Zašto uvođenje 5G mreže kasni: Pojavio se još jedan problem koji je podigao veliku prašinu

27.12.2021

20:21

0

Amerikanci su veoma oprezni kada je reč o novoj generaciji mreže

Zašto uvođenje 5G mreže kasni: Pojavio se još jedan problem koji je podigao veliku prašinu
Ilustracija/5G mreža - Copyright Profimedia

Pandemija kovida 19 drastično je promenila način putovanja avionom, ali bi sledeće godine moglo doći do još drastičnijih promena u vazdušnom saobraćaju, onih koje nemaju nikakve veze sa koronavirusom.

One bi mogle da dovedu do kašnjenja letova ili skretanja aviona, što bi se odrazilo na desetine miliona putnika na stotinama hiljada letova, prema procenama vazduhoplovne industrije.

Sve se svodi na političku borbu oko 5G mreže, sledeće generacije mobilne tehnologije koju mogu da podrže noviji telefoni.

Sve veća zabrinutost

Regulatori saobraćaja zabrinuti su da bi verzija 5G koja bi trebalo da bude pokrenuta u januaru mogla da ometa neke od instrumenata u avionima, a mnoge organizacije u avio-industriji dele te strahove, uprkos uveravanjima federalnih regulatora za telekomunikacije i mobilnih operatora.

Konkretno, američka Federalna uprava za vazduhoplovstvo (FAA) zabrinuta je da bi 5G ćelijske antene u blizini nekih aerodroma, a ne mobilnih uređaja putnika u vazdušnom saobraćaju, mogle da onemoguće očitavanja koja bi pilotima trebalo da ukažu na to koliko su udaljeni od zemlje. Ti sistemi, poznati kao radarski visinomeri, koriste se tokom leta i smatraju se neophodnom opremom. Radarski visinomeri se razlikuju od standardnih visinomera, koji se oslanjaju na očitavanja vazdušnog pritiska i ne koriste radio-signale za merenje nadmorske visine.

Pixabay
 

Agencija je toliko zabrinuta da je ovog meseca izdala hitnu naredbu kojom se zabranjuje pilotima da koriste potencijalno pogođene visinomere oko aerodroma, gde bi to inače zahtevali uslovi slabe vidljivosti. To novo pravilo moglo bi sprečiti avione da stignu do nekih aerodroma u određenim okolnostima, jer piloti ne bi mogli da slete koristeći samo instrumente.

Nije sasvim jasno na koje aerodrome se to pravilo odnosi. Kada je izdala naredbu, Federalna uprava za vazduhoplovstvo rekla je da će biti precizirano na koje se aerodrome to tačno odnosi tek kasnije, kada dobije više informacija od mobilnih operatora o tome gde bi 5G infrastruktura mogla da bude postavljena.

Očekuje se da će 5. januara mobilni operatori aktivirati 5G uslugu koja se oslanja na radio-frekvencije za koje brine FAA.

Prema karti usluga koju je izradila Federalna komisija za komunikacije (FCC), veliki delovi Kalifornije, Floride, Nove Engleske, Teksasa i srednjeg zapada dobiće 5G pokrivenost. Ali avio-grupe upozoravaju da bi to moglo da ugrozi neke od najvećih aerodroma u zemlji, uključujući one u Los Anđelesu, Njujorku i Hjustonu.

Kako 5G signal funkcioniše

Signali 5G mreže putovaće preko radio-frekvencija koje su poznate pod zajedničnik imenom C-opseg. Ovaj opseg talasa privlačan je za mobilne operatore jer nudi dobar balans između dometa i kapaciteta ćelije, što su dve ključne karakteristike svake bežične mreže.

Pixabay
 

U spektru radio-frekvencija koje se koriste za bežičnu komunikaciju, C-opseg se nalazi odmah pored opsega frekvencija koje koriste visinomeri aviona. Oni su zato namerno razdvojeni takozvanim zaštitnim pojasom, u suštini "praznim" talasima, da bi se zaštitili od smetnji.

Da bi se dalje pozabavile svim rizicima u vezi sa avionima, komapnije "Verizon" i AT&T ponudile su u novembru da ograniče snagu svojih 5G antena i da preduzmu druge mere predostrožnosti. Kompanije su se takođe složile da odlože uvođenje 5G sa 5. decembra 2021. na 5. januar 2022.

Ali to nije bilo dovoljno da ublaži zabrinutost FAA, što se vidi u pismu koje su zajedno napisali izvršni direktori "Boinga" i "Erbasa" i koje je Ministarstvu saobraćaja dostavljeno u ponedeljak, rekavši u njemu da se slažu da 5G smetnje mogu negativno uticati na sposobnost aviona da bezbedno rade.

U pismu se navodi procena koju je objavila industrijska grupa "Airlines for America", a koja predviđa da će ograničenja FAA poremetiti 345.000 putničkih letova, 32 miliona putnika i 5.400 teretnih letova. Naredba FAA procenjuje da bi planom moglo biti pogođeno 6.800 američkih aviona, kao i 1.800 helikoptera.

To je veliki poremećaj koji povećava strah od mogućeg rizika za bezbednost vazdušnog saobraćaja, pitanje koje je FCC istraživao godinama pre nego što je konačno otvorio C-opseg za upotrebu 5G.

Pored predloženih promena, od mobilnih operatora trebalo bi da se zahteva da urade više, kao što je dalje smanjenje nivoa 5G snage i garancija da će antene biti usmerene ispod horizonta, navela je koalicija vazduhoplovne industrije u pismu FCC-u ovog meseca.

Pixabay
 

Za razliku od prethodnih standarda, 5G deli geografsku lokaciju u manje delove, takozvane ćelije. Svi mobilni uređaji ili računari sa bezičnom pristupnom tačkom povezani na 5G imaju u tom slučaju najveću brzinu prenosa podataka sve vreme, što, u teoriji, treba da omogući gledanje 4K UHD videa, video-pozive sa velikim brojem učesnika i igranje igrica bez ikakvog kašnjenja. Brzine se teorijski kreću i do 10 gigabita u sekundi, sa realnim brzinama između pet i osam gigabita. Ako bi ovo zaživelo u praksi, to bi značilo da bi prenos podatako bio 50-100 puta brži nego sada.

Budući da 5G mreže koriste tehnologiju NR (new radio band), postojeći 4G smartfoni ne mogu koristiti ove nove mreže, već su korisnicima potrebni novi uređaji. Mreža 5G trebalo bi da ima primenu i u domovima i da bude korišćena za IoT (Internet of Things, internet inteligentnih uređaja), što bi omogućilo postojanje "pametnih kuća", odnosno korišćenje sistema upravljanja TV uređajima, klima-uređajima, raznim nadzornim sistemima, upravljanje bezbednosnim kamerama i tako dalje.

5G u drugim zemljama

Stručnjaci za tehnologiju kažu da, iako bi 5G antene teoretski mogle da dovedu do smetnji oko aerodroma, sve bežične komunikacije imaju potencijal da izazovu smetnje a ne samo 5G, kao i da su do sada regulatori širom sveta dobro radili na tome.

- Vredi napomenuti da je oko 40 drugih zemalja odobrilo upotrebu 5G u C-opsegu - napisao je u novembru Harold Feld, stručnjak za telekomunikacije u potrošačkoj grupi "Public Knowledge".

- Japan naročito koristi 5G mreže koje su mnogo bliže opsegu visinomera od 220 MHz koje je usvojio FCC. Za sada nema pouzdanih izveštaja o bilo kakvom štetnom ometanju vazdušnih visinomera. Moguće je da FCC pravi grešku u vezi sa ovim, svakako. Ali da li su pogrešili regulatori u 40 različitih zemalja u kojima je operacija već počela? - napisao je Feld.

Pixabay
 

Prema navodima u vazduhoplovnoj industriji, zemlje poput Japana i Južne Koreje koriste samo deo 5G snage koja je dozvoljena u Sjedinjenim Američkim Državama, a Kanada ima privremeno pravilo koje zahteva da antene budu nagnute nadole, dok je u Evropi zaštitni opseg 100 megaherca širi nego u SAD.

Treba li putnici aviona da budu zabrinuti?

FAA nije jedina agencija koja izdaje crna upozorenja o potencijalnim smetnjama zbog promena u načinu na koji SAD koriste svoje bežične talase. Pentagon je 2019. rekao da bi otvaranje drugačijeg opsega frekvencija za upotrebu 5G, skupa vazdušnih talasa poznatih kao L-opseg, moglo ometati vojne GPS sisteme. FCC je bio u sukobu i sa NASA i NOAA zbog uticaja koji bi 5G mreža mogla da ima na vremenske satelite.

U saopštenju objavljenom ranije ovog meseca FAA je rekla da nastavlja da radi sa FCC-om i operatorima na pronalaženju rešenja. Pošto su bežični operatori već predložili neke promene, a avio-industrija traži više, čini se da sve zavisi od toga koliko daleko će telekomunikacione kompanije na kraju morati da odu. Pregovori takođe odražavaju pristup vazduhoplovnog sektora riziku po život putnika u okviru oblasti u kojoj se male greške ne tolerišu.

Nakon što FAA navede konkretne aerodrome koji će biti podložni ograničenjima, na osnovu podataka o infrastrukturi koje pružaju mobilni operatori, pozvaće proizvođače visinomera da testiraju svoju opremu u odnosu na nove uslove rada koje predlaže industrija telekomunikacija.

Visinomeri za koje se pokaže da nisu pogođeni smatrali bi se bezbednim za upotrebu, što bi omogućilo da se izbegnu neka od kašnjenja i skretanja letova.

Pixabay
 

FAA je u naknadnom saopštenju navela da je ohrabrena što proizvođači avionike i mobilni operatori preduzimaju korake kako bi testirali rad desetina radio-visinomera u moćnom 5G okruženju predviđenom za Sjedinjene Američke Države.

Zašto 5G kasni?

Iako je najavljivan još 2017. i 2018, 5G mobilni standard još nije zaživeo. Prvo je predviđano da će ga do 2025. koristiti dve milijarde ljudi, ali je na kraju 2021. jasno da je taj cilj teško ostvarljiv.

Južna Koreja je jedina zemlja koja je uvela 5G mrežu na većem delu teritorije. U Kini je 5G dostupan samo u velikim gradovima, a planira se da cela zemlja bude pokrivena do 2024. Slično je i u SAD i većem delu Evropske unije, gde je 5G je dostupan u većim gradovima, najčešće u biznis centrima, ali brzine prenosa podataka često znatno variraju, dok su na nekim mestima čak i sporije nego dosadašnje 4G mreže.

Za problem kašnjenja uvođenja 5G mreže odgovorno je nekoliko faktora. Tokom pandemije došlo je do globalne nestašice čipova i elektronskih komponenti, dok veliki proizvođači pametnih telefona, poput "Samsunga" ili "Šaomija", i dalje nemaju 5G modeme u svim svojim modelima. Najčešće je 5G "rezervisan" samo za najskuplje i najbolje modele, pa relativno mali broj korisnika ima kompatibilne uređaje, zbog čega provajderi usluga i mobilni operatori ne rade mnogo na uvođenju nove generacije mreža.

Pixabay
 

Osim toga, operatore uvođenje 5G standarda košta znatno više nego 4G, pošto je potrebno zameniti skoro čitav sistem.

Na sve to, veliki broj ljudi je protiv uvođenja 5G mreže. Prošle godine desetine miliona ljudi protestovale su širom sveta zbog lažnih vesti da zapravo 5G bazne stanice "izazivaju koronavirus". Dokazano je da to nije tačno, ali su teoretičari zavere otišli dalje, pa sada tvrde da se u vakcinama protiv kovida19 nalaze nano-čipovi, koji se aktiviraju opet, navodno, zahvaljujući 5G mrežama.

Čak je i globalna politika iskoristila 5G tehnologiju kao svoje oružje. Kineska kompanija "Huavej", najveći svetski proizvođač 5G telekomunikacione opreme za mobilne operatore, pod sankcijama je SAD i Evropske unije, a slično je prošao i ZTE, takođe provajder tehnologije za bazne stanice iz Kine.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike