Nerealno i neizvodljivo: Grad bi da nametne firmama obaveznu kupovinu "markica"; Advokat: Ne menja se zakon samo za Beograd

04.02.2021

19:02 >> 08:11

0

Autor: Jovana Vrećo

Prema predlogu Grada, kompanijama koje ostanu pri isplatama naknade za prevoz zaposlenima, odnosno ne kupuju im mesečne karte, bila bi naplaćena ekološka tak

Nerealno i neizvodljivo: Grad bi da nametne firmama obaveznu kupovinu "markica"; Advokat: Ne menja se zakon samo za Beograd
Copyright

Inicijtiva Gradske uprave Beograda da se promeni Zakon o radu tako da se poslodavci obavežu da zaposlenima kupuju mesečnu kartu za prevoz, ili ako ne žele, već isplaćuju novac “na ruke”, da im se naplati nekakva, nova ekološka taksa, potpuno je nerealna i neizvodljiva, prema važećim propisima Srbije.

Naime, Grad je, radi poboljšanja naplate karata, tražio od Vlade da, umesto sadašnje formulacije da zaposleni imaju pravo na naknadu za prevoz, u Zakonu o radu piše samo – nadoknada za javni prevoz.

U Gradu očekuju da takvom izmenom obaveza kompanija bude da radnicima uplaćuju mesečne karte, a ne novčani iznos, kao do sada, pišu “Novosti”.

Prema pisanju tog lista, preduzeća bi, zapravo, mogla da se odluče da li će tu nadoknadu isplaćivati kao i do sada (na račun), ili će zaposlenima kupovati mesečne karte za prevoz. Predlog Gradske uprave je da, ukoliko se odluče za isplatu novca, preduzeća onda moraju da plate Gradu “ekološku taksu”, u visini cene mesečne karte javnog prevoza.

Foto: 24sedam/Katarina Mihajlović

To bi, praktično, podrazumevalo da bi, umesto da uplate mesečnu kartu jednom zaposlenom za prvu i drugu zonu po ceni od 3.275 dinara, tu sumu morali da uplate za tog zaposlenog na račun ekološke takse, a još isto toliko da radniku uplate na račun. Prema planu Gradske uprave, od sredstava prikupljenih takvom, novoizmišljenom, ekološkom taksom, kupovala bi se električna ili vozila koja idu na gas.

Osim što bi se ukidanjem isplate novca kao naknade za prevoz ograničila osnovna ljudska prava zaštićena Poveljom Ujedinjenih nacija, kao što je sloboda kretanja, koja je garantovana i Ustavom Srbije, u šta spada i pravo na izbor prevoznog sredstva, donošenjem nekakve lokalne ekološke takse došlo bi se i do duple naplate dažbina u istu svrhu. Jer, ekološke takse već postoje, jednu plaćaju sve kompanije, a drugu vlasnici automobila, pri svakoj registraciji.

Dva problema

Advokat Mladen Magdelinić za 24sedam objašnjava da je Odredbom člana 118 tačka 1. Zakona o radu propisano da Zaposleni ima pravo na naknadu troškova u skladu sa opštim aktom i ugovorom o radu, i to je dolazak i odlazak sa rada, u visini cene prevozne karte u javnom saobraćaju, ako poslodavac nije obezbedio sopstveni prevoz. Dakle ta naknada se svakako odnosi na javni prevoz i u visini je cene javnog prevoza.

S druge strane, prema njegovim rečima, obaveza plaćanja ekološke takse je već propisana Uredbom o kriterijumima za određivanje aktivnosti koje utiču na životnu sredinu prema stepenu negativnog uticaja na životnu sredinu koji nastaje obavljanjem aktivnosti preduzeća.

– Prema obrazloženju Gradske uprave, moglo bi se zaključiti da će poslodavci plaćati dvostruku ekološku taksu, propisanu Uredbom i onu po osnovu naknade za javni prevoz, a istovremeno bi ostala i obaveza isplaćivanja naknade za dolazak i odlazak s posla, u skladu sa Zakonom o radu – ističe advokat.

Nejasno

Naš sagovornik objašnjava da je predložena izmena Zakona o radu u cilju poboljšanja naplate karata za javni prevoz nejasna, jer se zakon primenjuje na čitavu Republiku Srbiju, pa nijedan član Zakona o radu ne bi trebalo menjati samo u svrhu naplate dažbina Grada Beograda.

Zglobni autobusi na gas 

Za organizaciju saobraćaja i saobraćajne infrastrukture u budžetu grada Beograda za sledeću godinu obezbeđeno je oko 43 milijarde dinara, nedavno je izjavio zamenik gradonačelnika Goran Vesić.

Pročitajte još:

Taj program, prema njegovim rečima, obuhvata poslove održavanja i izgradnje puteva, ulica, pasarela, biciklističkih staza, šinskog i elektro sistema prevoza i drugih saobraćajnih površina, upravljanje i održavanje saobraćajne signalizacije, obezbeđenje sistema javnog gradskog prevoza, ulaganja u kapital GSP-a radi kupovine novih autobusa…

Takođe je naveo da će biti kupljeno 100 zglobnih autobusa na gas, kao i deset elektroautobusa.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike