Dušan Borković pred start sezone u TCR šampionatu: Od mene se očekuje puno i to mi daje vetar u leđa

08.05.2021

13:44 >> 13:45

0

Najbolji srpski automobilista spreman za sve izazove

Dušan Borković pred start sezone u TCR šampionatu: Od mene se očekuje puno i to mi daje vetar u leđa
Copyright MN Press

Srpski automobilista Dušan Borković ove sezone voziće evropski TCR šampionat za titulu najboljeg na starom kontinentu, a vec ovog vikenda naći će se na stazi. U novu sezonu kreće sa peharom šampiona TCR Istočna Evropa. Borković će nastupati kao vozač NIS Petrol rejsing tima, a novina je automobil Audi RS3. U intervjuu najbolji srpski automobolista objašnjava kako je došlo do saradnje i kakva su mu očekivanja od sezone.

Kako je došlo do ove saradnje sa NIS Petrol rejsing timom i kakve su vam bile pripreme?

  – Slobodno mogu da kažem da je ovo bila jedna od najtežih pauza u sezoni i priprema za novu sezonu. Budući da nas je prošle godine zadesila pandemija, niko od nas nije bio svestan šta će se dešavati. Kada smo videli u kom pravcu se odvija situacija, odlučio sam da izvezem samo takmičenje Istočne Evrope. Tu sam na svim trkama pobedio. Ja i svi koji prate automobilizam tada smo jasno videli da mi nije mesto tu, da moram da se pod hitno vratim na veliku scenu, na zvanično Evropsko prvenstvo. Nažalost situacija sa koronavirusom se ne odvija najbolje i zemlje u Evropi često pooštravaju mere. Međutim, dobio sam ponudu koja se ne odbija. Tim Comtoyou koji je prošlogodišnji šampion te serije i Audi koji je i ranije bio šampion biće moji partneri. Naravno u šampionatu se nikad ne zna koji će automobil biti najbolji jer su balansom performansi (balance of performance) svi automobili dovedeni da budu na sličnom nivou. Izazov je što ja taj Audi nikad nisam vozio, tako da je to jedna od nepoznanica u šampionatu. Što se tiče staza, staze skoro sve znam, nisam vozio samo na Nirburgringu, poznatoj stazi u Nemačkoj. Tako da, ja očekujem da ću se uspešno vratiti, cilj mi je da budem u top deset, što je veliki uspeh. Evropsko prvenstvo 2018. godine sam završio na trećem mestu, naravno bilo bi sjajno da ove godine budemo i bolji, ali s obzirom na to da nisam vozio Audi, treba da se naviknem, pogotovo na prvim trkama. Audi koji ću voziti ima oznaku RS3 ali je to potpuno trkački auto iz fabričkog odeljenja Audi sporta, tako da je izazov veliki – objasnio je Borković.

 Mnogo je izazova, očekivanja su visoka, ali sad postoje i neke druge okolnosti koje vas teraju da razmšljate unapred. Primorani ste da se opsežnije pripremate, a to nije jednostavno, zar ne?

Pa naravno, u automobilizmu, poznavati automobil je velika stvar i testirati automobil pred trke, mada su zbog pandemije otežane okolnosti putovanja i treninga tako da nije jednostavno pogotovo na ovim prostorima. Onima  koji su u Evropskoj uniji  sve je to malo lakše. Na primer, išao sam na Hungaroring na jedan test i tamo sam smeo  da uđemo samo ja i još nekoliko ljudi iz tima. Nije  mogao da uđe niko iz moje pratnje, iz pressa, menadžer, zato što nije zvanična trka nego je samo test trening, koji papreno košta zbog smanjene količine ljudi koji testiraju i raznih zabrana. Zbog svega toga nisam mogao mnogo da testiram onoliko koliko bi trebalo, ali ja uvek dajem maksimum od sebe. Od mene se očekuje puno i to mi daje vetar u leđa, ali s druge strane predstavlja i veliki teret. 

Koliko takvih treninga treba da bude do takmičenja?

MN Press

 – Treba da ih ima mnogo. Ja imam simulator koji donekle stvara osećaj, skoro nalik trkačkom automobilu, međutim, nemam osećaj “G sile”, efekat straha je potpuno drugačiji, na simulatoru uvek možete da stavite reset ili restart ili da izađete kada se umorite. Toga u automobilu naravno nema. Zato automobilizam i jeste tako težak i skup sport, jer od treninga mnogo zavisi i uspeh. Ja svakako ne mogu da imam treninge i testove kao neko sa Zapada, zbog ograničenog budžeta. Jedan dan treninga košta više desetina a nekad i stotina hiljada evra, zavisi od toga koliko guma potrošite, koliko amortizacija automobila imate, tako da su cifre ogromne – priča Borković i nastavlja

 – Ovom prilikom bih se zahvalio i ljudima iz NIS Petrol tima, iz  belgijskog Comtoyou tima, iz Audi sporta koji mi je dosta pomogao u budžetu i naravno mom gradu Pančevu i državi Srbiji kao i svima koji učestvuju u ovom projektu. Ja se trudim da budem ambasador naše zemlje svuda po Evropi, ove trke se gledaju na 180 televizija širom Evrope i sveta i trudim se da zaista budem pozitivan brend.

 U vašem timu će biti veliko ime  automobilizma. Reč je o Tomu Koronelu koji je počeo karijeru kada ste imali šest godina.

 – On je jedna od legendi automobilizma i jedan od najpoznatijih javnih ličnosti u Holandiji uopšte, ne znam sa kim bih mogao da ga poredim, možda sa Noletom ili Piksijem, on je prava zvezda i u Holandiji mu je nadimak šoumen. Svetski je poznat u automobilizmu. Biće mi velika čast da vozim sa njim.

 Jeste li već imali prilike da se upoznate i sarađujete?

 – Vozili samo već ranije, ali nismo nikad bili u timu. Biće njemu teško sa mnom svakako, naravno i meni sa njim, on ima mnogo više iskustva. Kolege iz tima su uvek najveći konkurenti zato što ne može da se kaže tačno ko je bolji. Možete da kažete recimo Mercedes je bolji od Ferarija, u Formuli 1. Ali ako imate u istom timu dva vozača ne možete tako jednostavno da ocenite, tu je uvek neka tenzija. Svakako gledamo da međusobno čuvamo leđa ali i da jedan drugog pobedimo. Gledaćemo da izbegavamo incidente, s obzirom na to da nam je uvek vrela krv i da je adrenalin na visokom nivou, pa se često desi da se kolege automobilima udaraju ili pokušaju onog drugog da izguraju sa staze. Trudićemo se da budemo što bolji jedan prema drugom i da jednostavno vidimo ko će biti brži.

Pandemija koronavirusa je uticala na apsolutno sve segmente svakodnevice na sve vrste sporta, posebno na automobilizam i napravila je potpunu pometnju. Kako ste odlučili da posle te duže pauze učestvujete na TCR takmičenju?

Prošle godine sam vozio samo istočni deo Evrope zbog putovanja i zbog toga što smo videli da se mere menjaju iz dana u dan. Imam ćerku od dve godine i ona i supruga mi daju najveću pozitivnu energiju tako da volim da porodica uživa u tim momentima sa mnom i da mi budu podrška, a prošle godine smo gledali da izbegnemo zatvaranja granica. Naravno i sa budžetom je bilo teško, teško je i sada, ali na početku razgovora sam rekao da se ovakva ponuda nije mogla odbiti, jednostavno mislim da zaslužujem da budem na Evropskom prvenstvu i siguran sam da ću biti u  top deset kao i da ću Srbiju predstavljati na najbolji mogući način.

Da podsetimo sezona u TCR šampionatu startuje ovog vikenda na stazi Slovakia ring, a do kraja godine će biti ukupno 14 trka.

 – Tako je, svakog vikenda biće po dve trke. Staza u Slovačkoj mi je poznata, zatim dolazi Pol Rikard u Francuskoj, mislim da posle toga ide Zandvort, to je trka u Holandiji na stazi na kojoj se vozi i Formula 1, zatim je na redu staza Spa-Frankonšamp, jedna od najpoznatijih na svetu, pa onda ona meni nepoznata u NIrburgringu, zatim Monca, našim ljudima možda i najpoznatija i na kraju Barselona-Katalunja, po kojoj se takođe vozi Formula 1. Sve su staze vrlo poznate u svetu automobilizma. Meni ostaje samo da što bolje pripremimo automobil, da tim radi što bolje, da  inženjeri i mehaničari iz tima odrade dobro sve na automobilu a ja da ga izvezem najbolje što mogu.

Koliko će biti teško navići se na nov automobil?

 – Ja se obično lako i brzo privikavam na nove automobile vozio sam za ligu šampionata mislim sve, Cupru, Hyundai-ja i Alfu, međutim Audi još nisam. On ima drugačiju koncepciju, malo je duži, ima duže međuosovinsko rastojanje, drugi raspored masa, mape motora su drugačije nego na ovima  što sam vozio prethodnih godina, tako da je drugačiji odziv na gas.

Time je i veći izazov, je l’ onda teško ukrotiti takvu mašinu?

– Pa, sve je to negde slično samo što se opet mnogo značaja pridaje nijansama i upravo te nijanse mogu da vas pomere sa prvog na 15 mesto bez problema jer na Evropskom prvenstvu nema nikog ko je tu zalutao, svi su na najvišem mogućem nivou, svi imaju jake budžete, jake sponzore i podrške fabrika automobila, svih 20 ili 25 vozača mogu da pobede. Meni je izazov u kojem god da sam automobilu, ali je Audi ime koje lepo zvuči iako, kažem, na trkama su svi vrlo slični. Na primer na Svetskom šampionatu, Lynk&Co je prošle godine šampion. To je kineski automobil, ali Kinezi su dali mnogo novca da bi Lynk&Co pobedio. Uloženo je stotine miliona evra da bi taj automobil bio dobar na trkama i da bi se prodavao i za gradsku vožnju. Tako će i Audi RS3 ili A3 neko kupiti zato što će videti da sam ja pobedio na trci na primer. To je sve marketing i velike su pere u igri, politika je na jako visokom nivou. Neki put ima mnogo nepravdi, ne zavisi sve ni od vozača, a ima tu mnogo direktora ili sudija, koji mogu da vas diskvalifikuju. Ja sam 2018. godine vodio u tom šampionatu i diskvalifikovali su me, uzeli su mi bodove i na taj način sam izgubio šampionsku titulu, tako da ne zavisi ni sve od mene. Svakako ću dati sve od sebe da budem što bolji i da što bolje predstavljam Srbiju, jer je meni to mnogo važno.

MN Press

Na osnovu vašeg dosadašnjeg iskustva, koja trka će bit najizazovnija?

– Ja najviše volim Spa-Frankonšamp. To je možda jedna od natežih staza na svetu, svakako je najpoznatija krivina na svetu gde je ogromna “G-sila”, bukvalno kada uđete u krivinu sinusi vas zabole kao da vas je neko udario u glavu.

Interesantno je da učestvujete u brojnim kampanjama koje su posvećene promovisanju odgovornog ponašanja u saobraćaju i podizanja bezbednosti učesnika u saobraćaju. Postoje razni izazovi na društvenim mrežama, koji mogu predstavljati pretnju po bezbednost učesnika u saobraćaju. Kako ovo komentarišete i šta je vaš savet za mlade, čini se da su oni najugroženija kategorija?

 – Svakako, ja se trudim da budem što bolji promoter za bezbednost u saobraćaju, s obrirom na to da imam puno mladih navijača koji žele da mene imitiraju i da voze brzo. Uvek im dajem savet ali, trudim se da ne budem kao neki razredni starešina ili direktor. Dobijam i razne poruke na društvenim mrežama, oni me pitaju zašto ih kritikujem, misle da bi trebalo da ih podržavam. Ja jesam relativno mlad i trudim se da budem drugar sa njima, ali svakako ne mogu da podržim da voze brzo u saobraćaju. Imali smo jednu kampanju „Ulica nije trkačka staza“. Ako želite da vozite brzo, vozite trke, ako želite da budete bezbedni i ne samo vi nego i drugi učesnici u saobraćaju treba da vozite po propisima, jer saobraćajni znaci za brzinu nisu stavljeni tek tako  nego imaju značaj. Ja se trudim da dajem lični primer, uvek zbog posla kojim se bavim vozim neki brz automobil, promotivno, ali uvek vozim polako u saobraćaju. Svima skrećem pažnju da ne voze brzo u saobraćaju i da nemaju nikakve izazove – naglasio je Borković i za kraj dodao:

Pročitajte još

 – Mi smo radili neko istraživanje, mladi momci uglavnom žele da zadive devojke i da se vidi kako su hrabri zato što voze brzo. Uvek se desi da ta mlada osoba suvozač nastrada u sudaru ako do njega dođe jer vozač mahinalno hoće da izbegne sudar, a onda strada suvozač. Ja kada vidim da je tako mlada devojka sela u automobil ja se stvarno zgrozim. Imam ćerku i gledam da mladim muškarcima objasnim da ako žele da fasciniraju devojke krenu da voze trke, neka krenu od kartinga, pa u šampionatu Srbije i onda dalje. Pozivam sve mlade da smire vrelu krv u sebi i da se ponašaju savesno, jer život nema cenu.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike