Drugi dan „Kustendorfa“ u znaku „Gospođice Marks“, najmlađe ćerke velikog filozofa

25.01.2021

09:57 >> 10:25

0

U razgovoru sa rediteljkom Suzanom Nikjareli, Emira Kusturicu je zanimalo šta ju je navelo da snimi ovo ostvarenje, političko opredeljenje ili činjenica da j

Drugi dan „Kustendorfa“ u znaku „Gospođice Marks“, najmlađe ćerke velikog filozofa
Copyright Promo / Kustendorf

U okviru programa „Savremene tendencije“, drugog dana „Kustendorfa“ prikazan je film „Gospođica Marks“, rediteljke Suzane Nikjareli, o najmlađoj ćerki Karla Marksa, koja je bila jedna od prvih žena koja je povezala feminizam i socijalizam i zalagala se za prava radnika.

U razgovoru sa rediteljkom, Emira Kusturicu je zanimalo šta ju je navelo da snimi ovo ostvarenje – političko opredeljenje ili činjenica da je porodična žena i majka, jer, kako je rekao, mnogi danas ne bi snimili ovakav film, kvalitetan u svakom smislu reči.

Suzana Nikjareli je rekla da ne potiče iz marksističke porodice, ali je studirala filozofiju. Tokom proučavanja ideje rađanja marksizma i čitajući o tome protiv čega su marksisti odlučili da se bore, naišla je na priču o Elenor Marks.

– Čitala sam o toj ženi, i sećam se rečenice koju sam pročitala, da je bila feministkinja, ali da je završila kao Madam Bovari. I to mi se odmah učinilo zanimljivim. Razlog zašto sam želela da snimim film o njoj je pitanje kontradiktornosti, jer mislim da je reč o ljudskoj kontradiktornosti, a ne da je to nužno vezano za činjenicu da je žena – rekla je rediteljka, i dodala:

– Oduvek me fasciniraju problemi teorije i prakse, kao i ideje i načini na koje ih živimo. A zbog činjenice da nije mogla da se bori za svoje ideje u životu, došla sam do zaključka da je to bilo prilično savremeno. I čini mi se da nam mnogo toga kaže i danas, jer je prilično teško. Znate, imate ideju i razmišljate kako želite da se život dešava na određeni način, ali to je nemoguće, jer su tu emocije i mnoge druge stvari koje vas navode da vodite drugačiji način života, koji nije uvek u skladu sa vašim idejama. Zbog toga sam mislila da ovaj film govori o sudbini žene uopšteno, a ne samo u 19. veku.

Promo / Kustendorf

Razgovarajući sa Emirom Kusturicom, rediteljka je rekla da je zanimalo da snimi film o složenosti ljudske duše u bilo koje vreme.

– Bez obzira na to što žena može imati garanciju, prava, slobodu, formalno gledano, nije slobodna sa emotivne tačke gledišta. Žena je rob mnogih drugih pitanja. Naravno da verujem da – a i sama Elenor Marks to kaže u svom govoru – iako je zakon dao mnogo jednakih prava muškarcima i ženama, postoji emocionalna strana onoga kako se uživa u tim privilegijama koje su date muškarcima, koje su i dalje vrlo snažne i radikalne. I vrlo je teško ukinuti ih – kaže Nikjareli.

Navodeći pojavu veštačkih pokreta prouzrokovanih realnim uzrocima koje oligarhije Sjedinjenih Država i Zapadne Evrope koriste kao sredstvo da veštačkim izjednačavanjem muškaraca i žena stvore potpuno neemocionalni svet, Emir Kusturica je istakao značaj filma „Gospođica Marks“.

– Imaš fikciju koja je stvorena skoro ispod vrlo konzervativnog optičkog sveta. A pride govoriš i o ženi koja je ćerka jednog od najvažnijih svetskih filozofa ideologije, na vrlo senzitivan način. Tako da mislim da je ona ipak bila u boljem položaju. U 19. veku položaj žena nije bio toliko slobodan kao što je možda danas, ali smatram da je i danas taj položaj vrlo lažan, jer su odnosi ubijeni – rekao je Kusturica.

Promo / Kustendorf

Rediteljka je istakla da je bila svesna toga da će njen film biti uznemirujuć na mnoge načine i za uopšteni način razmišljanja žena u ovom trenutku, jer je poenta u tome što govori nešto drugačije i što kaže da su stvari mnogo komplikovanije nego što se to smatra poslednjih nekoliko godina.

– U isto vreme, znam da bi bilo više u trendu snimiti film o nekoj heroini i glorifikovati je. Ali smatram da kad film glorifikuje, to ispadne užasno. Mislim da je film zanimljiviji kada ne glorifikuje, već kada ostavlja otvorena pitanja, i to je ono što moj film čini. I svesna sam toga da za mnoge stvari ne dajem odgovor ili da moj film ne daje interpretaciju – rekla je, i dodala:

– Ono što je šarm čitavog snimanja je to da je priča ove žene bila stvarna. Tako da nisam mogla da promenim scenario. Nisam mogla da je pretvorim u holivudski film sa srećnim završetkom i glorifikacijom feminističkih borbi – zaključila je Suzaan Nikjareli.

Pročitajte još

Drugi festivalski dan završen je emitovanjem druge epizode serije „Bila jednom jedna zemlja“, Emira Kusturice, a u okviru takmičarskog programa prikazana su kratka ostvarenja „Dome, slatki dome“, rediteljke Agate Pušč iz Poljske, „Velika dostignuća“, reditelja Nikole Vučinića iz Crne Gore, „Taknuto-maknuto“, Vere Suracel iz Rumunije, „Presuda u slučaju K“, Uzgura Anila iz Austrije, i „Pipo & slepa ljubav“, Iga le Gurjereka iz Francuske, a posle svakog filma prikazan je razgovor Kusturice sa mladim autorima gde je izneo mišljenje o njihovim filmovima i dao savete kako da dalje razvijaju umetnički izraz.

Četrnaesti međunarodni filmski i muzički festival „Kustendorf“ prikazuje se na veb-adresi kustendorf.online do 25. januara, u organizaciji produkcijske kuće „Rasta internešnel“ i pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije i Mećavnik grada.

Pratite sve vesti iz Srbije i sveta na našem Telegram kanalu.

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike