Na Plutonu postoji život? Otkriveni vulkani čije su odlike fascinirale Nasine naučnike!

30.03.2022

Nova analiza fotografija otkrila je neravnu oblast koja ne liči ni na jedan drugi deo malog sveta ili na ostatak našeg kosmičkog susedstva

top10_7sputniklargecolor - Copyright NASA/JHUAPL/SWRI

Nove fotografije Plutona koje je napravila Nasina misija Nju Horajzons otkrile su neočekivano iznenađenje: ledene vulkane.

Letelica je proletela pored patuljaste planete i njenih meseci u julu 2015. godine, a materijal koji je prikupljen tada još uvek se analizira kako bi naučnic što bolje razumeli Pluton.

Pluton je dobio status patuljaste planete 2006. godine kada je Međunarodna astronomska unija napravila novu definiciju planeta, a Pluton nije odgovarao kriterijumima.

Patuljasta planeta postoji na ivici našeg Sunčevog sistema u Kojperovom pojasu i veća je od mnogih zamrznutih objekata koji kruže daleko od Sunca. Na ledenom svetu, koji ima prosečnu temperaturu od minus 232 stepena Celzijusa, nalaze se planine, doline, glečeri, ravnice i krateri.

Ako biste stajali njegovoj na površini, videli biste plavo nebo sa crvenim snegom.

Nova analiza fotografija otkrila je neravnu oblast na Plutonu koja ne liči ni na jedan drugi deo malog sveta ili na ostatak našeg kosmičkog susedstva.

- Pronašli smo polje veoma velikih ledenih vulkana koji ne liče ni na šta drugo što smo videli u Sunčevom sistemu - rekla je za Si-En-En autorka studije Kelsi Singer, viši naučnik na Jugozapadnom istraživačkom institutu u Boulderu u Koloradu.

Studija sa detaljima otkrića objavljena u utorak u časopisu "Nature Communications".

Region se nalazi jugozapadno od ledenog pokrivača ravnice Sputnjik, koji pokriva drevni basen koji ima 1.000 kilometara u prečniku. On se uglavnom sastoji od neravnog leda i ispunjen je vulkanskim kupolama. Dva najveća su poznata kao Rajt Mons i Pikard Mons.

NASA/JHUAPL/SwRI
Rajt Mons

Rajt Mons je visok između 4 i 5 i prostire se na 150 kilometara, dok Pikard Mons dostiže visinu od oko 7 kilometara i širinu od 225 kilometara.

Smatra se da je Rajt Mons po zapremini sličan vulkanu Mauna Loa na Havajima, koji je jedan od najvećih vulkana na Zemlji.

Ledeni vulkani

Neke od kupola koje se vide na fotografijama spajaju se i formiraju još veće planine, rekla je Singer. Njjih su mogli da stvore najverovatnije ledeni vulkani.

Ledeni vulkani su primećeni na drugim mestima u našem solarnom sistemu. Oni pomeraju materijal ispod površine na površinu i stvaraju novi teren. U ovom slučaju, voda je brzo postala led kada je dospela do niskih temperatura na površini Plutona.

- Karakteristike ovih vulkana su znatno drugačije od bilo kog vulkana širom Sunčevog sistema, bilo ledenih primera ili stenovitih vulkana. Oni su se formirali kao planine, ali na vrhu nemaju kaldere (ogromne kratere) i imaju velike izbočine svude po sebi - rekla je Singer.

Dok Pluton ima stenovito jezgro, naučnici su dugo verovali da planeti nedostaje mnogo unutrašnjeg grejanja, što je potrebno za podsticanje vulkanizma. Da bi stvorili region koji su Singer i njen tim proučavali, moralo je da dođe do erupcije na nekoliko mesta.

Istraživački tim je takođe primetio da ovo područje nema udarne kratere, koji se mogu videti na površini Plutona, što ukazuje na to da su ledeni vulkani bili aktivni relativno nedavno - i da unutrašnjost Plutona ima više preostale toplote nego što se očekivalo, objasnila je Singer.

- To znači da Pluton ima više unutrašnje toplote nego što smo mislili da će imati, što znači da ne razumemo u potpunosti kako planetarna tela funkcionišu - rekla je ona.

Ledeni vulkani su se verovatno formirali "u više epizoda" i verovatno su bili aktivni pre 100 do 200 miliona godina, što znači da su, geološki gledano, mladi, dodala je Singer.

Pixabay

Ako biste bili svedoci erupcije ledenog vulkana na Plutonu, ona bi mogla da izgleda malo drugačije nego što očekujete.

- Ledeni materijal je verovatno bio mešavina leda i vode ili nešto kao pasta za zube dok se izlivao iz vulkanskog otvora na površinu Plutona. Toliko je hladno na njegovoj površini da tečna voda ne može dugo da ostane tamo. U nekim slučajevima, protok materijala je formirao masivne kupole koje vidimo, kao i kvrgavi teren koji se nalazi svuda u ovom regionu - objasnila je Singer.

Kada je Nju Horajzons proleteo pored ovog regiona, tim nije bio svedok trenutne aktivnosti ledenog vulkana, ali su mogli da posmatraju ovu oblast samo jedan dan. Moguće je da su ledeni vulkani i dalje aktivni.

- Mogli bi da budu poput vulkana na Zemlji koji neko vreme miruju, a zatim ponovo postanu aktivni - rekla je ona.

Pluton je nekada imao podzemni okean, a pronalazak ovih ledenih vulkana može ukazivati na to da podzemni okean i dalje postoji i da bi voda u tečnom stanju mogla biti blizu površine. U kombinaciji sa idejom da Pluton ima topliju unutrašnjost nego što se ranije verovalo, nalazi postavljaju intrigantna pitanja o potencijalnoj nastanjivosti patuljaste planete.

- I dalje postoji mnogo izazova za sve organizme koji tamo pokušavaju da prežive. I dalje bi im bio potreban neki izvor stalnih hranljivih materija, a ako je vulkanizam epizodičan, stoga je i dostupnost toplote i vode promenljiva, što je ponekad teško za opstanak organizama - kazal je ona.

Istraživanje intrigantne Plutonove podzemne površine zahtevalo bi slanje orbitera u daleki svet.

- Ako bismo u budućnosti poslali misiju, mogli bismo da koristimo radar koji prodire u led i da zavirimo direktno u Pluton i možda čak vidimo kako izgleda vulkanski vodovod - zaključila je Singer.