"Na ušću dveju reka ispod Avale..." - da li ćemo se u budućnosti na posao voziti Savom i Dunavom?

02.04.2021

19:19 >> 16:50

0

Autor: Jovana Vrećo

Dužina rečnih obala Beograda je oko 200 kilometara, a uvođenjem rečnog gradskog transporta rasteretio bi se kopneni saobraćaj i smanjili zagađenje i buka

"Na ušću dveju reka ispod Avale..." - da li ćemo se u budućnosti na posao voziti Savom i Dunavom?
Foto: 24sedam

Beograđani bi, u doglednoj budućnosti, mogli do radnih mesta da se prevoze i rekama, što bi neminovno dovelo i do rasterećenja postojećeg kopnenog saobraćaja, a tako i do smanjenja nivoa zagađenja i buke.

Svojim položajem, a posebno orijentacijom u prostornom razvoju, od Obrenovca do Zemuna i Grocke, Beograd ima uslove za razvoj rečnog prevoza putnika, pogotovo imajući u vidu da grad leži na dve reke – Savi i Dunavu – i da je dužina rečnih obala grada oko 200 kilometara, čulo se na današnjoj sednici Skupštine grada, prilikom rasprave o informaciji o potrebi sprovođenja postupka javno-privatnog partnerstva za uvođenje rečnog prevoza kao podsistema javnog linijskog prevoza putnika Beograda.

Gradski sekretar za javni prevoz Jovica Vasiljević kazao je da je postojala potreba da se postojeći nedostaci u sistemu isprave i da se uključe i prepoznaju podsistemi linijskog javnog prevoza, poput rečnog prevoza i žičara, a da se oni kasnije bliže urede posebnim aktima.

Zbog toga što Grad nema dovoljno budžetskih sredstava za izgradnju i nabavku plovnih voznih sredstava, angažovanje stručnog voznog osoblja, izgradnju novih i uređenje postojećih pristaništa, odnosno, pristana za potrebe rečnog linijskog prevoza putnika, predloženo je da se uspostavljanje rečnog prevoza putnika realizuje putem sprovođenja postupka javnog-privatnog partnerstva.

Antonio Ahel/ATAImages

U informaciji koju su usvojili odbornici navodi se i da je jedan od ključnih uslova razvoja ove vrste linijskog prevoza putnika, njegova integracija sa postojećim sistemom javnog linijskog prevoza putnika. Pod tim se podrazumeva povezivanje kopnenih i rečnih linija, ali i uključivanje u Integrisani tarifni sistem grada Beograda, gde bi putnici sa istom karticom za javni gradski prevoz, mogli da koriste i rečni transport.

Niz prednosti

Znatno rasterećenje saobraćajne infrastrukture, smanjenje nivoa zagađenja i buke u centralnim gradskim zonama, kao i razvoj transporta, otvaranje novih radnih mesta, ali i poboljšanje sektora turizma, samo su neke od prednosti koju će ovaj vid prevoza doneti, na šta su ukazali nadležni.

Sa činjenicom da će to rasteretiti saobraćajnice prestonice i smanjiti gužvu, saglasan je i stručnjak za saobraćaj Milan Vujanić, koji za 24sedam kaže da podržava uvođenje svih oblika prevoza.

– Ovaj grad zaslužuje da ima saobraćaj i prevoz odgovarajući tome koliki je. Svakako, opet će tu faliti i metro, da bi Beograd imao kompletan prevoz, svih vrsta – zaključuje naš sagovornik.

Priseća se da je još 2003. godine bilo reči o tome da se i žičare uvedu, kao vid transporta, ali to nije ostvareno.

O značaju ovakvog plana, je juče govorio i gradonačelnik Zoran Radojičić, koji je istakao da je Grad Beograd  i u prethodnom periodu u cilju unapređenja turizma i pozicioniranja grada kao vodeće turističke destinacije u ovom delu Evrope sprovodio niz aktivnosti kako na uređenju obale tako i postavljanjem pontona za pristajanje brodova.

Evropski primeri

Kao primere gradova, koji imaju razvijen rečni prevoz, gradonačelnik je naveo Budimpeštu i Prag, ali da je potrebno naglasiti da ne postoji grad u Evropi sa ovakvim pristupom vodi kao što ga Beograd ima,

– Sa tog aspekta je ovaj projekat veoma važan, posebno ako se ima u vidu da postoji mogućnost da se na ovakav način povežu udaljeni delovi grada sa centrom, kao što su, pre svega Obrenovac, Zemun, Borča, novobeogradski blokovi, Višnjica – zaključio je gradonačelnik.

Kovid stopirao

Podsetimo, zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić najavio je početkom prošle godine da bi Beograd u narednom periodu trebalo da uvede rečni prevoz kao deo javnog prevoza, kao i da će za ovaj prevoz važiti pretplatne karte za javni prevoz.

– Ulaganja u rečni prevoz mnogo su manja od ulaganja u puteve. Ovakav prevoz bio bi brži i efikasniji, u situaciji kada su u Beogradu sve veće saobraćajne gužve zbog skoro 740 hiljada vozila. Od tog broja vozila, skoro 540 hiljada su automobili, što je 90 hiljada više nego pre šest godina. Rečni prevoz je brži, efikasniji i ekološki isplativiji –  objasnio je zamenik gradonačelnika.

Pročitajte još:

Tako je prošle godine raspisan i tender za izradu studije opravdanosti rečnog javnog prevoza u Beogradu, a zamenik gradonačelnika je najavio da je rok za izbor stručnjaka koji će da rade studiju 12. februar. Ipak, kako se čini, epidemija koronavirusa je i to stopirala.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi