Pruga Beograd – Bar slavi 45. rođendan: Zbog spora oko jedne stvari, radovi su trajali četvrt veka

30.05.2021

10:00 >> 10:21

0

Autor: Jovana Vrećo

Dva dana pre uspostavljanja redovnog saobraćaja, 28. maja, prugom je prošao Plavi voz u kome je prvi putnik bio maršal Josip Broz Tito sa suprugom Jovankom i

Pruga Beograd – Bar slavi 45. rođendan: Zbog spora oko jedne stvari, radovi su trajali četvrt veka
Copyright Profimedia

Pre 45 godina, na današnji dan, 30. maj 1976. godine, posle radova koji su trajali četvrt veka, puštena je u rad pruga Beograd-Bar.

Ona i dan-danas, dužinom od 476 kilometara, povezuje glavni grad Srbije i tadašnje SFRJ sa morskom lukom u Crnoj Gori.

Sadašnji pravac pruge Beograd-Valjevo-Užice-Titograd(današnja Podgorica)-Bar, odobrio je Privredni savet Vlade FNR Jugoslavije još 20. jula 1951. godine, pa su već naredne počeli radovi na deonicama Resnik-Valjevo i Titograd, a tri godine i kasnije na deonici Priboj-Prijepolje.

Spletom okolnosti, radovi su odmicali sporo sve do poznatog “Užičkog savetovanja”, 1965. godine, koje je donekle ublažilo sporove oko načina finansiranja između republičkih rukovodstava. Potom je, zvanični početak granje počeo donošenjem zakona 1966. godine, ali je kroz pet godina ukinut, te je dalju izgradnju pruge preuzela odvojeno SR Srbija i SR Crna Gora.

Profimedia

Zvanično, građevinski radovi su okončani 27. novembra 1975. godine, kada su spojene šine desetak kilometara južno od Kolašina, a u izgradnji pruge je radilo 11 firmi iz tadašnje SRFJ, ali je važno napomenuti da su veliki udeo imale i nekadašnje Omladinske radne brigade.

Zanimljiva činjenica je da devet kilometara pruge prolazi kroz teritoriju Bosne i Hercegovine, odnosno Republike Srpske, i tu danas postoji ćelija Štrpci, gde voz ne staje, nego samo služi za posebne situacije.

Pruga se na teritoriji Srbije proteže 301 kilometar, a u Crnoj Gori 175 kilometara, sa graničnom ćelijom između država u Gostunu.

Najviša tačka pruge je upravo u Kolašinu – 1032 metra, a najveći uspon je na deonici Podgorica-Bijelo Polje – 25 promila.

Tito – među prvim putnicima

Profimedia

Dva dana pre uspostavljanja redovnog saobraćaja, 28. maja, prugom je prošao „Plavi voz“ u kome je prvi putnik bio maršal Josip Broz Tito sa suprugom, Jovankom i državnim rukovodstvom svih republika i Federacije.

Tuneli i mostovi

Na trasi pruge izgrađeno je 254 tunela u ukupnoj dužini 114,4 kilometara, što iznosi 24 odsto ukupne dužine pruge.

Profimedia

Duž pruge postoji 234 mosta u ukupnoj dužini od 14,6 kilometara, od čega 206 betonskih mostova ukupne dužine 10.760 metara i 28 čeličnih mostova dužine 3.833 metara. Najduži i najatraktivniji most jeste most iznad Male Rijeke, a za njim po dužini ističu se i mostovi “Ljuboviđa” (450 m), “Uvac” (308 m).

Pročitajte još:

Izgradnja je koštala 449 miliona američkih dolara, od čega su više od dve trećine finansirale SR Srbija i SR Crna Gora, a jednu federacija.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi