Da li je moguće uvesti besplatan javni prevoz u Beogradu? Istraživali smo koje su sve opcije na stolu

22.02.2022

19:30

1

Prema rečima stručnjaka za bezbednost saobraćaja Milana Vujanića, ne postoji besplatan javni prevoz, već je samo pitanje ko ga plaća

Da li je moguće uvesti besplatan javni prevoz u Beogradu? Istraživali smo koje su sve opcije na stolu
Profimedia

Zamislite da više nećete morati da iz svog džepa mesečno dajete 3.275 dinara za mesečnu kartu kako bi se vozili javnim gradskim prevozom, ili 89 dinara za jednu vožnju. Da li vam to zvuči kao mit ili realnost? 

Naime, Centar za lokalnu samoupravu (CLS) pokrenuo je inicijativu za uvođenje besplatnog javnog prevoza u Beogradu, za koji tvrde da bi gradsku kasu koštao između 11 i 12 milijardi dinara, odnosno oko 100 miliona evra godišnje.

 24sedam/Katarina Mihajlović
 

- Prednosti ovog poteza bile bi veći procenat građana koji bi koristio javni umesto individualnog prevoza, donekle manje zagađenje i više novca u džepu stanovništva – ali potrebna je dublja analiza da bi se sve to kvantifikovalo - rekli su u CLS-u za 24sedam.

Centar za lokalnu samoupravu navodi da ovaj iznos nije zanemarljiv, ali bi gradski budžet, kako tvrdi, mogao da podnese realizaciju te mere.

- Ključno pitanje je da li ova suma može da se potroši na korisniju namenu i da li bi se to odrazilo na kvalitet javnog prevoza - naveli su oni.

Objasnili su da se do sada već dve trećine prihoda privatnih prevoznika i GSP-a daje iz budžeta, a samo oko devet milijardi je naplata karata godišnje. Prema njihovoj računici, ako se krene od te elementarne brojke na koju se dodaje izvestan iznos zbog očekivanog povećanja gradskog prevoza, dobija se suma od 11 milijardi dinara godišnje. Ali na tu brojku treba dodati postojeći budžet za javni gradski prevoz od oko 30 milijardi dinara. Dakle, tada bi budžet javnog gradskog prevoza bio oko 40 milijardi dinara.

"Ne postoji besplatan javni prevoz"

Printscreen/YouTube
Stručnjak za bezbednost saobraćaja Milan Vujanić

Prema rečima stručnjaka za bezbednost saobraćaja Milana Vujanića, ne postoji besplatan javni prevoz, već je samo pitanje ko ga plaća. 

- Ako pričamo hipotetički o uvođenju besplatnog javnog prevoza, govorimo o besplatnim kartama za prevoz, koje će neko drugi da plaća. Znači, grad bi tada morao da poveća, na primer, plaćanje parkinga, korišćenje poslovnog i javnog prostora, te bi besplatan javni prevoz građani platili kroz te stvari, kao i PDV i porez - objasnio je za 24sedam Vujanić. 

"Sve može biti besplatno, bez ikakvih ograničenja"

24sedam/Katarina Mihajlović
 

Osnivač Inicijative za održiv i slobodan javni prevoz Petar Stanić za 24sedam nedavno je istakao kako sve može biti besplatno, bez ikakvih ograničenja.

Stanić je tada objasnio da je jedan od najvećih problema svih gradskih uprava u Beogradu oduvek bilo finansiranje troškova javnog prevoza i njegovo unapređenje.

– Javni prevoz se, skoro svuda u svetu, finansira delimično ili potpuno subvencioniše iz budžeta. Tako je i u Beogradu. Procenat finansiranja javnog prevoza iz budžeta Grada se do 2011. godine kretao oko 50 odsto. Potreba za rasterećenjem gradskog budžeta za troškove subvencionisanja rada javnog prevoza navela je gradsku upravu 2010. da pristupi rešavanju ovog problema. Tadašnji gradski čelnici su se odlučili da pokušaju da unaprede sistem naplate i kontrole karata u javnom prevozu, ne razmatrajući druge načine njegovog finansiranja, dotadašnja iskustva u tom poslu i iskustva iz sveta – istakao je tada Stanić.

Bonus video

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi