Sve teorije o misterioznom nestanku aviona MH370: Stručnjaci veruju da imaju novi trag!

08.10.2021

07:10

0

Autor: 24sedam

Avion sa 239 putnika na letu iz Kuala Lumpura ka Pekingu nestao je 8. marta 2014. godine

Sve teorije o misterioznom nestanku aviona MH370: Stručnjaci veruju da imaju novi trag!
MH370 - Copyright AP Photo/Daniel Chan, File

Nova tehnologija bi konačno mogla da pomogne u rešavanju misterioznog nestanka malezijskog aviona MH370.

Izveštač o širenju slabog signala (WSPR) mogao bi da se iskoristi kako bi se tačno izračunala krajnja lokacija putničkog aviona kome se 2014. godine izgubio svaki trag dok je leteo iznad Indijskog okeana.

Stručnjaci smatraju da obimne probe nove tehnologije za praćenje podataka radio-signala aviona mogu da se upotrebe i u podvodnim pretragama.

AP Photo/Rob Griffith, File
 

Probe su pospešene korišćenjem zaboravljenog sistema WSPR, postavljenog 2009. godine, koji beleži svaku interakciju između aviona na nebu i signala koji su poslati sa zemlje.

Šifrovane informacije sa svakog signala se skladište u baze podataka na svaka dva minuta, a beleže se vreme, lokacija i skretanje. Na taj način se utvrđuje tačna putanja aviona, što je, inače, veoma teško, jer se u vazdušnom prostoru nalazi veoma veliki broj letelica.

Kada je nestao MH370, u bazi podataka je bilo oko 200 signala na svaka dva minuta.

Plan je da se pomoću tih "beležaka" ustanovi putanja leta pre nego što je avion nestao sa radara.

Britanski inženjer avijacije Ričard Godfri, koji je sproveo probe, uporedio je tehnologiju sa mrežom nevidljivih detektora koji snimaju kretanja oblaka.

- Zamislite da prelazite preko ravnice sa nevidljivim spojnim žicama koje prekrivaju celu oblast napred-nazad... Svaki korak koji napravite se ocrtava na žicama tako da možemo da utvrdimo vašu lokaciju i putanju dok se krećete - rekao je on.

Uprkos tome što se istražuje mogućnost da je nestali "boing 777" aktivirao nevidljive elektronske spojne žice, zbog veoma prometnog vazdušnog prostora vrlo je teško potvrditi da li je to zaista bio malezijski avion.

 

 

Godfri, koji i dalje traga za avionom, koristio je tehnologiju WSPR kako bi locirao letelicu novozelandskih vazduhoplovnih snaga "orion".

Pratio je putanju "oriona" koji je uspeo da fotografiše ostatke aviona u okeanu nedugo posle nestanka MH370.

Tada je uočeno nešto što je ličilo na ostatke krila "boinga 777", ali to nikad nije pronađeno.

Danas, mnogi veruju da je to mogao biti deo upravo nestalog MH370.

Ukoliko je ta pretpostavka tačna, to znači da se novozelandski avion nalazio najbliže poslednjoj poznatoj lokaciji MH370.

Upravo zato će se fokus biti na "orionu", kako bi se testirala nova tehnologija.

Posle nekoliko godina neuspešnih potraga, probudila se nada da će WSPR moći da doprinese istrazi.

Robotička firma za morska istraživanja "Ocean Infinity" izvela je poslednju potragu 2018. godine u kojoj je učestvovala flota podvodnih vozila bez posade.

Iako im je napredna tehnologija dozvolila da pretraže 50.000 kvadratnih milja morskog dna, ništa nisu pronašli.

AP Photo/Rob Griffith, File
 

Ipak, kako se pojavila vest o uspešnim probama ESPR-a, tim kompanije je saopštio da su spremni da otpočnu još jednu pretragu.

Međutim, smatraju da će to moći da bude izvedeno sledeće godine ili početkom 2023.

Godfri veruje da bi baza signala mogla da sadrži ključne tragove kako bi se precizirala tačna putanja nestalog aviona, odnosno, da se utvrdi gde je tačno pao.

Biće potrebna dva meseca da se dizajnira specijalizovani softver kojim će se pretražiti baza u potrazi za bilo kojim tragovima koje je potencijalno ostavio MH370.

Podsetimo, avion sa 239 putnika na letu iz Kuala Lumpura ka Pekingu nestao je 8. marta 2014. godine.

Pojedini istraživači smatraju da je pilot napravio nekoliko naglih skretanja kako bi zbunio kontrolu letenja i izbegao radarske sisteme.

Dokazi da je pilot izvršio masovno ubistvo

U moru brojnih teorija o nestanku aviona, Malezija nikad nije isključila mogućnost da je letelicu oborio pilot Zaharija Ahmad Šah. 

Zvaničnici te zemlje razmatrali su takav scenario tokom istrage, ali su odlučili da ne iznose u javnost svoje stavove jer crne kutije i audio-snimci iz kokpita nisu pronađeni.

Postojalo je nekoliko razloga da vlasti posumnjaju u umešanost pilota, jer je imao simulator letenja kod kuće, a otkriveno je da su transponderi MH370 isključeni ubrzo nakon što je avion napustio vazdušni prostor Malezije. 

 

 

Verovalo se da je pilot bio depresivan i da je hteo da ubije sebe, ali i sve druge koji su bili u avionu. Učinio je to namerno, a avion je odvezao na najzabačenije moguće mesto, kako bi ga što teže pronašli.

Takođe, tvrdilo se da je avion napravio veliki zaokret ubrzo nakon poletanja, skrenuo sa rute i potom se srušio u okean. Delovi olupina nađeni su na francuskom ostrvu Reunion, u Indijskom okeanu, na obalama Tanzanije, Mozambika i Madagaskara.

Teorije da je avion oboren

Naravno, bilo je teorija da su u sve bili upleteni Rusi, da je avion oboren, a nove pretpostavke samo se nižu, čak i sedam godina kasnije.

Francuska novinarka Florens de Šangi početkom ove godine je u knjizi detaljno objasnila i svoju teoriju da je avion mogao biti oboren.

Francuskinja tvrdi da je "boing 777" mogao da obori borbeni lovac ili novi oružani sistem koji se u to vreme testirao u regionu.

Kako kaže Florens de Šangi, letelica nije mogla da promeni pravac već je ostala na svom kursu 80 minuta, do 2.40 ujutru, pre nego što se survala u Tajlandski zaliv, nadomak Vijetnama.

U knjizi "Nestanak: Nemoguć slučaj MH370" navodi da je avion prenosio specifičan tovar i da je osoblje ostvarilo kontakt sa vijetnamskom kontrolom vazdušnog saobraćaja pre pada.

- U to vreme se testirao novi laserski sistem naoružanja. Obaranje je moglo da bude poslednji pokušaj da se spreči da tovar dospe u pogrešne ruke - navela je ona.

Kako je tvrdila, iz obaveštajnih izvora je saznala da su dva američka radarska aviona kontaktirala s MH370 između 1.21 i 2.25. Treća letelica navodno je stupila u kontakt u 1.30, pre nego što je posada komunicirala sa vazdušnom kontrolom u Ho Ši Minu, objavljujući da će avion početi da se priprema za sletanje.

Ubrzo je izdata poruka da će morati da vanredno slete jer se kabina raspada, ističe se u knjizi.

Autorka knjige je takođe razgovarala sa Piterom Čongom, prijateljem pilota sa leta MH370, koji je leteo nad Tajlandskim zalivom nekoliko dana posle nestanka aviona.

On tvrdi da mu je posada rekla da pogleda olupinu sa leve strane, gde je video da su u to područje upućeni spasilački timovi.

Ključnih 18 minuta

Inače, smatra se i da misterija nestalog malezijskog aviona najverovatnije nikada neće biti rešena jer je kontrola leta izgubila kontakt sa letelicom na 18 ključnih minuta.

Kada je iznenada nestao sa radara, samo nekoliko sekundi nakon što je ušao u vazdušni prostor Vijetnama, to nije uočila ekipa iz Malezije jer su imali dosta posla, a dok su konačno uvideli da "boinga" nema, pretpostavili su da ga je preuzela vijetnamska kontrola letenja.

Vijetnamci jesu uočili "boing" na svojim monitorima, a onda je nestao, međutim, prema pojedinim izveštajima, nisu o tome obavestili kolege iz Malezije.

AP Photo/Rob Griffith, File
 

Prošlo je čitavih 18 minuta pre nego što je malezijska kontrola shvatila da im je jedna letelica iščezla sa radara.

Malezijska mreža za bezbednost u avio-saobraćaju smatra da je nad letelicom preuzeta kontrola tokom leta jer su određene promene mogle biti izvedene samo ručno.

Ipak, ništa ne ukazuje na to da je neko mogao, recimo, da upadne u kokpit i preuzme kontrolu nad avionom.

Iz analize podataka se zaključuje da je avion leteo preko Indijskog okeana pre nego što je ostao bez goriva i veoma brzo se srušio u vodu.

Bilo kako bilo, zbog "rupe" od 18 minuta slučaj MH370 će ostati najveća misterija u istoriji avijacije.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike