Crna rupa progutala zvezdu, pa se posle tri godine desio presedan - "podrignula je"

16.10.2022

Autor: S.Č.

Tim naučnika bio je šokiran onim što vidi

Crna rupa (Ilustracija) - Copyright Pixabay/AlexAntropov86

Opštoj teoriji relativnosti Alberta Ajnštajna kaže da su crne rupe među najekstremnijim objektima u univerzumu. Nastaju kada masivna zvezda dođe do kraja svog životnog ciklusa, pa kolabira u jednu tačku koja zadržava masu te zvezde i gravitacionu silu od koje ništa, čak ni svetlost, ne može da pobegne.

Crne rupe su veoma važne jer omogućavaju astronomima da proveravaju zakone fizike u najeksrtemnijim uslovima. Povremeno, ovi gravitacioni behemoti proždiru zvezde i druge objekte u njihovoj blizini, oslobađajući ogromne količine svetlosti i radijacije.

U oktobru 2018. astronomi su bili svedoci jednog takvog događaja kada su posmatrali crnu rupu u galaksiji koja se nalazi 665 miliona svetlosnih godina od Zemlje.

Tim iz "Harvard & Smithsonian" Centra za astrofiziku primetio je nešto bez presedana kada su pregledali istu crnu rupu tri godine kasnije.

Kako su objasnili u nedavno sprovedenoj studiji, crna rupa je veoma jarko sijala jer je izbacivala, odnosno "podrigivala" preostali materijal iz zvezde. Njihova saznaja mogla bi da pruže nove podatke o tome kako se crne rupe hrane i rastu tokom vremena.

Istraživanje je objavljeno u naučnom časopisu Astrophysical Journal. Kako je navedeno u ovim novinama, tim je posmatrao "podrigivanje" dok je razmatrao podatke o ometanju plime koji su se dogodili u poslednjih nekoliko godina.