Zastrašujuća borbena mašina: Sa ciljem da unište američke podmornice, Rusi su napravili avion kojeg su se i sami plašili

31.01.2021

20:00 >> 19:01

0

Mogao je da leti i plovi, a na nebu je izgledao kao troglava aždaja

Zastrašujuća borbena mašina: Sa ciljem da unište američke podmornice, Rusi su napravili avion kojeg su se i sami plašili
Copyright Wikimedia/Mike1979 Russia

Neobični avion Bartini Berijev VVA-14 napravljen je sa ciljem da uništava američke podmornice, ali nikad nije ispunio svoju svrhu. Dizajniran je tako da može da uzleti sa bilo kog mesta, bez piste, i da može da leti neposredno iznad površine vode.

Napravljen je šezdesetih godina 20. veka kao odgovor na Polarisove balističke rakete. Sjedinjene Američke Države predstavile su ih 1961. kao novo nuklearno oružje podmornica, a kreator amfibičkog VVA-14, Robert Bartini, zamislio je ovu mašinu kao savršen stroj za pronalaženje i uništavanje podmornica koje imaju ove rakete.

Međutim, njegova zamisao je samo delimično sprovedena u delo. Samo dva prototipa su napravljena, od kojih je jedan poleteo. Kada je Bartini 1974. umro, projekat je sahranjen sa njim, a drugi prototip je razmontiran. Prvi je ostao većim delom onakav kakav je bio i poslat je u muzej u blizini Moskve, ali je tokom transporta oštećen i od tada nije popravljen.

– VVA-14 je bio leteći brod koji je trebalo da uzleće vertikalno sa vode ili sa tla, a onda da leti kao svi ostali avioni – kazao je Andrij Sovenko, istoričar sovjetske avijacije, koji je 2005. upoznao Nikolaja Pogorelova, zamenika Roberta Bartinija tokom dizajniranja aviona.

– Prema Pogorelovu, Bartini je bio vizionar neobičnog uma i karaktera. Delovalo je kao da nije iz tog vremena, nego iz neke druge ere, a neki su ga zvali vanzemaljcem. Bartini je nesumnjivo ostavio veliki trag u građenju sovjetskih letelica. Ipak, postao je poznat uglavnom po svojim idejama i konceptima, od kojih je samo nekoliko sprovedeno u delo – rekao je Sovenko.

Bartini, koji je napustio svoj dom u Italiji i doselio se u Sovjetski Savez 1923, nakon uspona fašizma, osmislio je nekoliko verzija letelice VVA-14, uključujući i onu sa pontonima na naduvavanje, koji bi se koristili prilikom sletanja na vodu, i onu sa krilima na sklapanje.

Wikimedia/Jno

Prvi prototip poleteo je 1972, a tek kasnije su mu dodati pontoni, pa je testirano i plutanje.

– Ova letelica nije imala motore za dizanje niti bilo kakav aparat koji bi mogao da locira podmornice. Bila je namenjena samo istraživanju karakteristika horizontalnog leta i testiranju sistema. Od 1972. do 1975. poletela je svega 107 puta i u vazduhu je bila ukupno 103 sata – objasnio je Sovenko.

Zbog neobičnog izgleda ovaj avion dobio je nadimak Zmaj Gorinič po zmaju iz ruskih narodnih priča.

– Kad bi ga gledali sa zemlje, VVA-14 podsećao je na Goriniča – delovalo je kao da ima tri glave, a i krila su mu bila mala kao kod ovog zmaja – razjasnio je Sovenko.

Drugi prototip trebalo je da dobije motore za vertikalno uzletanje, ali oni nisu mogli da stanu u skoro kompletno izgrađen avion, a pogodni tip motora nikad nije razvijen. To je projekat osudilo na propast i tada je ova letelica razmontirana.

– Mislim da je sovjetska vojska brzo shvatila da bi efektivnost VVA-14 kao lovca na podmornice bila veoma mala. Mogao bi da podnese veoma mali broj raketa, a tehnički izazovi stvaranja tako neobične mašine bili su veliki. Na kraju je vojska za ovaj posao koristila uobičajene letelice – rekao je Sovenko.

Pročitajte još

Nakon što je projekat obustavljen, originalni prototip prebačen je iz Taganroga, grada na jugu Rusije u kom je sastavljen i testiran, u Litkarino, mali grad u blizini Moskve. Tamo je stigao delimično oštećen i razmontiran i takav je ostao do danas. Njegova krila leže u blizini, a do danas nije razjašnjeno zašto administracija muzeja nije popravila kvarove.

Da je VVA-14 bio napravljen do kraja i testiran, bio bi zaista jedinstvena letelica.

– Mogao bi da uzleti horizontalno i vertikalno, sa vode i sa tla. Mogao bi da plovi dugo kao brod i mašina za lov na podmornice. I naravno, mogao bi da leti kao i svaki drugi avion. Ova svestranost bila je njegova najneobičnija i najizuzetnija odlika. Nažalost, VVA-14 nikad nije dostigao svoj potencijal – zaključio je Sovenko.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

TAGOVI:

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike