Ukrajina će dobiti avione F-16, ali ne zna da ih koristi niti da ih održava: Ovo su problemi s kojima će se suočiti

23.05.2023

21:16

0

Autor: N.P.

Kijev pred sobom ima dosta prepreka

Ukrajina će dobiti avione F-16, ali ne zna da ih koristi niti da ih održava: Ovo su problemi s kojima će se suočiti
Portugalski F-16 tokom vežbi NATO - Copyright AP Photo/Mindaugas Kulbis

Ukrajinski zahtevi za borbenim avionima F-16 dobili su zeleno svetlo tokom vikenda kada je američki predsednik Džo Bajden podržao tu ideju i odobrio da se obučavaju ukrajinski piloti.

Bajden je, ipak, zatražio garancije da Kijev neće lovce koristiti za upade na rusku teritoriju.

Avioni F-16 bi bili veliki napredak u odnosu na letelice iz sovjetske ere kojima Ukrajina obiluje, međutim, analitičari su upozorili da ovi lovci imaju svoje mane, što će Rusija znati da iskoristi.

AP Photo/Susan Walsh
Vladimir Zelenski i Džo Bajden na samitu G7 u Japanu

- Da li će F-16 napraviti razliku u ratu u Ukrajini? Neće - kratko je odgovorio jedan pilot za CNN koji je želeo da ostane anoniman.

Najaktivniji svetski borbeni avion

U pitanju su jednomotorni avioni sa višestrukim namenama, što znači da mogu biti korišćeni i za napade na zemlji i u vazduhu.

Američke vazduhoplovne snage ovaj tip aviona, koji je prvi put poleteo tokom sedamdesetih godina prošlog veka, smatraju relativno jeftinim sistemom, ali sa visokim performansama.

Tokom nekoliko decenija izgrađene su hiljade aviona F-16, a stotine su izvezene širom sveta.

Oko 2.200 aviona je ove godine bilo aktivno širom sveta, što F-16 čini najpopularnijom borbenom letelicom na svetu. Tačnije, čini 15 odsto svetske flote.

Profimedia
F-16 sleće u bazu u Holandiji

Avioni F-16 koji će ići u Ukrajinu biće starije verzije koje su već bile u flotama američkih saveznika, naročito onih u Zapadnoj Evropi.

Ukrajina neće dobiti baš one najstarije, ali su u pitanju letelice koje su dobijale "nadogradnju srednjih godina", što znači da su im poboljšani softveri ili avio-elektronika.

Kijev je saopštio da im je potrebno oko 200 aviona F-16.

- Postoji višak letelica F-16 u zapadnim zemljama, što znači da su dostupne. Ima i aviona sposobnijih od F-16, ali ih je manje i nisu slobodni za transfere - rekao je Robert Hopkins, nekadašnji pilot američkih snaga.

Kada je reč o sposobnijim letelicama, uglavnom se pominju američki F-35s i F/-18s ili francuski "rafali".

- Tehnički, najbolji lovci bi bili švedski "gripeni", zbog borbenih sposobnosti i lakšeg održavanja. Međutim, godišnje ih proizvedu zaista malo i nijedan nije tek tako dostupan - naveo je Piter Lejton sa Instituta "Griffith Asia" i nekadašnji pripadnik australijskih vazduhoplovnih snaga.

Održavanje je veći problem od obuke pilota

Pošto širom sveta postoji značajan broj aktivnih aviona F-16, smatra se da već imaju uspostavljenu logistiku i dobar deo rezervnih delova, što je važno ukoliko se želi da budu korišćeni u borbama.

Ipak, obuka osoblja za održavanje aviona je češće duža od obučavanja pilota.

- Mislim da je moguće ukrajinske pilote naučiti da upravljaju njima za tri meseca - uveren je Lejton.

Međutim, ljudi koji bi radili na održavanju aviona bi tome mogli da se uče mesecima ili godinama.

Čak i kada prođe obuku od 133 dana, smatra se da posada američkih vazduhoplovnih snaga zadužena za održavanje letelica ima pune kvalifikacije tek posle godinu dana radnog iskustva.

A avionima F-16 je potrebna velika "nega", 16 sati po satu letenja.

Kada je reč o obuci pilota, tri meseca je dovoljno za osnove - podizanje aviona u vazduh, održavanje u vazduhu i bezbedno prizemljenje. Obavljanje borbenih aktivnosti je svakako mnogo složenije.

Iskusni piloti kažu da je lako naučiti pilotiranje avionima F-16, ali efikasno upravljati njima tokom specifičnih pretnji se uči godinama.

- Učenje letenja je jedna stvar. Američki piloti prvo uče da lete, pa kako da predvode dva F-16, pa četiri F-16. To je višegodišnji proces i to se odnosi samo na osnovne taktične jedinice - rekao je Lejton.

Kako ih sakriti?

Postavlja se i pitanje gde bi ti avioni bili smešteni u Ukrajini.

- F-16 se najbolje snalaze na dugim pistama. Mogli bi naići na probleme na grubim, sovjetskim, terenima širom Ukrajine - smatraju analitičari Džon Hen i Vilijam Kortni.

Na jednom blogu su napisali da bi Ukrajina, ukoliko namerava da nabavi zapadne letelice, morala da popravi ili potencijalno proširi znatan broj avionskih pista, što neće biti neprimetno.

Čak i kada Ukrajina prevaziđe te probleme i pronađe bezbednu bazu za avione, i dalje im je potrebno adekvatno naoružanje, a to može biti veoma skupo.

AP Photo/Libkos, File
Pogled na Bahmut

Napredno naoružanje za F-16, poput raketa vazduh-vazduh srednjeg dometa, košta oko 1,2 miliona dolara, a potrebne su dve godine da se napravi takav sistem.

Osim toga, postoji mogućnost da avioni padnu u ruske ruke, kao i da će pretrpeti velike gubitke, kako u okršajima u vazduhu, tako i u vazdušnim napadima na zemlji.

Šef američkih vazduhoplovnih snaga Frenk Kendal rekao je da isporuka F-16 Ukrajini neće promeniti situaciju u korist Kijeva zato što vazdušne snage ne igraju odlučujuću ulogu u sukobu.

- F-16 će dati podsticaj Ukrajincima koji trenutno nemaju, ali to neće ništa dramatično promeniti što se mene tiče, kada je reč o njihovim ukupnim vojnim sposobnostima - rekao je Kendal.

 

BONUS VIDEO

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike