Zbog jedne krivine prestonica zamalo da izgubi Veliko ratno ostrvo: Spona Beograda i Novog Sada ranije je bio famozni "lakat"

10.04.2021

10:00 >> 10:12

0

Vest da će sever Srbije biti povezan brzom saobraćajnicom do Beograda pojavila se u drugoj polovini šezdesetih godina prošlog veka

Zbog jedne krivine prestonica zamalo da izgubi Veliko ratno ostrvo: Spona Beograda i Novog Sada ranije je bio famozni "lakat"
Printscreen/Instagram/Crno-beli Beograd

Iako je petlja Batajnica, kojom stanovnici tog naselja dobijaju direktan izlaz na auto-put E-75 i vezu sa starim novosadskim putem, svečano juče otvorena, obilaznica oko prestonice bila je planirana još dok nije izgrađen ni auto-put Novi Sad – Beograd.

Naime, vest da će sever Srbije biti povezan brzom saobraćajnicom do Beograda pojavila se u drugoj polovini šezdesetih godina prošlog veka, a ono što je najzanimljivije sa današnje tačke gledišta, jeste podatak da je u sklopu ovog projekta bilo predviđeno čak i da se izgradi put posred Velikog ratnog ostrva, koji bi reku savladavao mostom preko ostrva ili kroz tunele ispod njega.

Printscreen/Google Maps

– Zanimljiva je ideja urbanista da se kroz Zemun i Beograd izgradi još jedna značajna priključna saobraćajnica do novosadskog puta. Naime, jedan krak auto-puta odvajao bi se pre Batajnice, od Novih Banovaca, a zatim bi išao pored dunavske obale u Zemunu i Beogradu. U tom slučaju ovaj put bi morao da pređe preko Ratnog ostrva, ali kroz tunele ispod reke do dunavske obale u Beogradu – pisala je beogradska štampa u to uzbudljivo vreme prvih velikih javnih radova posle užasa i razaranja u Drugom svetskom ratu.

Srećom, Veliko ratno ostrvo je ostalo netaknuto, ali je Novi Sad sa Beogradom decenijama ostao vezan preko famozne “lakat krivine” u Zemunu.

Ono što je tad realizovano postalo je poznato kao Novi novosadski put koji je najpre povezivao Batajnicu i petlju “Zmaj”.

– U iduće dve godine izgradiće se vrlo široka saobraćajnica koja će služiti kao priključak na auto-put ispred Batajnice i ići će do početka Ugrinovačke ulice u Zemunu. S jedne strane ovog modernog puta ići će sadašnji Batajnički drum, i to kao jednosmeran, a s druge će se izgraditi još jedan, sličnog profila, za suprotan pravac.

Pročitajte još

Pošto bi probijanje Lenjinovog bulevara (sadašnji Bulevar Mihajla Pupina) od Novog Beograda kroz staro zemunsko jezgro do Ugrinovačke ulice zahtevalo suviše velika rušenja – taj pravac se odlaže za bolja vremena. Zato ovaj “privremeni” auto-put skreće od Ugrinovačke ulice desno i pod pravim uglom preko buduće Transferzale T-6 izlazi na sadašnji put Beograd – Zagreb kod fabrike “Grmeč” – pisale su 1969. godine “Novosti”.

Međutim, Batajnički put ostao je dvosmeran, a ova saobraćajnica izgrađena je paralelno sa njim. “Lakat krivina” ostala je sve do izgradnje puta Zemun – Borča preko novog mosta “Mihajlo Pupin” 2014. godine, kada je postala trokraka raskrsnica.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi