovoz napravljen dobro, tako da voda ne može da uđe u noseći i tamponski sloj, onda ne može ni da se zaledi i pukne. Kada se pojavi prva pukotina na asfaltu kroz koju uđe voda, onda je gotovo, asfalt počinje da puca. Kolovoz mora biti izrađen od kvalitetnog materijala, mora biti kvalitetno ugrađen i mora da odgovara opterećenju za koje se pravi – ističe Vujanić.

Naš sagovornik naglašava da nije svuda isti kolovoz, i kaže da je asfalt vezivno tkivo za kamenčiće, ali jedna vrsta kamenčića, određenog kvaliteta i vozno-dinamičkih osobina koristi se za puteve najvišeg ranga, a druga za obične puteve.

Milan Vujanić Printscreen/TV KCN

– Nisu sve prestoničke ulice iste. Imamo primarnu, sekundarnu i tercijarnu uličnu mrežu. One se ne rade i ne održavaju na isti način, a još manje imaju isti rok trajanja. Kvalitet same ugradnje i procesa pravljenja puta mora biti dobar. Mi u Beogradu imamo delove uličnih mreža koji su izvanredni, kao npr. u Ulici kralja Milana i na Bulevaru kralja Aleksandra, do Cvetkove pijace – rekao je Vujanić za 24sedam.

Takozvane udarne rupe relativno su česta pojava na beogradskim putevima, a uzroci su razni. Najčešća oštećenja kolovoza nastaju u toku zimskog perioda, kada zbog snega, leda i soli, kako tvrde nadležni, dolazi do pucanja asfalta. Neretko, oštećenja nastaju i od poplava, preopterećenosti saobraćajnica u vreme špica, ili jednostavno zbog nedovoljno kvalitetnog održavanja.

Rupe na prestoničkim ulicama uglavnom nisu jasno obeležene, a neke se pod određenim uglom čak i ne mogu videti, pa se često dešava da ih vozači kasno primete i tako dolazi do oštećenja vozila.

Beograd spremno dočekao snežne padavine

Zamenik gradonačelnika Goran Vesić saopštio je nedavno da su sve gradske ulice prvog prioriteta čiste i prohodne u centru grada, kao i da javni prevoz radi bez ikakvih problema i zastoja.

– Naložio sam da tokom noći na ulicama budu 74 kamiona za čišćenje snega, na kojima je radilo 163 ljudi. Radimo sa 14 punktova na kojima imamo 20.000 tona soli. Za samo jedno veče posuli smo 1.230 tona soli i 450 tona mešavine sa kamenim agregatom kako bismo očistili ulice i sprečili stvaranje leda na kolovozu – rekao je Vesić.

Foto: Facebook/Goran Vesić

On je podsetio da Grad Beograd održava 2.287 kilometara putne mreže, kao i 300 kilometara ulica koje pripadaju Republici, a 1.804 kilometra ulica su u prvom prioritetu, jer njima saobraća javni prevoz i one se čiste za četiri sata nakon prestanka padavina.

Darko Glavaš, sekretar gradskog Sekretarijata za poslove odbrane, vanrednih situacija, komunikacije i koordinaciju odnosa sa građanima, izjavio je da su ekipe “Beograd puta” spremne za predstojeći ledeni talas.

– Beograd je spreman, ne očekuju se problemi na glavnim rečnim tokovima na Savi i Dunavu, ni ni kanalskoj mreži, tako da što se tiče izlivanja reka i porasta vodostaja, to ne očekujemo – naveo je Glavaš.

Pročitajte još:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike