Hoće li kolovozi Beograda ikada biti očišćeni od snega za jedan dan? Evo od čega zavisi

14.01.2022

19:00

0

Vreme za koje će gradske ulice biti očišćene, zavisi od prioriteta i stepena angažovanja

Hoće li kolovozi Beograda ikada biti očišćeni od snega za jedan dan? Evo od čega zavisi
jkp beograd put 2022 (2) - Copyright Promo/JKP Beograd put

Svaki put kada veće količine snežnih padavina padnu u Beograd, kao što je bio slučaj i u ponedeljak, glavne i sporedne prestoničke ulice dožive kolaps, zbog čega su u tom periodu učestale saobraćajke i povrede pešaka.

Mnogi građani se pitaju kako je moguće da nadležna zimska služba "Beograd put", koja raspolaže sa nešto više od 100 vozila za čišćenje snega, ne stiže na vreme da barem centralne ulice učini prohodnim u najkraćem mogućem roku.

24sedam/Goran Sivački
 

Jedini logički zaključak jeste da je Beogradu potrebno više vozila za čišćenje snega nego s čime nadležno preduzeće raspolaže godinama unazad.

Takođe, po pravilu ulice prvog reda imaju prioritet u čišćenju snega, zatim kiperi zalaze u ulice drugog prioriteta, pa na kraju stižu i u saobraćajnice trećeg prioriteta. Ipak, čak i posle dva dana od prestanka padavina pojedine ulice u samom centru grada, nisu očišćene, pa se na njima uveliko formirao debeli sloj leda koji preti, kako vozilima, tako i pešacima.

Tri uslova za izlazak kipera na ulice

Kako objašnjavaju u JKP "Beograd put", pre nego što sva raspoloživa vozila zimske službe izađu na teren neophodno je da budu ispunjena tri uslova: da snežni pokrivač bude veći od pet centimetara, da je najavljen nastavak padavina, kao i da temperatura kolovoza bude u minusu.

Promo/JKP Beograd put
Zimska služba "Beograd puta" na terenu

Iz ovog preduzeća ističu da je na čišćenju snega na beogradskim angažovano 110 kamiona kipera. Ipak, kako dodaju, vreme za koje će gradske ulice biti očišćene, zavisi od prioriteta i stepena angažovanja.

- Ulice prvog prioriteta, odnosno tu spadaju glavne ulice, kao i one kojima saobraća javni gradski prevoz, moraju da se očiste za četiri časa po prestanku padavina. Taj posao u 99 odsto završavamo u predviđenom roku. Dok se ulice drugog prioriteta iz gradskog jezgra čiste za 48 časova po prestanku padavina - navode oni.

"Optimalan broj vozila za čišćenje snega"

24sedam/Jelena Stokić
 

To potvrđuje i bivši direktor "Beograd puta" Jovo Stoisavljević, koji za 24sedam ističe da kada velike količine snežnih padavina pogode Beograd, ekipe ovog preduzeća odmah izlaze na teren. 

Prioritet su prvenstveno glavne saobraćajnice, a zatim ekipe odmah prelaze na ulice drugog prioriteta, koje budu prohodne u periodu od 24 do 36 sati. Tek posle se prelazi na čišćenje ostalih ulica, tačnije onih koji pripadaju trećem prioritetu, a u zavisnosti od toga da li se nalaze u blizini škole, vrtića ili neke bolnice - objašnjava on. 

24sedam/Goran Sivački
 

Na pitanje da li u Beogradu postoji dovoljan broj vozila koji, kada padnu snežne padavine, izlazi na teren i čisti prestoničke ulice, naš sagovornik ističe da je njihov broj optimalan.

- Od samog početka rada "Beograd puta", koji postoji već sedam decenija, broj vozila se povećavao iz godine u godinu. Nabavka novih vozila ne zavisi od samog preduzeća, već od odluke Grada Beograda. Takođe, ukoliko Beograd pogode neke velike padavine, u akciju čišćenja prestonice uključuju se i druge komunalne službe, poput "Gradske čistoće" - objašnjava bivši direktor "Beograd puta". 

Da li je potrebno više kipera za čišćenje snega?

Printscreen/YouTube
Vladimir Simidžija

Saobraćajni inženjer Vladimir Simidžija za 24sedam objašnjava da svaki put kada padnu veće količine snega ekipe "Beograd puta" rade onoliko koliko je u njihovoj mogućnosti.

Sa druge strane, kako Simidžija kaže, postavlja se pitanje da li oni mogu biti bolje opremljeni i da li ih može biti više na ulicama grada.

- Pa, naravno da može! Ali, oni rade onoliko koliko je u njihovoj moći - dodaje on.

Saobraćajni inženjer navodi da su radnici ovog preduzeća vrlo angažovani i da oni odgovaraju na problem snega koliko su njihove mogućnosti. 

Sneg, al' standard

Na pitanje da li ekipe "Beograd puta" na vreme čiste sneg sa prestoničkih ulica, odgovorio je i stručnjak za bezbednost saobraćaja Milan Vujanić, koji napominje da je "zabluda misliti da postoji neka zemlja u kojoj su ulice čiste čim se pojave snežne padavine".

-  Ako uzmemo u obzir da Beograd ima 4.000 kilometara ulične mreže, to ne može da se očisti za tren. Smatram da bi nabavljanje većeg voznog parka od sadašnjeg, bilo zapravo bacanje para - pojasnio je naš sagovornik.

Printscreen/YouTube

Stručnjak za bezbednost saobraćaja Milan Vujanić

Vujanić je za 24sedam kazao da je u Beogradu primenjen evropski standard po pitanju čišćenja.

- Isto je i u Nemačkoj. Ulice moraju biti očišćene za četiri sata po prestanku padavina, pre toga nemojte da očekujete da kolovozi budu čisti i tada morate da znate da se vozite na svoju odgovornost. Posle toga, mora biti očišćen dovoljno za bezbedan saobraćaj - rekao je stručnjak za bezbednost saobraćaja.

 

Najteže saobraćajnice

U zimskoj službi "Beograd puta" objašnjavaju da postoji više saobraćajnica koje su teže za čišćenje u zimskim uslovima.

Promo/JKP Beograd put
Četiri sata po prestanku padavina ulice moraju biti čiste

– To su saobraćajnice na višim kotama (nadmorska visina grada), sa podužnim nagibom većim od dva odsto, na vetrometini, koje se nalaze iznad ili pri rečnim tokovima, mostovi, nadvožnjaci, podvožnjaci, kao i uske saobraćajnice opterećene nepropisno parkiranim vozilima – navode u ovom preduzeću.

Zima koja se pamti

Zimska služba "Beograd puta" najviše pamti 2012. godinu, kada je bilo 27 februarskih dana sa maksimalnim dnevnim temperaturama ispod nule.

– Bilo je angažovano 150 kiper vozila, i velikih i malih, kao i kapaciteti drugih komunalnih preduzeća, sa oko 10 odsto – objašnjavaju oni za 24sedam i dodaju da je kumulativna visina snega te zimske sezone iznosila 109 centimetara, što je iznad višegodišnjeg proseka koji je 77,28 centimetara.

Promo/JKP Beograd put
Ekipe "Beograd puta" su i tokom noćnih sati na terenu

Tada je utrošeno 22.504 tone soli, 6.830 tona agregata i 542.155 litara kalcijum-hlorida za teritoriju koja obuhvata 17 gradskih opština.

Ipak, iako za tu zimu ističu da je bila najoštrija, u zimskoj sezoni 2009. na 2010. godinu utrošeno je čak 27.112 tona soli, 9.064 tone agregata, a kumulativna visina snega tokom sezone iznosila je 162 centimetra.

Bonus video:

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike